Accidente bursiere în India

Buturuga mică încă răstoarnă carul mare. I s-a întâmplat recent celui mai bogat om de afaceri (între timp, și-a pierdut statutul) din Asia, indianul Gautam Adani. Ca idee, în toamna trecută, averea sa era estimată la 140 de miliarde de dolari, adică de două ori mai mult decât în 2021. Miliardarul în vârstă de 60 de ani și-a făcut averea inclusiv cu sprijinul premierului indian Narendra Modi, după cum susține revista americană Forbes. Afacerile sale (are șapte companii listate) acoperă un spectru larg de actvități – de la exploatarea resurselor naturale până la energie verde, media sau infrastructură de transport. Operează cel mai mare aeroport și cel mai mare port din India.

Hindenburg Research, o societate financiară americană specializată în investigații corporate și investiții de tip „short“, a publicat, pe final de ianuarie, un raport despre presupuse nereguli în finanțele companiilor lui Adani. Totodată, a atras atenția că acțiunile companiilor listate ale mogulului indian sunt supraevaluate și a lăsat de înțeles că a deschis poziții „short“ pentru a specula viitorul declin al acestora.

Short sellingul este o tehnică prin care investitorul pariază că prețul unei anumite acțiuni va scădea. Concret, întâi o împrumută (evident, în piețele în care este permis acest lucru), apoi o vinde la prețul pieței, urmând să o răscumpere la un preț mult mai mic.

EFECTE DEVASTATOARE. Investitorii au crezut raportul Hindenburg și, implicit, au început să scape de acțiunile pe care le aveau în companiile lui Adani. Vânzările au fost atât de consistente, încât toate cele șapte companii de pe bursa indiană controlate de el pierduseră aproape 85 de miliarde de dolari într-o singură săptămână. Într-o singură zi, titlurile Adani Enterprises, una dintre acestea, s-au depreciat cu 28%. Iar Adani a devenit mai „sărac“ cu aproape 50 de miliarde de dolari de-a lungul lui ianuarie, potrivit CNBC, pierzând astfel statutul de cel mai bogat asiatic în favoarea lui Mukesh Ambani, un alt indian – președintele grupului Reliance Industries.

În ce constau, mai concret, acuzațiile lansate de Hindenburg, societate al cărei nume este preluat de la dirijabilul Hindenburg prăbușit tragic în 1937? Pe scurt, societatea americană arată că acțiunile Adani Enterprises, autodescris drept un incubator de afaceri, se tranzacționau la un multiplu al profitului de 500. Iar Adany Green Energy avea un multiplu de 800. Spre comparație, în 2001 – momentul de boom al acțiunilor din tehnologie –, indexul Nasdaq era evaluat cu un multiplu de 30, după cum observă revista britanică The Economist. Este, într-adevăr, nefiresc.

Pe cale de consecință, analiștii Hindenburg au pariat pe o devalorizare cu 85% a acțiunilor Adani. Americanii mai acuză concernul indian că manipulează prețul acțiunilor printr-un hățiș de subsidiare care fac operațiuni financiare suspecte, menite să cosmetizeze rezultatele raportate și să treacă în plan secund nivelul ridicat al datoriilor și lichiditățile scăzute.

Adani a redactat un contraraport de 413 pagini în primul weekend de după izbucnirea scandalului, într-o încercare de a calma piețele. În primul rând, oficiali ai conglomeratului indian au arătat că nivelul datoriilor este în linie cu media industriei și că tranzacțiile cu companiile afiliate sunt realizate corect din punct de vedere contabil. Răspunsul dat de Adani conține și afirmații cu o puternică încărcătură politică. Un exemplu: analiza Hindenburg este „un atac calculat la adresa Indiei, a independenței, integrității și calității instituțiilor indiene“.

FĂRĂ BANI DE DATORII. Deranjul făcut de Hindenburg nu a constat doar într-o cădere pe bursă pentru acțiunile Adani. Raportul defăimător a fost publicat în preajma unei emisiuni de acțiuni noi în valoare de 2,5 miliarde de dolari. Cu toate că oferta Adani Enterprises a avut un succes neașteptat, fiind subscrisă în întregime – în pofida scandalului, Abu Dhabi International Holding Company a plasat 400 de milioane de dolari –, Adani a promis că va returna banii investitorilor pentru a-i proteja de imediate pierderi considerabile. Partea proastă este că Adani a ratat o oportunitate de a-și refinanța datoriile, scop pentru care gândise oferta.

O scurtă vizită pe pagina companiei Hindenburg, despre care aflăm că a fost fondată în 2017 de Nate Anderson, ne arată și alte nereguli pe care cercetătorii săi le-au descoperit, pentru ca în cele din urmă să se dovedească adevărate. Un exemplu poate fi Nikola, un producător de camioane electrice, al cărei fondator a fost condamnat pentru fraudă. Tot pagina oficială a societății de investiții ne lămurește legenda din spatele alegerii numelui companiei. Prăbușirea din 1937 a dirijabilului Hindenburg face parte din seria accidentelor făcute de „mâna omului“, deci care puteau fi evitate. Evident, accidentele la care se face trimitere se traduc prin pierderi de multe miliarde de dolari, nu (neapărat) de vieți omenești.

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.