Afacerile sălilor de sport și de fitness au fost puternic afectate în perioada restricțiilor sanitare, însă această industrie s-a repliat și are pretenții de creștere

Florel Manu 31/05/2022 | 10:20 Oameni
Afacerile sălilor de sport și de fitness au fost puternic afectate în perioada restricțiilor sanitare, însă această industrie s-a repliat și are pretenții de creștere

La începutul lunii mai, Stay Fit Gym, al doilea cel mai mare lanț de săli de fitness din România după numărul de centre deschise, anunța preluarea a două spații deținute de Gym District în Pitești. Aceasta este cea de-a doua tranzacție anunțată de companie, după preluarea Neby Fitness, un centru din zona pieței Domenii din București.

În urma acestor achiziții, Stay Fit Gym a ajuns să dețină 12 săli de fitness. Cu o investiție bugetată de circa 400.000 de euro, cele două centre din Pitești au intrat într-un proces complet de renovare, pentru a fi integrate în de­signul și mode­lul de business al Stay Fit Gym. În momentul preluării, acestea aveau un portofoliu de 1.400 de clienți, obiectivul Stay Fit Gym fiind dublarea numărului de abonați până la sfârșitul anului.

„Strategia noastră e să ieșim în lo­cali­tățile de provincie. Ne uităm la orașele cu peste 100.000 de locuitori“, spune Alexandru Lascăr (33 de ani, foto centru), unul dintre cofondatorii Stay Fit Gym, alături de fra­tele său, Laurențiu Lascăr (38 de ani, foto dreapta), și de Marius Preodișteanu (35 de ani).

Strategia de expansiune a Stay Fit Gym vine după ce la sfârșitul anului trecut Morphosis Capital, fond de tip private equity, axat pe companii românești mici și mijlocii, a achiziționat pachetul majoritar al compa­niei. Valoarea exactă a tran­zacției nu a fost dezvăluită, însă cel mai probabil este vorba despre o sumă între cinci și zece milioane de euro, cât in­ves­tește, de regulă, Morphosis Capital în acest gen de companii.

„Conform unor studii de piață, sectorul de fitness din România are un potențial sem­nificativ de dezvoltare comparativ cu alte țări din zona Europei Centrale și de Est“, spunea, în momentul preluării Stay Fit Gym, Andrei Gemeneanu, managing partner al Morphosis Capital. Investiția în Stay Fit Gym este cea de-a șasea tranzacție realizată de Morphosis Capital, care deține în prezent participații în DocProcess, Me­dima Health, Dr. Leahu Dental Clinics, EMI și Cronos Med.

Strategii de creștere

Potrivit cofondatorilor Stay Fit Gym, expansiunea va fi realizată atât prin deschiderea de noi săli, cât și prin preluarea unor jucători din piață. „Cel mai ușor ar fi să cum­părăm com­petitori. Operațional e mai ușor, dar sunt greu de găsit“, menționează Alexandru Lascăr. Și asta pentru că, spune antreprenorul, piața locală de săli de fitness este una extrem de fragmentată, cu aproxi­mativ 1.000 de companii active. Cele mai multe dintre acestea sunt firme mici, cu săli care au câteva zeci de abonați și fără dotări performante.

Lascăr mai spune că, alături de partenerii săi, a vizitat mai multe orașe, fiind in­te­resați într-o primă fază de Sibiu, Vâlcea, Galați, Buzău și Brașov. Discuțiile sunt des­tul de avansate și speră ca în următoarele șase luni să ajungă la un rezultat. Între timp, tatonările continuă, iar compania a adus recent în echipa managerială câteva nume sonore din mediul local de business.

Împreună cu Morphosis Capital, Stay Fit Gym a anunțat pe 11 mai formarea unui advisory board, compus din trei executivi de top ai mediului de afaceri din România – Vlad Ardeleanu, chief executive officer (CEO) al Medima Health, Iulian Cîrciu­maru, managing partner al V7 Capital, și Mikael Fredholm, fost CEO al World Class România (principalul competitor al Stay Fit Gym).

Rănile pandemiei

Poziționată în zona medie a pieței locale de fitness, Stay Fit Gym a realizat anul trecut venituri de aproape două milioane de euro, cu 15% sub performanțele din 2019, însă managementul companiei crede că anul acesta va recupera pierderile din ultimii doi ani de pandemie. „Dacă ne raportăm la primul tri­mestru din 2022, cam toată lumea este acolo unde era în aceeași perioadă din 2019“, adaugă Alexandru Lascăr, estimând că anul acesta compania ar urma să se a­propie de venituri totale de circa trei mili­oane de euro.

O țintă care depinde însă foarte mult de numărul de noi deschideri. Iar o țintă rea­listă în acest sens, mai spune Alexandru Lascăr, ar fi adăugarea în portofoliu a șase noi săli. La nivel de piață, sălile de fitness au fost pu­ternic afectate de pandemia de COVID-19.

Potrivit estimărilor celor din industrie, peste 10% din afacerile active în 2019 s-au închis între timp. Totodată, studiile de piață arată că, în perioada restricțiilor sa­ni­tare, businessurile sălilor de fitness s-au contractat cu o medie de aproximativ 40%. Și asta, după un 2019 în care piața reușise să urce la o valoare totală de circa 250-300 de milioane de euro.

Pentru com­parație, cu doar trei ani înainte, veniturile totale generate de sălile de fitness din România abia ajungeau la 160 de milioane de euro. În momentul de față, spune Alexandru Lascăr, doar 4% din populația României deține un abo­nament la o sală de sport, față de o medie de 9-11% la nivelul întregii Uniuni Europene. Rata cea mai mare o au ță­rile nor­dice, în frunte cu Suedia și Norvegia, unde 25-30% din populație posedă un abonament la o sală de sport.

Pas cu pas

Businessul Stay Fit Gym îm­pli­nește anul acesta zece ani. Compania a fost înființată în 2012 de Marius Preo­diș­teanu. „Nu știam nimic despre domeniu. Am găsit un furnizor de echipamente de fitness în Ungaria. Am zburat acolo și ne-am înțeles. Apoi am pornit timid“, povestește Preodișteanu despre momentul în care a intrat în antreprenoriat.

Un an mai târziu i s-a alăturat Alexandru Lascăr, iar din 2014, și fratele acestuia, Laurențiu Lascăr. Niciunul dintre ei nu a avut înainte tangențe cu sportul. Marius Preodișteanu a absolvit Facultatea de Management Financiar Contabil la Universitatea Spiru Haret, în timp ce frații Lascăr sunt ingineri constructori.

Înainte de a intra în Stay Fit Gym, Ale­xandru Lascăr a lucrat aproximativ trei ani într-o clădire de birouri, ocupându-se de facility și property management. Laurențiu Lascăr, în schimb, se orientase inițial către proiectare, în România, iar apoi în Belgia.

În 2014 însă, Marius Preodișteanu și Ale­xandru Lascăr au văzut o nouă oportunitate de afaceri și au deschis un pub – Uncle John –, alături de alți doi parteneri. Astăzi, brandul este prezent în 11 locații și gene­rează venituri de până în două milioane de euro pe an.

Dacă pe zona de fitness au în spate ex­pe­riența Morphosis Capital în materie de expansiune, creșterea pe partea de HoReCa este asigurată inclusiv prin franci­zare, având deja trei astfel de puburi în acest sistem, unul în București și două în Ploiești. „Am construit businessul frumos. L-am tot crescut. La restaurante depinzi mult de spații. Uncle John e focusat pe zone aglomerate în malluri“, spune Alexandru Lascăr.

În partea de fitness, expansiunea va con­tinua deocamdată pe plan local. Antreprenorii spun că există o piață destul de mare în România, care permite dezvol­ta­rea a noi săli de fitness în orașele deja vi­zate de fondatorii afacerii. Alexandru Las­căr precizează că jucătorii din piața sălilor de sport și-au înființat în pandemie o aso­ciație care să le reprezinte interesele celor care activează în acest domeniu.

Mai mult, ținta acestei asociații este ca până în 2025 procentul celor care au abonamente la o sală de fitness să crească de la 4% la 8%, pentru că în viziunea sa, acum, după ridicarea restricțiilor sanitare, piața pare să fie din nou în formă.

Acest articol a apărut în numărul 140 al revistei NewMoney.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.