Termene.ro. Povestea businessului care ajută companiile să-și cunoască mai bine partenerii de afaceri

Florel Manu 21/01/2021 | 10:14 Oameni
Termene.ro. Povestea businessului care ajută companiile să-și cunoască mai bine partenerii de afaceri

Mediul de business s-a schimbat după șocul încasat de la pandemia de COVID-19, iar oamenii de afaceri au devenit mai prudenți atunci când au de încheiat un nou contract. Practic, 2020 a fost anul verificărilor. Ceea ce a devenit o oportunitate pentru businessul termene.ro.

Adrian Dragomir (38 de ani), cofondator al plat­formei termene.ro, care oferă infor­mații despre firmele din România, este „în priză“ încă din momentul în care măsurile sanitare au început să se relaxeze. Pentru firma sa, 2020 a început normal. „În ianua­rie au fost verificate pe platforma noastră 32.000 de firme“, spune Adrian Dragomir.

Avea planuri de dezvoltare și chiar le-a aplicat. Pe 1 martie, termene.ro a lansat o facilitate nouă, RedBill, cu ajutorul căreia pot fi raportate și colectate facturile neîncasate. Două săptămâni mai târziu, situația s-a complicat și toată firma a intrat în muncă de la domiciliu. Cu toate că alocase bugete și planificase campanii de marketing, atât promovarea noului produs, cât și activitatea generală a firmei s-au blocat. „De pe 17-18 martie, cam o lună de zile, a fost pa­nică totală“, adaugă antreprenorul.

Dezghețul

Din a doua jumătate a lui apri­lie au început să apară speranțe de mai bine. Cu toate că vânzările scăzuseră, verificările au început să urce spre 40.000. Trendul crescător a explodat însă în peri­oada imediat următoare. În septembrie, numărul companiilor verificate de utilizatorii site-ului termene.ro a trecut de 90.000. Un trend de creștere care a culminat cu un total de aproximativ 130.000 de verificări în luna decembrie. Pe acest fond, compania lui Dragomir a încheiat 2020 cu 90.000 de utilizatori, dintre care 17.000 s-au alătu­rat platformei anul trecut.

Utilizatorii site-ului termene.ro pot verifica în platformă statusul fiscal al unui po­tențial partener de afaceri, dacă firma res­pectivă este activă sau inactivă, plătitoare sau neplătitoare de TVA, și datele de la Mi­nisterul Finanțelor Publice.

După ce a tras linie la sfârșit de an, platforma a avut încasări totale de aproape cinci milioane de lei (1,04 milioane de euro). Însă, din punct de vedere contabil, cifra de afaceri va fi ceva mai mică. Și asta, pentru că o parte din contractele de anul trecut se va derula și anul acesta, iar o parte a facturilor plătite pentru servicii pe un an, încasate în 2020, se va reporta pentru anul în curs. „Sunt contracte de 1.200 de euro încasate în septembrie. 300 de euro aferenți pentru 2020, iar restul intră la cifra de afaceri din 2021“, explică Adrian Dragomir.

În acest context, Dragomir este încreză­tor că 2021 va fi un an mai bun pentru termene.ro, mai ales că dezvoltă un nou algoritm de verificare a activității firmelor bazat pe inteligență artificială, care va aju­ta la monitorizarea în timp real a activi­tă­ților companiilor. Noul algoritm este rea­lizat în colaborare cu Bogdan Ichim, profesor la Facultatea de Matematică din Bucu­rești.

Cu noul produs, Adrian Dragomir inten­țio­nează să se extindă regional, în țări ca Bulgaria, Moldova, Ungaria, Polonia și Cehia, dar și Spania. În acest fel, businessul început în urmă cu mai bine de șase ani intră într-o nouă fază de dezvol­tare.

Pokerul din business

Termene.ro a apărut pe piață în 2014, ca un instrument care ajută companiile să identifice oportu­ni­tățile de business și să evalueze corect riscurile, prin verificarea partenerilor de afaceri. Inițial, compania era specializată pe monitorizarea dosarelor din instanțe, însă din 2017 businessul s-a diversificat prin adăugarea de informații fiscale și de ordin administrativ.

Decizia a fost cât se poate de inspirată, fiind vizibilă ulterior în cifra de afaceri. Dacă în 2017 veniturile totale ale compa­niei au fost de 240.000 de euro, în 2018 acestea au urcat la 430.000 de euro, cu un avans de circa 80%.

Absolvent al Liceului Militar „Dimitrie Cantemir“, de la Breaza, Adrian Dragomir nu a mai continuat studiile. S-a dedicat afa­cerilor și a încercat mai multe tipuri de business. Fiind pasionat de IT, cumpăra componente de calculator din complexul Regie din București, le asambla și le vindea la Ploiești, unde locuiește. A avut și un mic restaurant, o firmă de termopane care nu a avut succes și o rețea de cablu de car­tier. Aceasta din urmă a fost vândută către RCS & RDS, într-o perioadă în care gru­pul telecom a cumpărat toate micile rețele de cablu din oraș.

După această tranzacție, a pus pe hold zona de business și a devenit vreme de opt ani jucător profesionist de poker. A că­lă­torit în 52 de țări, iar în peste 20 a și participat la partide de poker. „Am jucat numai în cazinouri, iar la început era o afacere foarte profitabilă“, povestește an­treprenorul. Era fascinat de statistică, pro­babilități și matematică, pe care le consi­deră baza jocului de poker. Nu ascunde faptul că jocul de poker l-a ajutat mult la deciziile pe care le ia în business. A revenit în afaceri în 2014 și a început proiectul termene.ro, pe care continuă să-l dezvolte.

Recunoaște că, de ceva timp, este curtat de fondurile de investiții. „Refuzăm propuneri pe bandă rulantă“, spune Dragomir, adăugând că majoritatea ofertanților nu înțeleg modelul de business al unei platforme de genul termene.ro și nu fac o eva­luare corectă a prețului de achiziție.

Pentru a-și face propria idee despre potențialul companiei, Adrian Dragomir a comandat un audit extern, care a evaluat termene.ro la 4,7 milioane de euro. Și spune că asta ar fi baza de la care ar putea porni în momentul de față o negociere pentru o eventuală tranzacție. Dar dă de înțeles că nu vrea ca termene.ro să rămână la această valoare, ci plusează prin dezvol­tarea businessului pentru a-i ridica valoa­rea cât mai mult.

Ce, cât, unde

Piața de consultanță din România a atins în 2019 o valoare totală de aproximativ 250 de milioane de euro.

  • Tehnologie. Cele mai multe solicitări de consultanță în 2019 au fost legate de sfera tehnologiei, de adoptare și implementare a unor noi aplicații ce țin de digitalizare și robotizare. Au fost însă și cereri pentru îmbu­nătățirea modelelor de business.
  • Dimensiune. Majoritatea clienților mari care cer servicii de consultanță fac parte din Top 20 mari companii, cu precădere jucători din industria bancară, energie, petrol și gaze, producție, utilități.

Acest articol a aparut în numărul 107 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.