O afacere de vreme bună și de vreme rea. Acoperișurile, o piață de aproape un sfert de miliard de euro

Andreea Neferu 27/07/2018 | 10:57 Companii
O afacere de vreme bună și de vreme rea. Acoperișurile, o piață de aproape un sfert de miliard de euro

Efervescența industriei de locuințe din ultimii ani a atras cu sine o cerere mai mare și pentru jucătorii din piața de materiale de construcții. Studiu de caz: piața acoperișurilor, un segment ce se apropie de un sfert de miliard de euro.

Acest articol a apărut în numărul 45 (23 iulie – 5 august) al revistei NewMoney

Aproximativ 40 de milioane de metri pătrați de acoperișuri de tip țiglă meta­lică, ce­ramică, din beton sau din alte materiale, adică o suprafață ce ar putea acoperi de 20 de ori o țară precum Monaco, au ajuns anul trecut pe casele ro­mânilor. Practic, în ultimii cinci ani, sectorul local de acope­ri­șuri sau învelitori a înregistrat un avans de peste 50%, astfel că anul trecut, piața a ajuns la circa 200 de milioane de euro, în creștere cu 17% față de anul 2016, potrivit companiei de cercetare și consultanță de marketing pentru pie­țele tehnice și industriale Neomar Consul­ting, care calculează va­loa­rea acestui sector pornind de la prețurile de pro­du­cător sau importator. Pe de altă parte, piața de retail a acope­ri­șu­rilor s-a ridicat la circa 230-240 de milioane de euro, dacă se ia în cal­cul transportul produselor și marja distribuitorilor.

Plusul din sectorul acoperișurilor a venit pe fondul unei alte creșteri, a segmentului rezidențial local – anul trecut, de exemplu, s-au cons­truit peste 53.000 de locuințe, 2017 fiind la acest capitol al treilea cel mai bun an din 1990 încoace, după 2008 și 2009, arată datele Institutului Național de Statistică (INS). „Piața locală de construcții rezidențiale a avut o dinamică bună în ultimii ani. Ro­mânia este una dintre cele mai mari piețe din regiunea Europei Centrale și de Est și are un segment al construcțiilor reziden­țiale sănătos și în dezvoltare continuă“, spune Corneliu Fecioru, managing director sales & marketing în cadrul Wienerberger Romania, divizia locală a grupului austriac omonim. Din grup face parte și Tondach, jucător pe piața țiglelor cera­mice, cu a­fa­ceri de circa 15 mili­oane de euro în 2017, potrivit Ministerului de Finanțe.

PROGNOZE ȘI OPORTUNITĂȚI. Totuși, 2018 a început cu câteva semne de întrebare pentru rezidențialul românesc. În primele cinci luni ale anului, arată cele mai recente date ale INS, construcțiile rezidențiale au scăzut cu 25,8% față de aceeași perioadă a lui 2017. Dar chiar și în aceste condiții, în primul trimestru al acestui an, cel mai recent pentru care există date statistice, au fost livrate în piață aproape 10.300 de locuințe, un plus de aproape 2% față de intervalul ianuarie-martie 2017. Adunând și trăgând linie, Dan Mircescu, proprietarul și directorul general al producă­to­rului și importatorului de sisteme pentru acoperișuri Final Distribution din Băicoi, estimează că piața locală de acoperișuri a scăzut per ansamblu sau, „în cel mai fericit caz“, a stagnat în prima parte a acestui an. „Ne dorim ca în lunile următoare piața să recupereze și să revină pe creștere“.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.