1% din companii controlează 67% din businessul din România

Gabriel Bucur 10/11/2016 | 17:33 Ştiri
1% din companii controlează 67% din businessul din România

România are un nivel de concentrare al activității în rândul marilor firme mult mai ridicat decât celelalte țări din Uniunea Europeană. Exemplul românesc a depășit chiar proporția „80/20”, adică regula lui Pareto, cel care a observat, în 1906, că 20% din italieni dețineau 80% din bogăția totală a țării lor.

Cele mai mari 4.500 de companii din România, adică 1% din numărul total, concentrează aproape 67% din veniturile raportate de toate companiile active în anul 2015. Procentul este mai mare decât în țări precum Ungaria (64%), Polonia (62%) și Cehia (51%), potrivit unui studiu Coface, lider mondial în asigurările de credit.

De asemenea, „cele mari mari 10% din firmele românești dețineau, la sfârșitul anului 2015, aproape 91% din totalul veniturilor” realizate de mediul de afaceri, în timp ce ponderea este mult mai scăzută în cazul Ungariei (72%), Poloniei (68%) sau al Cehiei (59%).

coface-venituri-mediul-de-afaceri

Polarizarea veniturilor realizate de companiile românești este explicată și prin diferențiele de spirit antreprenorial existente între țara noastră și alte state europene. Potrivit Coface, România are 443.616 companii, la o populație de peste 20 de milioane de locuitori, adică 23 de companii la mia de locuitori, cel mai mic raport din UE.

Între anii 2008 și 2015, procentajul companiilor din România care nu au avut venituri a variat între 23% și 30%. Studiul mai arată că „99% dintre companiile active din România sunt încadrate în categoria microîntreprinderilor sau a companiilor mici și mijlocii (IMM). Deși aceste companii joacă un rol structural în economie, companiile din segmentul IMM înregistrează și cea mai precară situație financiară”.

coface-companii-populatie

Din datele prezentate de Coface reiese că „impactul crizei financiare s-a resimțit mai mult în rândul firmelor mici, care nu aveau rezerve financiare pentru a dispersa șocurile negative marcate prin scăderea veniturilor, creșterea costului de finanțare sau neîncasarea creanțelor. Cu alte cuvinte, cei bogați au devenit și mai bogați, iar cei săraci au sărăcit și mai mult”.

 


FOTO: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.