Activ deja pe trei piețe din regiune, Flip.ro ia în calcul noi extinderi, vizate fiind Italia și Spania. Ținta companiei este să devină un jucător major în Europa

Senica Micu 23/02/2023 | 10:24 Digital
Activ deja pe trei piețe din regiune, Flip.ro ia în calcul noi extinderi, vizate fiind Italia și Spania. Ținta companiei este să devină un jucător major în Europa

Activ astăzi pe trei piețe din regiune, Flip.ro ia în calcul noi extinderi, vizate fiind țări precum Italia și Spania. Ținta? Să devină „un jucător major“ în Europa.

Lansat în decembrie 2019, Flip.ro a ajuns în scurt timp unul dintre cele mai dinamice marketplace-uri pentru achiziția și vânzarea de telefoane recondiționate din regiune.

Compania se pregătește să tragă linie sub o cifră de afaceri de 40 de milioane de euro în anul fiscal 2022 (care se încheie în martie 2023) și pune la punct noi strategii care să-i asigure un loc în topul celor mai mari jucători europeni din domeniu. După ce în 2022 a făcut primul pas către o extindere în regiune, merge acum mai departe înspre țări care au o rată a reciclării de aproape 80%.

De la intrarea sa pe piață, Flip.ro a trecut prin mai multe faze de investiții, culminând în 2021 cu atragerea în acționariat a eMAG Ventures (un vehicul de investiții pentru companii de tehnologie, parte din grupul eMAG), care a cumpărat atunci un pachet de 42,26% din acțiuni.

Primul pas a fost făcut în ultima parte a anului 2019 (când s-a lansat platforma, n.r.), cu o investiție de 120.000 de euro, iar al doilea, în 2020, cu încă 250.000 de euro. Apoi, în 2021, Flip.ro a atras eMAG în acționariat, cu o investiție totală de opt milioane de euro. Tranzacția s-a făcut prin eMAG Ventures“, spune Alin Luca, antreprenorul care a înființat Flip.ro împreună cu doi prieteni – Alex Burghelia și George Moroianu.

Țări cu potențial

„Avem planuri extrem de ambițioase cu Flip.ro. Vrem să ajungem cel mai mare marketplace online de electronice recondiționate din CEE (Europa Centrală și de Est, n.r.)“, declarau cei trei cofondatori în urmă cu mai bine de un an, într-un alt interviu pentru NewMoney.

Între timp, au făcut și prima mișcare în plan extern, ca parte dintr-o strategie de extindere pe termen lung, după ce anul trecut s-au extins pe piețele din Bulgaria și Ungaria. „În cele două piețe în care am lansat Flip anul trecut ne consolidăm businessul și observăm creșteri semnificative de la lună la lună. Din iunie 2022, când am intrat pe piața din Bulgaria, și octombrie 2022, în Ungaria, am înregistrat o cifră cumulată de afaceri de peste trei milioane de euro“, detaliază Alin Luca.

Într-un viitor mai mult sau mai puțin îndepărtat, pe lista scurtă pentru expansiune se mai află Polonia, Italia și Spania. Potrivit spuselor lui Luca, în aceste piețe, discuțiile despre economie circulară și sustenabilitate „sunt mai avansate“, iar publicul este deja familiarizat cu avantajele unor astfel de practici. „Discutăm de Spania și Italia, care au o rată a reciclării de aproape 80%. Sau de Polonia, unde 10% din economia totală a țării este reprezentată de economia circulară“, adaugă Luca, fără a oferi și detalii despre investiția necesară lansării într-o altă țară. „Însă suntem dedicați unui plan de creștere în următorii ani pentru a deveni un jucător major în Europa.“

Un trend global

Din cifrele de piață citate de Flip.ro, 53,5% dintre români aleg să păstreze telefoanele vechi, în cazul în care cel pe care îl folosesc în prezent este în service sau trebuie înlocuit, 10,2% le pun într-un sertar cu gândul că le vor vinde într-o zi, dar uită de ele, în timp ce 22,9% nu se gândesc deloc să le vândă, având impresia că este mult prea complicat și anevoios acest proces. Restul de 13,4% optează pentru vânzare.

În cazul Flip.ro, numărul celor care și-au vândut telefoanele prin intermediul platformei s-a dublat în 2022 prin comparație cu 2021, crescând de zece ori față de 2020. Suma totală plătită de companie românilor care au ales această variantă începând cu anul 2020 și până astăzi a fost de 17,5 milioane de euro. „Un raport recent realizat de Google arată că numărul de căutări pentru astfel de telefoane a crescut cu 80% în 2022. Este un trend global care se manifestă din motive financiare, dar și dintr-un interes în creștere pentru obiceiuri mai sustenabile de cumpărături“, punctează Alin Luca.

Întregul model de business al Flip.ro este unul circular: cumpără telefoane pe care le recondiționează și le reintroduce pe piață, avantajul fiind că are și un service propriu. Iar de la înființarea companiei au fost înregistrați aproximativ 205.000 de clienți unici, care au ales fie să cumpere un telefon recondiționat, fie să-și vândă telefoanele pe platformă.

O direcție nouă

Din strategia pentru creșterea businessului Flip.ro face parte și intrarea pe segmentul business-to-business (B2B), în toamna anului trecut. Până la momentul de față, portofoliul de clienți B2B numără peste 7.500 de companii, iar estimarea de creștere pe acest segment este de aproximativ 50% până la sfârșitul anului 2023.

Cele mai multe companii sunt din domeniile IT, comerț, construcții, HoReCa sau consultanță. Colaborarea presupune fie vânzarea flotelor de telefoane către Flip.ro în regim buy-back, fie achiziționarea de telefoane recondiționate de către noi pentru angajați, contribuind astfel la reducerea amprentei de carbon“, explică Nicolae Trofin, chief sales business partnerships în cadrul Flip.ro. Ca volum, de la lansarea acestor servicii B2B, s-au vândut peste 9.000 de telefoane recondiționate către companii din România, cele mai căutate modele fiind sub brandurile Apple și Samsung.

Pe lângă extinderea pe piețele din alte țări și consolidarea liniilor de business existente, sunt luate în calcul și alte investiții, în recondiționarea a noi categorii de produse sau în automatizarea anumitor procese de recondiționare pentru a crește productivitatea. „Doar în 2022, modelul de business Flip.ro a economisit, în medie, 2.016 tone de dioxid de carbon. Cumpărarea unui telefon recondiționat reduce amprenta de CO2 cu cel puțin 63%“, mai spune Alin Luca.

Ideea Flip.ro a plecat de la propriile nevoi ale celor trei fondatori (Alin Luca, Alex Burghelia și George Moroianu), care își doreau să găsească o modalitate prin care vechile telefoane să poată fi vândute într-un mod rapid și simplu. După ce au constatat că achiziția unui telefon secondhand „se baza mult prea mult pe noroc, în sensul că trebuia să ai încredere că performanța telefonului corespunde cu descrierea făcută de vânzător“, antreprenorii au lansat Flip.ro, un marketplace „construit în jurul elementelor de siguranță și transparență“.

Un jucător pe acest segment de business este și retailerul olandez Used Products, prezent în România cu un magazin online și cu trei magazine fizice în sistem de franciză. Strategia sa la nivel local este ca franciza să ajungă în orașele cu o populație de peste 40.000 de locuitori. „Pe termen scurt, ne-am setat ca obiectiv să semnăm zece contracte de franciză. Suntem în discuții cu mai mulți potențiali candidați, din orașe precum Oradea, Brașov, Constanța și București“, a declarat Kun Norbert, director de franciză în cadrul companiei, pentru NewMoney. Used Products s-a lansat în Olanda, în 1997, iar de atunci a deschis zeci de magazine și s-a extins în mai multe țări, în afară de România, precum Slovenia, Germania, Belgia, India.

Acest articol a apărut în numărul 157 al revistei NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.