5 lucruri neștiute despre Amazon. Cum a scăpat de faliment cel mai bogat om din lume

Sebastian Popescu 14/03/2018 | 17:26 Ştiri
5 lucruri neștiute despre Amazon. Cum a scăpat de faliment cel mai bogat om din lume

Majoritatea oamenilor cunosc Amazon.com ca cel mai mare retailer online din lume. În timp ce aceasta este poziția în care compania se află în ziua de astăzi, este important de reținut că istoria sa a început în 1994 și este presărată cu multe povești interesante.

„Amazon nu a fost numele inițial al companiei

Jeff Bezos voia să dea companiei un nume magic, „Cadabra”. Însă, avocatul companiei, Todd Tarbert, l-a convins că numele seamănă foarte tare cu „Cadaver” (cadavru, n.r.), mai ales când era pronunțat la telefon.

Un alt nume preferat de Bezos era „Relentless”. I-a plăcut atât de mult acest nume încât nu a putut să renunțe la el. Astfel că, dacă accesezi pagina relentless.com, te va redirecționa către home page-ul Amazon.

În cele din urmă, a ales numele „Amazon” din două motive. În primul rând  i-a surâs ideea că numele companiei sale va purta denumirea celui mai mare fluviu din lume, iar Amazon.com s-a lansat cu sloganul „Earth’s biggest book store” („Cea mai mare librărie din lume”, n.r.).  Al doilea motiv a fost că site-urile erau listate alfabetic la acea vreme.

Produsul de 3 miliarde de dolari

Un bărbat din SUA a „cumpărat” un articol pe Amazon cu un preț de aproape trei miliarde de dolari doar pentru a vedea ce s-ar întâmpla. Brian Klug a văzut copia discului „Cells” de pe Discovery Channel spre vânzare la 2.904.980.000 de dolari și… 57 de cenți. Adică aproape 3 miliarde de dolari. Din curiozitate, convins că prețul este unul greșit, acesta a plasat comanda și apoi a așteptat să vadă ce se va întâmpla.

Amazon i-a acceptat comanda, în primă instață, și l-a taxat încă 3,99 dolari pentru livrare, pe lângă cele 3 miliarde pe care trebuia să le plătească pentru produs. În cele din urmă, Amazon a realizat ce se intâmplase și i-a trimis un email bărbatului în care i-au explicat că trebuie să îi anuleze comanda.

La începuturile Amazon, un clopoțel suna în birou de fiecare dată când cineva cumpăra un produs de pe site-ul lor, și tot biroul se aduna să vadă dacă îl cunosc pe cumpărător.

A durat doar câteva săptămâni până când clopoțelul a început să sune atât de des încât a trebuit să îl oprească.

Amazon a pornit din garajul lui Bezos, iar serverele pe care era găzduit site-ul necesitau atât de multă energie încât Bezos nu putea să pornească nici măcar aspiratorul fără să sară siguranțele.

La sfârșitul primei luni de la lansare, Amazon vânduse deja cărți în toate cele 50 de state ale SUA precum și în alte 45 de țări.

Toți angajații trebuie să treacă prin call center (inclusiv Jeff Bezos)

Amazon este o companie care acordă foarte mare atenție clienților săi. Astfel, fiecare angajat al companiei petrece două zile la fiecare doi ani în call center, preluând apelurile clienților, ca să înțeleagă mai bine ce au nevoie clienții.

Iar de la această politică nu se abate nici măcar CEO-ul. „Este atât distractiv, cât și util. Un apel pe care l-am luat cu mulți ani în urmă a fost de la un client care a cumpărat 11 lucruri de la 11 vânzători și a greșit adresa de livrare”, a declarat Jeff Bezos pentru BloombergBusinessweek.

O carte despre licheni a salvat compania de la faliment

Furnizorii de cărți le cer retailerilor să comande cel puțin 10 bucăți odată, dar Amazon nu avea nevoie de un stoc atât de numeros și nici bani să le cumpere.

Astfel, Bezos a fost nevoit să găsească o rută ocolitoare. Și a găsit-o. Deși furnizoii le cereau să cumpere minim 10 cărți, nu trebuia să fie de același fel. Astfel, Bezos comanda cartea de care avea nevoie, și încă nouă exemplare ale unei cărți despre licheni, care nu era niciodată în stoc.

Foto: Getty