AFI nu mai vinde nimic în România. Care este următorul pas pe care vor să îl facă israelienii

Cristina Dobreanu 05/10/2017 | 16:39 Companii
AFI nu mai vinde nimic în România. Care este următorul pas pe care vor să îl facă israelienii

Acest articol apare în numărul 24 (25 septembrie – 8 octombrie) al revistei NewMoney

Mai întâi a fost shopping-ul. Apoi, birourile. În cele din urmă vor veni apar­tamentele. Pas cu pas, AFI Europe România completează cercul rutinei cotidiene a unui angajat. Dar mai rămâne pe masă ceva de vânzare?

„Ne uitam după acest teren de mulți ani, însă am reușit să îl achiziționăm acum aproximativ doi ani“, spune David Hay, CEO AFI Europe România, privind pe fereastra cortului amplasat chiar pe locul unde, începând cu prima parte a anului 2019, va fi deschis centrul comercial AFI Brașov.

Începutul lunii septembrie a marcat punerea pietrei de temelie la cel de-al treilea mall al grupului AFI Europe în România, după cele din București – AFI Cotroceni, „perla coroanei“ companiei israeliene – și Ploiești. Terenul în cauză a aparținut fa­bricii Hidromecanica, iar în urmă cu câțiva ani a fost cumpărat de belgienii de la Cora, care voiau să cons­truiască acolo un mall. Au renun­țat însă la idee și a fost preluat apoi de AFI.

Situat aproape de centrul Brașovului, viitorul mall va avea o suprafață închi­riabilă de 45.000 de metri pătrați, dar va fi în același timp și un pariu pentru piața birourilor din oraș, venind „la pachet“ cu două clădiri de birouri – de 14 etaje, cele mai înalte din orașul de sub Tâmpa –, cu o suprafață închiriabilă totală de 25.000 de metri pătrați. O rețetă deja testată de AFI prin complexul AFI Cotroceni/AFI Park din București. Pentru prima fază a proiectului din Brașov (care presupune construirea mallului și a primei clădiri de birouri, de 13.000 de metri pătrați) au fost alocate 120 de mili­oane de euro, urmând ca faza a doua a proiectului să fie „dez­vol­tată în viitor“.

„Orașul este în dezvoltare, era nevoie de spațiu suplimentar de retail, sub for­­mă de centru comercial“, explică Hay. Iar afirmațiile sale vin în contextul în care  livrările de spații noi în piața de retail se vor situa anul acesta la un mi­nim istoric al ultimilor 14 ani, cu un nivel de aproximativ 70.000 de metri pătrați, arată o analiză a compa­niei de consul­tanță imo­biliară Cushman & Wakefield Echinox.

FOTO: David Hay, șeful AFI Europe

 

În paranteză spus, în 2015, pe fosta platformă Tractorul, Immochan – divizia imobiliară a Auchan – a deschis centrul comercial Coresi, cu o su­prafaţă de 45.000 de metri pătraţi, extins ulterior cu încă 14.000 de metri pătrați.

Înapoi în mallul AFI, 80% din spa­țiile comerciale au fost deja închiriate, iar pentru restul suprafeței sunt negoci­eri în curs, pe lista ancorelor regăsin­du-se retaileri precum Carrefour, dar și principalele mărci ale grupului Inditex (printre care Zara, Zara Home, Oysho, Pull & Bear).

În ceea ce privește clădirile de birouri, chiriașii se mai lasă așteptați. Dar nu este ceva neobișnuit, spune Hay, expli­când că, de regulă, mallul este închiriat aproape complet până la terminarea proiectului, în timp ce clădirile de biro­uri sunt închiriate în faze mai avansate ale construcției.

SPAȚII DE BIROURI. Dacă mallurile re­pre­zintă placa turnantă a businessului AFI în România (București – 90.000 de metri pătrați și Ploiești – 34.000 de metri pătrați), afacerile grupului se diversifică treptat, iar un rol important încep să aibă și segmentele de office și rezidențial.

Dincolo de succesul AFI Park (unde toate cele cinci clădiri sunt închi­ria­te în proporție de 100%), compania israeliană mai construiește în zona Trafic Greu din Capitală, în apropiere de Vulcan Value Centre, AFI Tech Park, un proiect office de 56.000 de metri pătrați su­prafață închi­riabilă, care va include două clădiri de birouri de înălțime redusă și un turn. „În primul sau în al doilea trimestru al anului următor terminăm prima fază a lui AFI Tech Park (20.000 de metri pătrați închiriabili, n.r.), avem și negocieri pentru chiriași“, explică șeful AFI Europe România.

Pariul pe care îl face AFI legat de zona aleasă seamănă cu cel făcut în 2009, când au mizat pe zona de centru-vest pentru dezvoltarea AFI Cotroceni. „Zona are potențial și cred că se va dezvolta foarte mult în următorii ani. Sigur vor fi dez­voltări rezidențiale aici“, spune Hay. Iar dacă clădirile de birouri de la AFI Tech Park sunt destinate mai ales companiilor din IT&C, tot cu gândul la cei care lu­crează în cel mai răsfățat sector al eco­no­miei a pornit și visul rezi­dențial.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.
← Close