Vânzarea unui pachet minoritar de acțiuni din evoMAG este doar un alt pas pe care Mihai Pătrașcu, CEO și fondator al companiei, îl face înainte de listarea la bursă

Senica Micu 14/02/2022 | 11:19 Oameni
Vânzarea unui pachet minoritar de acțiuni din evoMAG este doar un alt pas pe care Mihai Pătrașcu, CEO și fondator al companiei, îl face înainte de listarea la bursă

La sediul evoMAG din Splaiul Unirii (București), Mihai Pătrașcu lucrează pe mai multe fronturi, cu un singur scop: să accelereze dezvoltarea companiei, astfel încât să o aducă mai aproape de listarea la bursă. Dintre pașii pe care vrea să îi bi­feze anul acesta, vânzarea unui pachet minoritar de ac­țiuni către un fond de investiții este o prioritate care s-ar pu­tea concretiza în perioada ur­mă­toare.

„Estimez că până la finalul primei jumătăți de an, lucrurile vor fi foarte clare: dacă vom avea partener sau dacă nu vom avea. Și, dacă vom avea, ce nivel de in­ves­tiție va fi“, spune Pătrașcu încă de la începutul interviului cu NewMoney, adăugând, zâmbind, că poartă deja discuții destul de avansate cu două fon­duri de investiții; unul din România, iar celălalt din Europa. Până la finalizarea – într-o formă sau alta – a acestui proces, mai sunt și alte linii strategice pe care le are de bifat, cum ar fi încheierea de noi parteneriate cu alte magazine online, după premiera de anul trecut cu Elefant.ro, și investițiile în marca proprie, EVO.

Un jucător matur

Când a înființat evoMAG, în 2005, Mihai Pătrașcu avea 22 de ani și multe vise puse pe hârtie, pe care își dorea, la un moment dat, să le materializeze. A pornit cu o firmă mică, într-un cartier din București, în care a investit la început câteva sute de euro, pentru a ajunge să tragă linie la finalul anului trecut sub vânzări de 34 milioane de euro. „Reparam calculatoare la companiile mari, însă pierdeam mult timp să mergem des la sediul lor pentru tot felul de ser­vicii. Și am zis că trebuie să punem toate serviciile online, iar ei să intre acolo și să facă toate comenzile de care aveau nevoie, pe care noi să le rezol­văm cu un singur drum“, își amintește Pătrașcu.

Acela a fost momentul când a vândut pentru prima dată ceva online. Într-o primă fază, au fost vânzări de servicii, pen­tru ca, treptat, să fie incluse și produse palpabile, pre­cum componentele pentru calculatoare. Se întâmpla într-o pe­ri­oadă în care piața de comerț online era la început, avea o va­loare fluctuantă, fiind dis­pu­tată de doar câțiva jucători, cel mai cunoscut dintre ei fiind eMAG, retailer înființat în 2001 de trei antreprenori români – Radu Apostolescu, Dan Teodosescu și Bogdan Vlad. Câțiva ani mai târziu, prin 2011, un studiu de specialitate al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), dedicat pieței locale de e-commerce cu electronice, electrocasnice și IT – care, de altfel, re­prezentau la acea vreme majoritatea cum­pă­răturilor făcute în .ro – o estima la o valoare de circa 250 de mi­li­oane de euro. Între timp, piața locală de e-commerce s-a dezvoltat continuu și a accelerat, pentru toate cate­goriile de produse din domenii variate.

Din datele GPeC, în baza informațiilor principalilor jucători, reiese că valoarea totală a industriei româ­nești de comerț electronic a fost de aproximativ 6,5 miliarde de euro în 2021, cu 15% mai mult comparativ cu 2020. „Sectorul de e-commerce a înregistrat un avans de doi-trei ani în contextul pandemiei, iar această evoluție a adus un număr foarte mare de ro­mâni care au comandat online pentru prima oară“, potrivit reprezentanților GPeC. Studiul „International eComm Pulse 2021“, realizat de iSense Solutions, arată că încrederea românilor în magazinele online a crescut semnificativ de la 32% în 2020, la 41% în 2021, semn că shoppingul online devine o metodă uzuală de a face cumpărături. Totodată, gradul de încredere al românilor în magazinele online este mult mai mare decât în țări vecine precum Bulgaria (24%), Serbia (23%) sau Croația (23%), fapt care determină tot mai multe businessuri să își dorească o prezență în online.

Într-un fel sau altul, piața s-a maturizat în ultimii 15 ani și odată cu migrarea în online a unor nume cunoscute din retailul offline de electro-IT, cum ar fi Altex sau Flanco. Maturizare care se reflectă astăzi și în afacerea lui Mihai Pătrașcu. „De mai bine de doi ani, trecem printr-o transformare organizațională, iar în pla­nul nostru de business, partea legată de creșterea vân­zărilor este foarte importantă. Deja acționăm mult mai eficient, ceea ce arată o maturitate a busi­ness­u­lui“, spune antreprenorul.

Precedentul obligatoriu

Când vorbește despre „maturitate“, Pătrașcu se referă și la un partener financiar care să-i asigure dezvoltarea pe mai departe și să-i netezească drumul către o listare la bursă. Un parteneriat în urma căruia speră să atragă între două și cinci milioane de euro, prin vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile evoMAG, retailer administrat de compania Evolution Prest Systems. „Planul de ac­țiune pe care l-am făcut înseamnă investiții de aceste sume. Și da, sunt confortabil cu oferirea unui pachet către un investitor, mai ales dacă urmărim și partea financiară, și know how-ul. Fiind vorba de un pachet minoritar, va fi cel mult 40% (din acțiuni, n.r.). Ca să concluzionez, acum mergem către două direcții pe partea de financiar: una este cea clasică, și se referă la bănci, pe care oricum o aveam, cu linii de credit, iar cealată la atragerea unui investitor“, detaliază Mihai Pătrașcu.

Deși concretizarea parteneriatului cu un investitor financiar duce evoMAG și mai aproape de listare, acest lucru nu înseamnă că ieșirea pe bursă se va în­tâmpla imediat. Cel puțin nu pe parcursul acestui an. „Nu ar fi realist. Și știți de ce? Pentru că suntem un magazin online, iar momentan la bursă nu sunt astfel de companii. Este adevărat că putem vorbi de obli­ga­țiuni – precum Elefant.ro sau Vivre.ro –, dar nu de lis­tare la bursă“, continuă antreprenorul.

În noiembrie 2021, Elefant Online, care operează platforma Elefant.ro, a revenit pe bursă cu o emisiune de obligațiuni, atrăgând astfel circa 17 milioane de lei (3,5 milioane de euro). Compania a mai emis 76.514 obligațiuni corporative, în valoare de 7,65 milioane de lei (1,6 milioane de euro), în anul 2018. „Sumele atrase în cadrul majorării de capital și noii emisiuni de obli­ga­țiuni vor asigura infuzia de capital necesară pentru a ne atinge obiectivele de creștere“, declara atunci Sergiu Chircă, CEO Elefant.ro. De asemenea, Vivre Deco a listat o primă emisiune de obligaţiuni în aprilie 2020, urmată de o a doua în iulie 2021. Prin intermediul celor două emisiuni de obligaţiuni, compania a atras aproximativ 10,45 milioane de euro.

Ca să meargă la sigur și să știe din experiența altuia „ce înseamnă o asemenea mișcare – să te listezi la bursă“, Mihai Pătrașcu așteaptă ieșirea pe bursă a unui alt jucător din retailul online înainte de a face și el acest pas. „Eu cred că anul ăsta vor exista listări. Și atunci, acela va deveni o ancoră pentru cei care vor înțelege mai bine modelul de business. Noi suntem un jucător puternic, prezent, cunoscut, dar neavând o vi­zibilitate ca eMAG, de exemplu, trebuie să facem pași mai mulți și mai mărunți. Sunt sigur că listarea noastră la bursă se va realiza în următorii doi-trei ani“, punctează antreprenorul.

În urmă cu doi ani, și reprezentanții eMAG (liderul pieței de profil, deținut astăzi de grupul sud-african Naspers) au adus în discuție ideea listării, după ce com­pania înregistrase profit trei ani la rând și raportase venituri de circa un miliard de euro în 2019. Un an mai târziu, în 2020, eMAG – prezent, de asemenea, în Bulgaria și Ungaria – s-a apropiat de venituri de două miliarde de euro, din care România a însemnat 1,12 miliarde de euro.

Discuții cu Amazon

Pe agenda de business a lui Mihai Pătrașcu, un punct valoros este și parteneriatul cu alte magazine online cunoscute, branduri cu notorietate în piața locală și internațională. Premiera în acest sens a avut-o anul trecut cu Elefant.ro, prin includerea în oferta acestui nou partener de business a peste 3.500 de produse furnizate de evoMAG. Este vorba, în principal, de telefoane mobile și accesorii, electrocasnice, electronice, echipamente audio și foto.

„La Elefant.ro, circa 70% dintre clienți sunt de gen feminin și 30% de gen masculin. La noi este exact invers: 70% înseamnă de gen masculin și 30% de gen feminin. Altfel spus, acest parteneriat ține și de complementaritatea clienților. De asemenea, ne-am dorit să ne asociem cu un magazin care are un brand puter­nic, are o istorie în spate, știe cum se face comerț on­line“, spunea antreprenorul la momentul lansării acestui parteneriat. Elefant.ro a fost înființat în 2010 ca librărie online, platforma repoziționându-se ulterior ca un mall online cu produse pentru toată familia. În 2020, cifra de afaceri a companiei ajunsese la 49,2 mili­oane de euro, în creștere cu aproximativ 35% față de 2019.

În ceea ce privește vânzările evoMAG prin intermediul acestei platforme, până acum acestea s-au apropiat de 500.000 de euro. „În 2022, urmărim listarea pro­duselor noastre și pe alte marketplace-uri din Ro­mâ­nia și din afară. Estimăm că acest lucru va fi posibil în trimestrul II sau III. Deja avem discuții și în afara țării. De exemplu, purtăm discuții pentru Europa cu Amazon (cel mai mare retailer online din lume, n.r.), unde vom începe cu produsele sub marcă proprie, pentru că acolo putem crea valoarea cea mai mare. Ulterior, ne vom dezvolta și pe alte categorii de produse“, detaliază Mihai Pătrașcu.

Și un brand propriu

Pentru că tot a amintit de produsele sub marcă proprie, fondatorul evoMAG spune că și aceasta este o linie de business nouă, nu­mită strategic EVO – un brand de sisteme PC, pe care merge în anii următori, chiar dacă vânzările estimate strict pentru EVO nu sunt mari. „Sub brandul EVO, desktopurile merg foarte bine, au tracțiune. Ar trebui ca marca proprie să reprezinte cel puțin 5% din total business în următorii doi-trei ani. Nu se poate duce la o valoare prea ridicată pentru că noi avem o gamă foarte mare de produse de la alte branduri. Investiția inițială a fost de 50.000 de euro și vom continua să investim anual“, adaugă Mihai Pătrașcu.

Potrivit datelor companiei, vânzările de desktopuri au crescut anul trecut cu peste 50%, pe fondul unei cereri mari venite ca răspuns la necesitatea de sisteme cu putere mai mare de calcul, în contextul muncii de acasă, dar și pe fondul evoluției pieței de gaming. Și tot anul trecut, peste 60% din sistemele de desktop vândute de evoMAG erau sub brandul EVO, la prețuri cuprinse între 1.999 de lei și 16.999 de lei.

Grosso modo, investițiile totale planificate în 2022 pentru evoMAG sunt de 200.000 de euro și vizează, printre altele, dublarea gamei de produse, continua­rea procesului de automatizare, eficientizarea activită­ții logistice, extinderea spațiului de depozitare, dar și creșterea accelerată a numărului de salariați, la peste 100 de persoane, ceea ce înseamnă o dublare față de acum un an.

„Planul nostru ia în calcul extinderea por­tofoliului cu 30.000 de produse, în primul trimestru, urmând ca, până la finalul anului, să dublăm întreaga gamă disponibilă pe evoMAG.ro. Ne vom concentra pe categoriile consacrate, cum sunt componentele PC, laptopuri, accesorii, dar și pe produse din categorii care au înregistrat o dezvoltare accelerată în ultimii doi ani, cum sunt cele pentru casă și grădină, sport & fitness, vehicule electrice și smart home“, punctează an­treprenorul, explicând că valoarea medie a unui bon de cumpărături este de aproximativ 900 – 1.000 de lei.

Potențial

O categorie aparte în gama de produse evoMAG o reprezintă trotinetele electrice, despre care Mihai Pătrașcu spune că ar putea să aibă o creștere de cel puțin 50%, după ce valoarea vânzărilor a fost de aproape trei milioane de euro în 2021. „De fapt, este vorba de vehicule electrice, în general. Pentru că avem și scutere, și biciclete la această categorie, deși o mare parte a vânzărilor înseamnă trotinete“, oferă el un mic detaliu. Iar bugetul mediu alocat pentru achi­ziția unei trotinete electrice este de 2.000 de lei.

În prezent, retailerul are în portofoliu peste 300 de modele de vehicule electrice, mai mult de jumătate fiind trotinete, de la peste 50 de furnizori interni și in­ternaționali, la care se adaugă 150 de modele de ac­cesorii și 350 de piese de schimb. De altfel, evoMAG este și singurul magazin online din România care are service propriu pentru trotinete electrice, în București, pe care l-a lansat acum mai bine de doi ani în urma unei investiții inițiale de 15.000 de euro.

„Urmărind tendințele din Vest, unde micromobilitatea electrică a devenit un fenomen social, am consi­derat încă de la început categoria de vehicule electrice ca fiind una strategică. În 2019, când am lansat-o, am intrat în forță pe această nișă, cu un stoc mare de produse și ne-am asigurat că vom avea și infrastructura necesară pentru a oferi suport constant; de aici și înființarea service-ului pentru trotinete electrice“, completează Pătrașcu.

În momentul de față, „în așteptarea unei listări aproape sigure la bursă“ – „Acolo ne îndreptăm!“– antreprenorul și-a bugetat un plus de 15% pentru vânză­rile evoMAG, adică apropierea de pragul de 40 de mi­li­­oane de euro în 2022. Încă o dovadă că este pre­gătit pentru un partener financiar, căruia să-i cedeze un pa­chet minoritar.

Piața OFF

Industria locală de retail offline pe segmentul de electro-IT a avut o evoluție fără precedent în ultimul deceniu, câteva branduri remarcându-se datorită extinderii cu magazine în marile orașe.

  • CREȘTERE. De departe unul dintre cele mai cunoscute nume din piața de profil este Altex, care a avut afaceri de aproximativ un miliard de euro în 2020, cu 24% mai mari decât în 2019. Compania are o rețea de 125 de magazine sub două branduri: Altex și Media Galaxy.
  • SCĂDERE. Perioada de lockdown din 2020 a însemnat o scădere pentru afacerile Flanco, prin com­pa­rație cu 2019, până la circa 223 de mili­oane de euro. Compania are o rețea de 160 de magazine în România.
  • ALTCEVA. În 2015, unul dintre cei mai cunoscuți jucători din piața de profil, Domo, intră în insolvență. La scurt timp, decide să închidă rețeaua de 75 de magazine și să păstreze doar segmentul online.

Acest articol a apărut în numărul 133 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.