Totul despre sistemul de car-sharing Spark, serviciul care îți permite să închiriezi mașini electrice
În timp ce autoritățile se declară victorioase că au găsit o soluție pentru a calma spiritele în războiul dintre taximetriști și operatorii de ride-sharing, piața locală a transportului de persoane își vede singură de drum.
Acest articol a apărut în numărul 69 (8 – 21 iulie 2019) al revistei NewMoney
„Mă retrag“, „Merg în cealaltă parte a orașului“, „Pentru dumneavoastră, cursa face 50 de lei“ sunt doar câteva dintre replicile intrate de mult în limbajul profesional al unei părți a șoferilor de taxi din marile orașe.
Chiar dacă au apărut servicii alternative la transportul în regim de taximetrie, acestea au fost vehement contestate de asociațiile profesionale ale taximetriștilor. Piața de ride-sharing din România a fost estimată la începutul acestui an de compania de consultanță și audit PwC la circa 344 de milioane de euro, adică 21% din totalul pieței de transport urban privat.
Recent, soluțiile de mobilitate urbană au devenit din ce în ce mai flexibile, un nou trend în domeniul transportului urban, și nu numai, fiind serviciile de car-sharing, care-i permit utilizatorului să folosească o mașină pe care „o descuie” cu ajutorul unei aplicații de pe telefon. „Car-sharing este o soluție de înlocuire a mașinii personale“, spune Alexandru Șeremet, director de comunicare al companiei BMW România.
Serviciile de acest fel sunt operaționale în România începând cu 2015, odată cu intrarea în Cluj-Napoca și apoi în București a companiei Pony Car Service. Din noiembrie 2017, BCR a apărut pe piața de car-sharing din București cu eGo, un serviciu 100% electric susținut cu 40 de mașini BMW i3.
Povestea din România a car-sharingului continuă acum cu Spark, o companie cu acționariat lituaniano-bulgar care se află în plină expansiune în Europa de Est.
Bucureștiul electric. Bucureștiul este al treilea oraș din estul Europei, după Vilnius și Sofia, care este vizat de Spark, companie care promovează, la rândul său, o strategie bazată 100% pe mașini electrice. „Vrem să lansăm serviciul din București cu 100 de mașini electrice“, spune Iordan Toncev, managerul pentru România al grupului Spark. Inițial, serviciul de car-sharing din România va debuta cu circa 60-70 de autovehicule, primele livrate fiind Renault Zoe – model despre care Toncev spune că „are suficientă autonomie pentru un oraș ca Bucureștiul“ –, însă compania se gândește și la alte modele. În cazul Sofiei, de exemplu, orașul unde serviciul a debutat în urmă cu doi ani, Spark are o flotă de 150 de mașini electrice cu mărcile Volkswagen, Nissan și Hyundai.
Deocamdată, nu a fost făcut public prețul pentru închirierea unei mașini electrice în București, însă tarifele practicate în Bulgaria sunt cuprinse între 0,17 euro și 0,25 euro, în funcție de tipul de automobil pe care îl preferă utilizatorul. Singurul lucru pe care îl spun reprezentanții din România ai companiei este că prețul „va fi competitiv“.
Întrebarea este dacă în România vor exista destui utilizatori pentru acest serviciu. Comparativ cu țările din Vest, întreținerea unei mașini personale este mult mai ieftină în România. „Pentru cei din Occident, o mașină personală a ajuns greu de deținut. Parcarea e scumpă, taxele – la fel“, completează Șeremet, adăugând că în țările vestice e mai avantajos, din punctul de vedere al costurilor, să apelezi la sistemul de car-sharing decât să ai o mașină proprietate personală. De altfel, un studiu făcut pe piața germană de car-sharing arată că unu din trei utilizatori ai acestui sistem de închiriere a renunțat la mașina personală.
Cu o platformă tehnică dezvoltată in house, mașinile Spark pot fi închiriate în mod normal de orice posesor al unui permis auto valabil. În acest sens, în momentul înscrierii pe platforma Spark, utilizatorul trece printr-un proces amănunțit de verificare a identității și a valabilității actelor personale. „Pentru mai multă siguranță, lucrăm cu o companie internațională care are experiență în domeniu“, adaugă Iordan Toncev.
Noua generație. Mașinile închiriate pot fi conduse doar de utilizatorul care deschide cursa prin aplicație, nu de alți ocupanți ai mașinii.
Odată deschis, automobilul are în interior toate documentele necesare ca utilizatorul să poată conduce în mod legal, dar și un ghid în care sunt notate inclusiv date despre modul în care poate fi încărcată mașina. După fiecare utilizare, echipa tehnică a companiei de car-sharing va verifica poziția mașinilor în program, iar dacă va constata că automobilul trebuie încărcat, îl va scoate din serviciu pentru o perioadă scurtă. Potrivit lui Toncev, un ciclu de încărcare a unei mașini electrice durează în România între 40 de minute și două ore, iar rețeaua de alimentare pentru aceste automobile este în expansiune. Mai mult, spune Toncev, mari companii auto susțin extinderea stațiilor de încărcare a mașinilor electrice.
Acest sistem de închiriere auto este mai accesibil generației tinere. „Este o generație care nu mai merge la hotel, ci apelează la Airbnb, nu-și mai cumpără mașină, ci iese în stradă și apelează la servicii car-sharing“, spune, pentru NewMoney, Felix Pătrășcanu, cofondator al companiei de curierat Fan Courier.
Din studiile făcute de Spark, utilizatorii platformelor de car-sharing sunt în mare parte oameni educați, cu vârsta între 30 și 40 de ani. Mașinile sunt utilizate în special în orele de vârf, dar și în weekenduri. În timpul săptămânii, durata medie de utilizare este de 30-60 de minute, în timp ce la sfârșit de săptămână mașina este închiriată pentru 24 sau 48 de ore.
Potrivit aceleiași surse, o mașină personală este utilizată cel mult 15% din timpul unei zile, iar în rest stă în parcare. Pentru a fi o adevărată soluție la înlocuirea mașinii personale, Spark a început să aducă în serviciu și automobile electrice cu autonomie mai mare. În luna martie a acestui an, Spark Bulgaria a introdus în flotă mașini marca Hyundai Kona, cu o autonomie de circa 300 de kilometri.
În ceea ce privește Bucureștiul, mașinile nu vor acoperi de la început și zona de la periferie, ci vor fi grupate mai întâi în zona centrală a orașului, așa încât accesul la ele să fie mai ușor. O spune Toncev, care a venit în România încă din 1996, pe când era în clasa a șaptea, împreună cu părinții săi, care aveau o firmă de import-export. A făcut și liceul german în București, apoi a studiat Finanțe-Bănci la ASE. Acum va coordona operațiunile Spark de la București, unde va testa la început piața, urmând ca în timp să ia în calcul extinderea serviciului și în alte orașe.
Cu pași mărunți
Aflat încă la început, serviciul de car-sharing este operațional în prezent în peste 1.000 de orașe din aproape 30 de țări. Este mult mai permisiv decât un serviciu clasic de închirieri auto, dar este și o alternativă la mașina personală.
- FLEXIBILITATE. Închirierea unei mașini în sistem car-sharing nu este limitată de orele de program, iar rezervarea, preluarea și returnarea unei mașini se fac în sistem „autoservire“, pe baza unei aplicații.
- ACCESIBILITATE. Mașinile sunt disponibile în zone de interes ale orașului, chiar și în apropierea terminalelor de transport în comun, și pot fi închiriate cu minutul, cu ora sau cu ziua.
- Fără griji. Utilizatorul unei mașini în sistem car-sharing nu are obligația de a alimenta mașina cu combustibil (în cazul celor cu motoare clasice).
- MENTENANȚĂ. Reviziile și mentenanța mașinilor sunt asigurate de echipele tehnice ale companiei care operează automobilele.
- Siguranță. Mașinile închiriate în regim de car-sharing pot fi deschise și conduse doar de utilizatori care s-au înscris și au fost validați de compania care oferă serviciul respectiv.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney