Luna iulie nu a excelat prin temperaturi caniculare, însă activitatea investițională s-a încins poate într-un mod neașteptat pentru perioada de vară. E vorba de achizițiile unor companii românești de către investitori strategici sau financiari.
Acest articol a apărut în numărul 71 (5 – 25 august 2019) al revistei NewMoney
Într-o ordine nu neapărat cronologică, cea mai spectaculoasă mișcare a fost reintrarea în forță a fondului de investiții polonez Innova Capital, după ce acum doi ani și-a închis biroul de la București.
Innova a cumpărat la interval de nicio săptămână doi dintre cei mai mari jucători de pe piața retailului de optică.
Apăruseră zvonuri legate de tatonările fondului de a achiziționa cel mai mare jucător din acest domeniu, însă acestea nu au avut niciodată o confirmare oficială. Pe la jumătatea lui iulie, a venit un comunicat de la Innova care anunța achiziția Optical Network, deținătoarea brandului OPTiblu, de la doi dintre fondatorii rețelei de farmacii Sensiblu și Dragoș Roșca, investitor care este și președintele organizației Romanian Business Leaders.
La foarte scurt timp, angajații Optiplaza, unul dintre primii trei jucători de pe aceeași piață, erau anunțați că Innova a cumpărat și această companie, devenind astfel liderul absolut al unei piețe extrem de fragmentate. Prin aceste achiziții, Innova nu deține mai mult de 12-13% din vânzările totale de articole de optică.
Mișcarea oarecum agresivă a fondului polonez reprezintă o mare surpriză, în condițiile în care România nu i-a adus prea mult noroc în perioada recentă. Două dintre cele trei companii pe care le-a deținut pe plan local după 2010 au fost vândute către acționarii de la care le cumpărase – e vorba de La Fântâna (liderul pieței de îmbuteliere a apei) și Energobit (furnizor de servicii în domeniul energiei). De obicei, când vinzi către acționarii inițiali, teoria spune că nu ai prea multe opțiuni și prețul e, în consecință, dezavantajos. Innova nu poate uita însă afacerile bune pe care le-a făcut aici în anii ’90, când a cumpărat și vândut pe plus acțiuni din Mobilrom (actualul Orange).
START. Lista tranzacțiilor din iulie a fost deschisă de vânzarea a 75% din FruFru către Unilever South Central Europe. Spre deosebire de Innova, care cumpără companii pentru a le revinde (teoretic) cu profit, Unilever, multinațională din domeniul FMCG, face achiziții pentru a-și completa portofoliul de produse. Cele 7,4 milioane de euro cât reprezintă vânzările FruFru nu sunt o miză neapărat financiară pentru un colos care vinde de ordinul miliardelor de dolari. Însă a îngloba un mic producător/ retailer de mâncare sănătoasă e o manevră cu un puternic impact reputațional pentru Unilever. Și, totodată, terenul fertil pentru un experiment.
Achiziție strategică a fost și preluarea producătorului de materiale de construcții Somaco de către grupul LafargeHolcim din industria cimentului. Multinaționala elvețiană a cumpărat acțiunile de la Oresa Ventures, o companie de investiții suedeză care se numără printre cei mai constanți și performanți investitori profesioniști din peisajul local.
Tot o multinațională, însă într-o ipostază oarecum nouă pentru România – e vorba de grupul german REWE –, a cumpărat afacerea de turism a grupului Eurolines, controlat de Dragoș Anastasiu, unul dintre cei mai cunoscuți antreprenori români publicului larg. Până acum, REWE a fost mai activ în România prin brațul său de retail, cu brandurile de magazine Penny Market, Selgros și Billa (ultimele două au fost vândute).
Dată fiind importanța achiziției – cea mai mare de până acum din acest domeniu – povestea de copertă din numărul actual al revistei NewMoney îl are în centru pe Dragoș Anastasiu.
Nu în ultimul rând, sectorul imobiliar a generat o tranzacție importantă în ultima parte a lunii. Și este singura din toată lista de mai sus despre care știm poate cel mai picant detaliu: valoarea. Victor Căpitanu și Andrei Diaconescu, fondatorii United Properties, dezvoltator de apartamente și birouri premium din nordul Bucureștiului, au vândut unui grup de persoane fizice 8% din companie cu 22,7 milioane de euro, ceea ce plasează valoarea acesteia la 270 de milioane de euro. Banii vor fi folosiți la dezvoltările viitoare.
DELOC NEGLIJABIL. Apropo de valori, dacă e să ne bazăm pe estimări ale unor surse apropiate tranzacțiilor sau ale presei, tranzacțiile lunii iulie se situează undeva între 100 și 150 de milioane de euro. Nu e sumă deloc de neglijat având în vedere că, potrivit unui raport al firmei de consultanță Deloitte, valoarea cumulată a tranzacțiilor din al doilea trimestru a fost de 290 de milioane de euro, dacă excludem tranzacțiile de sub 5 milioane de euro și pe cele foarte mari, cu caracter excepțional. Același raport arată că, păstrând parametrii, tranzacțiile din primul trimestru au fost de 120 de milioane de euro.
Evident, în toate situațiile descrise, avem de-a face cu finalizarea unor tranzacții negociate de mai mult timp, însă concentrarea lor într-o singură lună creează o senzație puternică, întru câtva liniștitoare, pentru perspectiva economică pe termen mediu.