„Ruinele” litoralului își schimbă proprietarii. Cine vinde și cine cumpără hoteluri în stațiunile românești

Gabriel Bucur 13/03/2017 | 17:33 Ştiri
„Ruinele” litoralului își schimbă proprietarii. Cine vinde și cine cumpără hoteluri în stațiunile românești

Vestea că frații Micula, proprietarii producătorului de băuturi răcoritoare European Drinks, au scos la vânzare 11 din cele 12 hoteluri pe care le dețin pe litoralul românesc poate consemna un pas important în refacerea infrastructurii de la Marea Neagră.

În cazul vânzării pe care o pregătesc frații Micula este vorba despre hotelurile Național și Unirea din Mamaia, Banat, Slatina și Craiova din Olimp și Terra, Caraiman, Clăbucet, Prahova, Romanța și Bâlea din Neptun, plus baza de servicii Neptun, anunță Profit.ro.

Ani la rândul, hotelurile cumpărate în timpul „marii privatizări din turism” de acum 15 ani au fost ocolite de investiții. Noii proprietari au preferat să accepte degradarea tot mai accentuată a hotelurilor și să le exploateze, deși înregistrau pierderi în fiecare vară.

Citiți și: Ion Țiriac, cel mai bogat român, critică dur manifestațiile de stradă antiguvernamentale: „Eu, între un hoț și un prost, prefer hoțul”

Ioan și Viorel Micula au cumpărat hotelurile din stațiunile Mamaia, Neptun și Olimp în anii 2002-2003, de la Ministerul Turismului. Ulterior, scopul achiziției nu s-a dovedit a fi turismul, ci obținerea unor active cu care au fost garantate credite bancare.

Nici omul de afaceri Joseph Goschi nu a fost investitor pe termen lung. El a cumpărat în anii 2000 hotelurile Comandor, Amiral și Orfeu din Mamaia, complexul Panoramic-Amfiteatru-Belvedere din Olimp și hotelurile Onix și Safir din Cap Aurora.

Sudul litoralului are șanse să-și revină

Clădiri lăsate în paragină. Așa arată imaginea care îi întâmpină pe turiștii care se cazează în multe dintre hotelurile din sudul litoralului. Cauza ține de neimplicarea financiară a proprietarilor și de faptul că aceștia au văzut în zonă un potențial imobiliar, nu unul turistic.

O nouă generație de investitori încearcă însă să aducă pe linia de plutire stațiunile de pe litoralul românesc. În ultimii cinci ani, o parte din hoteluri și-au schimbat atât proprietarii, cât și imaginea.

Citiți și: Înapoi în România: cum (re)descoperim turismul

Citiți și: Cum a pierdut Tarom monopolul pe cursele interne

Familia Movileanu din Mioveni, proprietarii complexului Mera din Venus, cu businessuri și în industria componentelor auto, a cumpărat anul trecut hotelurile Onix și Safir din stațiunea Cap Aurora, de la Joseph Goschi. Înainte, au preluat complexul Mera de la SIF Transilvania, pe care l-au modernizat cu 12 milioane de euro și au urcat confortul de la trei la patru stele.

Mohammad Murad, cel mai important investitor în turismul de pe litoral, a cumpărat în decembrie complexul Amfiteatru-Panoramic-Belvedere din Olimp, de la același Joseph Goschi, care era în negocieri și cu alți oameni de afaceri interesați să investească în turism.

Ioan Niculae, proprietarul imperiului Interagro, deține Inter, singurul hotel de cinci stele din Venus. Totodată, mai are în proprietate hotelul Carmen, în transformarea căruia a investit zece milioane de euro.

Citiți și: 33 de grade Celsius: cum să faci un SPA românesc după o rețetă nemțească

Citiți și: Cine vindecă stațiunile balneare din România?

Un alt investitor în hotelurile de la Marea Neagră este Nicolae Bucovală, proprietarul complexului Steaua de Mare din Eforie Nord, pe care l-a modernizat cu peste zece milioane de euro, iar în ultimii doi ani a refăcut și baza de tratament cu 1,5 milioane de euro.

Temători că orice minune ar putea ține doar trei ani, operatorii din turism le recomandă noilor proprietari de hoteluri să mențină, prin investiții susținute, gradul ridicat al confortului și serviciilor. „Experiența ultimilor ani ne-a demonstrat că investitorii care au urmărit câștiguri imediate nu au rezistat în acest business”, a sfătuit președintele Asociația Națională a Agențiilor de Turism, Alin Burcea.

 


FOTO: Hotelurile Panoramic (dreapta) și Amfiteatru din stațiunea Olimp. Sursa foto: Mediafax

În șapte ani de jurnalism, a pendulat între domeniul sportiv și cel economic. A lucrat, printre altele, la Radio România Actualități și Adevărul Financiar. Acum, este coordonatorul online al proiectului NewMoney.