A intrat în business cu bani împrumutați din Italia și acum deține două dintre cele mai căutate localuri din București

Florel Manu 24/07/2019 | 13:31 Oameni
A intrat în business cu bani împrumutați din Italia și acum deține două dintre cele mai căutate localuri din București

Un raport realizat anul trecut de Banca Mondială arată că, în 2017, aproape 600 de români au plecat zilnic din țară, media reprezentând cel mai mare ni­vel al migrației de după 2008. La o cu totul altă scară, au existat și există cazuri de români care s-au întors acasă. Mai ales pentru a-și deschide aici o afacere. Să vedem o astfel de poveste.

Acest articol a apărut în numărul 70 (22 iulie – 4 august 2019) al revistei NewMoney

Pe strada Bocșa din Capitală, în zona Bisericii Armenești, o casă de epocă atrage atenția. Gardul impunător și vitraliile fac imobilul diferit de restul caselor de pe stradă. Dincolo de ușa de la intrare, sunt aranjate în curte mai multe măsuțe, iar de la subsolul clădirii vin arome de mâncare italienească. Suntem în restaurantul Ciao Niki, un business controlat de Nicuța Enache (36 de ani) și de Adina Bour­ceanu (30 de ani), soția fostului căpitan al echipei FCSB, Alex Bourceanu.

Casa în care este deschis restaurantul cu specific italian le aparține moștenito­ri­lor celebrului dirijor Sergiu Celibidache. „Am găsit casa în octombrie anul trecut și am început renovările din ia­nua­rie 2019“, spune Nicuța Enache (cu­noscută printre prieteni drept Niki), fondatoarea brandului Ciao Niki. Interiorul clasic, cu lambriuri sculptate din lemn și pereți cu modele decorate cu vopsea aurie, alternează cu mobilier modern, special realizat pentru restaurante.

Chiar dacă nu ne cunoscuserăm, Niki ne-a întâmpinat în ușă și ne-a îmbră­țișat, spunându-ne că așa este obiceiul ca­sei. Restaurantul funcționează de doar câ­teva săptămâni și este o replică mai dez­voltată a businessului principal al Nicuței Enache, Osteria Ciao Niki, un mic local familial cu specific italian, cu o capacitate de circa 30 de persoane, unde se servesc paste, supe, specialități italienești și mult vin.

Fondatoarea afacerii este nerăbdătoare să ne dezvăluie povestea ei, o aventură care pornește din Italia, după un adevărat scenariu de Cinecittà.

Școala vieții. La 19 ani, în 2002, Nicuța Enache, din comuna Tulnici (Vrancea), termina liceul din Odobești și pornea spre Italia pentru un trai mai bun. Cu toate că se înscrisese la facultate, a decis să nu mai continue studiile, preferând să meargă la muncă, însă acolo avea să dea de o altă școală, cea a vieții. De facultate, cu specia­lizarea Management Turistic și Comercial, s-a reapucat în 2016, iar recent și-a susținut examenul de absolvire, lucrarea de licență fiind chiar businessul său.

Persoană sociabilă, vorbăreață și munci­toare, Nicuța Enache a reușit să se angajeze într-un restaurant în apropiere de Vatican, la circa șase luni după ce a părăsit România. A lucrat acolo până în 2012, când a constatat că angajatorul i-a scăzut din senin salariul și i-a făcut un alt contract de muncă peste noapte, în timp ce ea se afla în țară pentru a finaliza un divorț.

Viața ei avea să se schimbe din nou. S-a an­gajat la trei restaurante în același timp, pentru a putea supraviețui și achita o chirie de 670 de euro, precum și o rată la ma­șină de 720 de euro, din venituri totale de circa 3.000 de euro.

Unul dintre locurile de muncă era la o osterie din Roma, unde a învățat nu doar să gătească, dar să și gestioneze problemele care apar într-un mic local. Atunci i-a venit ideea că, dacă poate face lucrul ăsta pentru patronii italieni, de ce să nu îl facă pe cont propriu. Și nu în Italia, ci în România.

În 2014, cu doar 3.000 de euro în buzunar, Nicuța Enache a revenit în România cu gândul de a deschide un restaurant în Ca­pi­tală. „Nu știam Bucureștiul. Știam doar unde e aeroportul“, spune antreprenoarea.

Meniu fără meniu. În toamna lui 2014, a reușit să deschidă Osteria Ciao Niki, pe strada Eminescu, după ce contractase un credit de 30.000 de euro la o bancă din Italia. „Am preluat un spațiu de vreo 70 de me­tri pătrați, la roșu“, adaugă Nicuța Ena­che, care spune că l-a amenajat de una sin­gură. A fost însă nevoită să facă credite de încă 25.000 de euro, investiția totală fiind de 55.000 de euro. În circa un an, investiția s-a amortizat. Specificul osteriei era unul pur italienesc, cu paste și preparate aduse direct din Italia, dar și cu o impresionantă colecție de vinuri. Nu mai puțin de 140 de soiuri, din care aproximativ 80% italienești.

Și cum localul se dorea o mică ospătărie de familie, meniul era inexistent, Nicuța Enache fiind în același timp și ospătar, și bucătar. În timp, a reușit să angajeze șase persoane pe care le-a distribuit în două schimburi. Treptat, micul local a început să devină cunoscut și grație atitudinii antreprenoarei. Clienții au cerut un meniu fix la prânz, la un preț „civilizat“. L-au obținut, iar rezultatele Osteriei Ciao Nicki au fost vizibile într-o cifră de afaceri ajunsă anul trecut la puțin peste 200.000 de euro.

Nicuța Enache nu este singurul antreprenor care la începuturi a făcut de toate pentru a-și ridica afacerea. Un alt exemplu este cel al lui Matei Dancu, proprietarul Pescăriei lui Matei, de la Agigea, care a făcut inclusiv muncă de barman pentru ca angajații săi să-i poată servi pe clienții care așteptau după comandă chiar și o oră. „Nu mai voiam să aud de suc natural de lămâie, pentru că am stors la lămâi de nu-mi mai sim­țeam degetele“, mărturisea Matei Datcu pentru NewMoney.

Nicuța Enache a adoptat modelul italian al osteriilor și, cu excepția prânzului, a func­ționat fără meniu fix, felurile de mâncare, reduse ca volum, fiind realizate pe loc. Aici chiar a avut de-a face cu o echipă de control, care, după mai multe amenin­țări că închide localul, a renunțat. „Eu nu am dat și nici nu vreau să dau șpagă. Ceea ce fac, fac pe propriile mele forțe“, com­pletează antreprenoarea, care vrea să-și păstreze în continuare afacerea și nu se gândește încă la o extindere în franciză.

Un nou model. La un an după ce a des­chis afacerea, viața Nicuței Enache avea să se schimbe din nou, după ce și-a pierdut tatăl în urma unei boli care a evoluat ra­pid. Mărturisește plângând că a reușit în scurt timp să se atașeze de un bărbat de vârsta tatălui său, care a ajutat-o în trebu­ri­le contabile. „Îi spuneam moșul meu și era omul care mă sfătuia tot timpul. Îl pri­veam ca pe un tată“, explică antreprenoarea.

Și cum localul din Eminescu era prea mic și nu avea terasă, Nicuța Enache a decis să extindă afacerea și să caute un spa­țiu mai generos, care să-i permită amenajarea unei grădini. Un dezvoltator i-a promis ajutorul, însă în final înțelegerea a pi­cat, pentru că pretențiile acestuia erau mult mai mari decât putea Nicuța Enache să ofere. Între timp, s-a împrietenit cu Adi­na Bourceanu și au decis să înceapă o afacere împreună. Nicuța Enache rămânea cu osteria din Eminescu, iar în asociere cu Adina Bourceanu a deschis pe 19 iunie un nou restaurant, cu terasă, sub brandul Ciao Niki.

„La nici două săptămâni de la lansare, restaurantul e plin aproape tot timpul“, spune Nicuța Enache. După modelul oste­riei, nu are nici aici un meniu fix, ci felurile de mâncare sunt preparate după pla­cul clienților. Până la deschiderea noului restaurant, Nicuța Enache s-a lansat în mai multe ac­țiuni, inclusiv caritabile. A fost remarcată și de reprezentanții proiectului Repatriot, al organizației Romanian Business Leaders (RBL), care urmărește readucerea româ­ni­lor în țară și orientarea lor către antreprenoriat. Lucru pe care l-a fă­cut și Nicuța Enache.

Pentru a se ocupa mai mult de noul busi­ness pe care îl are în asociere cu Adina Bourceanu, a decis să o readucă în țară, din Italia, pe una dintre cele două surori ale sale, pentru ca aceasta să se ocupe de osteria din strada Eminescu. Estimează că noul business și osteria deschisă în 2014 i-ar putea aduce anul acesta venituri de circa 400.000 de euro, însă recunoaște că se așteaptă la și mai multă muncă decât până acum.

 

Țara de afară

În diaspora, sunt circa patru milioane de români, potrivit statisticilor oficiale. Neoficial, numărul lor poate depăși zece milioane.

 

  • Statistici. Cei mai mulți români sunt în Italia, circa 1,3 milioane. Urmează Spania, cu 673.000, și Germania, cu 657.000 de cona­ționali.
  • REPATRIERE. Ultimele studii arată că peste 3.500 de români ar fi dispuși să revină în țară pentru a deschide o afacere.
  • Domenii. Principalele domenii în care ro­mânii din diaspora vor să deschidă o afacere în România sunt HoReCa și IT, urmate de servicii și domeniile creative.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.