A revoluționat industria de fitness din Londra, iar acum vrea să schimbe piața din România

Senica Micu 01/10/2019 | 10:06 Oameni
A revoluționat industria de fitness din Londra, iar acum vrea să schimbe piața din România

După ce a revoluționat industria de fitness din Londra cu un antrenament ine­dit, Irina Alionte a adus conceptul și în România. Astăzi, la o distanță de cinci ani de când s-a lansat în plan local, tâ­năra antreprenoare plănuiește o nouă extindere.

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Imediat ce pui piciorul în primul centru de sport pe care Irina Alionte (31 de ani) l-a deschis în București, undeva pe strada Nicolae Caramfil, descoperi un loc total di­ferit de cel cu care te-ai obișnuit în centrele de fitness de cartier sau la orele de aerobic, dacă ai deja o rutină în acest sens. Interiorul este un amestec între imaginea unui club de distracție și cea a unei săli de forță, utilată după ultimele standarde.

Aici au fost create mai multe programe în ritm de dans, care stau la baza promisiunii că, într-un timp foarte scurt, poți slăbi mai multe kilograme fără ca organismul tău să fie traumatizat sau să aibă o reacție adversă, cum se întâmplă de multe ori cu acele diete postate pe internet, fără avizul unui nutriționist. Lansat pentru prima oară în incinta unei universități din Londra, conceptul numit astăzi Bodyshape Transformation are acum o strategie clară de dezvoltare, care vizează, pe de o parte, mai multe centre proprii și în colaborare cu marile corpo­rații, iar pe de alta, francizarea.

PETRECEREA DE FITNESS. Primele cali­tăți antreprenoriale au fost testate de Irina încă din adolescență, în afacerea mamei sale, Adriana Alionte. Avea 14 ani și se implica activ în promovarea Shakespeare School, un centru cultural unde copiii pot învăța cu ușurință limba engleză. Apoi, pas cu pas, această activitate a fost urmată de altele, între care organizarea unor tabere pentru copii și adolescenți și studiul marketingului la ASE.

„În cele din urmă, din dorința de a afla cât mai multe lucruri despre creșterea unui business, am decis să mă specializez în Marea Britanie și am mers la Warwick Business School, care se află în topul șco­li­lor de business din Europa“, povestește Irina. Ideea cu care pornise la drum era să revină în România și să aplice toate tehnicile aprofundate acolo în afacerea familiei. „Dar, în interiorul meu, îmi doream și să am propria afacere, să construiesc ceva de la zero“, mărturisește ea. Inspirația pentru ceea ce avea să de­vină Bodyshape Transformation a fost cultivată în timpul orelor de aerobic organizate în campusul universității din Londra, unde nu reușea să înțeleagă de ce participanții la aceste clase nu au un comportament na­tural, simțindu-se stânjeniți de felul în care arătau.

„Pentru mulți, mersul la o sală de fitness era intimidant, cu toate acele oglinzi mari și lumini puternice. Și m-am gândit că aș pu­tea să transform aceste ore în ceva mai distractiv, adică să combin exercițiile fizice cu mișcarea și atmosfera de petrecere din cluburile de noapte“, își amintește ea. Și cum exista deja un club de noapte în campus, a mers la managerul acestuia și i-a pre­­zentat ideea.

Astfel a apărut „Club Cardio“, iar primul fitness party de la universitate a avut în faza de testare 50 de persoane, ajun­gând ulterior la 100. „Și am tran­s­for­mat universitatea la care studiam în pri­mul meu client. Clasele erau susți­nute de un instructor, dansator și coregraf, care a adus elemente noi, diferite de orele clasice de aerobic“, mai spune Irina Alionte.

Tot atunci a accesat și o finanțare de 3.000 de lire de la guvernul britanic, prin­tr-un program de încurajare a tinerilor care vor să devină antreprenori. În plus, a avut mentori oameni de afaceri multimi­lionari, care își doreau să dea mai departe din experiența lor.

ÎNAPOI, ACASĂ. Conceptul a fost extins în scurt timp la mai multe universități și cluburi din Londra, însă lucrul acesta „nu i-a dat aripi“. Din contră, a făcut-o să se oprească și să conștientizeze că „era un te­ritoriu riscant; acele cluburi puteau ori­când să întrerupă colaborarea“. „În plus, viața mea devenise haotică, lucram până la două noaptea. Atunci am făcut un pas înapoi, să văd imaginea de ansamblu. Era ceea ce îmi doream? Și am pus proiectul pe hold în Anglia.“ Dar nu a renunțat la ideea de a-l dezvolta în România.

De la momentul când a organizat primul fitness party la Londra până când a mutat afacerea în România a trecut un an și ju­mă­tate. „Am deschis ușile Bodyshape Transformation Centre cu o investiție ini­țială de 35.000 de euro. Începutul a fost unul modest, am adus în sală mini­mul ne­cesar pentru a ne începe activitatea, iar pe măsură ce ne-am dezvoltat, am început să adăugăm echipamente noi. În ianuarie 2018, am extins centrul actual, pen­tru a ne mări capacitatea în grupe, și am investit încă 20.000 de euro în dublarea capacității vestiarelor“, detaliază Irina Alionte.

Afacerea a crescut de la un an la altul, pentru 2019 fiind estimat un rulaj de o ju­mătate de milion de euro, cu circa 200.000 de euro peste nivelul de anul trecut, cu o rată a profitului de 20%. În total, peste 1.500 de clienți au trecut pragul centrului, accesând programele derulate aici.

De exemplu, despre „6 Week Challenge“, un program de transformare al cărui preț este de 275 de euro, Irina Alionte spune că reprezintă o provocare pentru oricine îl accesează, ținta fiind să slăbești șase kilograme în șase săptămâni. „Și, după ce este atins acest obiectiv, oferim încă șase săp­tămâni cadou. Practic, sunt trei luni incluse în prețul programului respectiv“, continuă antreprenoarea. Și încă ceva: absolut toate programele includ și partea de nutriție.

În această vară, Irina Alionte a fost se­lec­tată de Grupul Renault, unul dintre cei mai mari angajatori din România, să gestioneze activitatea din sala de sport aflată în noul sediu al constructorului auto, des­chis anul acesta pe Bulevardul Preciziei din București. „Sunt 3.200 de angajați în clădirea aceea. Practic, ne-am dublat activitatea. De altfel, acesta e un trend în Europa de Vest și în America, tot mai multe corporații să aibă propria sală de fitness și sport. Anul viitor, cu siguranță vor mai fi proiecte în această direcție“, adaugă ea.

POTENȚIAL ÎN MIȘCARE. În paralel, Irina Alionte vrea să mai deschidă un centru propriu în primul trimestru din 2020, tot în București, cât mai central poziționat, cel mai probabil în zona Unirii. Potrivit spu­selor sale, pentru a deschide o nouă sală la standardele celei actuale, investiția ne­ce­sară în primul an, începând cu momentul zero, ar fi în jur de 215.000 de euro (in­clusiv capitalul de lucru), din care numai partea de echipamente și amenajare s-ar ridica la 110.000 de euro. În total, își do­rește să ajungă la cinci centre Body­shape Transformation până la finele lui 2020, cu tot cu cele ale partenerilor din corporații.

„Și tot la finalul anului viitor, voi începe demersurile pentru francizare, primele ora­șe vizate fiind Cluj-Napoca, Brașov, Iași, Constanța, de unde avem deja cerere“, con­tinuă Irina Alionte, explicând că piața locală de fitness/sport – evaluată astăzi la 440 de milioane de euro – continuă să aibă un mare potențial.

Statistic, în momentul de față funcționează în România aproximativ 900 de cluburi și studiouri de fitness, în creștere cu 10% față de anul trecut. „Ca nivel de penetrabilitate al abonamentelor de fitness în rândul populației, suntem undeva la 4% la nivelul orașelor mari. Media europeană este de circa 8%, iar țările dezvoltate din Vest ajung chiar la 11-12%, ceea ce sugerează că este încă foarte mult loc de creștere.“

Eurobarometrul Comisiei Europene de la finele anului trecut arată că românii sunt printre codașii Europei, după țări ca Bulgaria, Grecia, Portugalia, 63% din cei ches­tionați declarând că nu fac sport niciodată. Totodată, 21% din ei nu merg pe jos nici măcar zece minute într-o zi, după cum re­iese dintr-un studiu publicat de 7card (soluția de acces la cea mai extinsă și di­versificată rețea de centre și activități sportive din România).

Altfel spus, creșterea acestei industrii este condiționată și de educarea publi­cului. Un public care încă nu a învățat să includă mișcarea în topul activităților din timpul liber.


FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente. În 2011, a câștigat unul dintre marile premii ale concursului „Tânărul Jurnalist al Anului”, inițiat de Freedom House România.