Coreenii de la DSME au renunțat la 830 de milioane de dolari pentru a scăpa de șantierul naval Mangalia

Alexandra Pele 04/04/2018 | 11:35 Ştiri
Coreenii de la DSME au renunțat la 830 de milioane de dolari pentru a scăpa de șantierul naval Mangalia

Coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) au renunțat la o creanță de 830 de milioane de dolari pe care o aveau de recuperat de la Daewoo Man­galia Heavy Industries (DMHI), companie care opera șantierul naval Mangalia. DSME a acceptat suma de 10.000 de dolari în schimbul creanței pentru ca negocierile de vânzare către Damen să se concretizeze printr-o tranzacție, reiese dintr-un raport publicat pe Bursă de compania de stat care urmează să preia pachetul majoritar al șantierului naval.

Coreenii de la DSME au decis să vândă pachetul majoritar de acțiuni al DMHI către grupul olandez Damen, care a acceptat să cedeze 2% din acțiuni statului român, astfel încât acesta să redevină acționar majoritar. Cesiunea se va face cu titlu gratuit și nu va fi condiționată în alt mod, reiese din documentul citat. Un punct sensibil al negocierilor dintre DSME și Damen l-a reprezentat datoriile pe care șantierul naval Mangalia le acumulase față de compania-mamă din Coreeea.

Din hotărârile Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor ”Șantierului Naval 2 Mai” Mangalia (compania prin care statul controla 49% din șantier, urmând ca procentul să ajungă la 51%) reiese că datoria DMHI către DMSE, în valoare estimată de aproximativ 830 de milioane de dolari, va fi cesionată de coreeni către Damen în contravaloarea sumei de 10.000 de dolari, potrivit negocierilor dintre cele două părți.

După cesiunea pachetului de 2% din acțiuni către statul român, Damen se obligă să cesioneze către compania de stat 51% din valoarea creanței, reprezentând aproximativ 423 de milioane de dolari, în schimbul sumei de 5.100 de dolari.

Citiți și: Ce urmează să se întâmple cu șantierul naval din Mangalia, după ce statul român a redevenit acționar majoritar

Ulterior cesiunii operate, fiecare din părți va proceda la conversia în acțiuni a creanței sale. Majorarea de capital la Societatea mixtă se va face prin achiziționarea a câte o acțiune de fiecare din părți la valoarea nominală, urmând ca diferența până la valoarea creanțelor să fie considerată primă de capital.

Practic, coreenii au renunțat la creanță în schimbul a 10.000 de dolari, iar Damen și statul român vor renunța la creanță, transformând-o în acțiuni la viitoare companie care va opera șantierul naval Mangalia. NewMoney a scris la începutul lunii că în urma negocierilor dintre cele două părți, înțelegerea la care s-ar fi ajuns a fost de așa natură încât datoriile foarte mari ale șantierului naval Mangalia să nu greveze asupra noii societăți mixte la care statul va deține pachetul majoritar de acțiuni.

În ceea ce privește managementul companiei care va opera șantierul naval Mangalia, olandezii de la Damen s-au arătat interesați să fie cei care asigură conducerea.

”În urma discuțiilor avute, ca urmare a aportului pe care Damen urmează să-l aducă în proiect (investiții, marca, know-how, portofoliu) a rezultat un interes major al părții olandeze în obținerea controlului managerial și operațional și, pe cale de consecință, o latură importantă a discuțiilor va fi centrată pe aspectele rezervate, respectiv pe elementele cu privire la care părțile convin să-și rezerve anumite drepturi speciale în Adunarea generală a acționarilor”, se arată în documentul citat.

Șantierul naval Mangalia este liderul pieței locale

Problemele acționa­rului coreean al șantierului naval Mangalia au început în urma crizei financiare și economice care a aruncat mulți constructori de nave în pragul falimentului. Cei coreeni au fost ajutați de stat care a finanțat prin intermediul băncilor din portofoliu ample programe de restructurare. În 2015, DSME și-a pus, pentru prima dată, pro­blema găsirii unui po­tențial cumpărător pentru afacerile din România. Interesați ar fi fost și itali­enii de la Fincantieri, care contro­lează alte două șantiere navale în România. În cele din urmă, s-a ajuns la o înțe­legere cu Damen.

În peri­oa­da 2012-2016, șantierul naval Mangalia a acumulat pierderi de aproape jumătate de miliard de euro, nivelul datoriilor ajungând la circa 1,2 miliarde de euro, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor Publice (MFP).

În urma tranzacției, Damen va deveni unul dintre principalii ju­cători din piața locală a construcțiilor de nave, în condițiile în care șantierul naval Mangalia este lider, cu o cifră de afaceri de peste 458 de milioane de euro în 2016.

Pe locul doi se află șantierul din Galați, deținut tot de Damen, cu afaceri de 122,1 milioane de euro. Italienii de la Fincanti­eri controlează două șantiere, cel de la Tulcea (74,7 milioane de euro) și cel de la Brăila (38 de milioane de euro), în vreme ce singurul șantier controlat de un român (Gheorghe Bosânceanu) este cel de la Constanța, cu afaceri de 30,2 milioane de euro în 2016, potrivit MFP.

Cele cinci mari șan­tiere navale ale Ro­mâniei nu se con­cu­rează direct, portofoliile acestora fiind destul de diversificate. În plus, acestea fac schimb de an­gajați în funcție de nivelul comenzilor.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.