Povestea antreprenorilor care îi creditează pe cei care sunt refuzați de bănci
Pentru o afacere mică aflată la început de drum, găsirea unor surse de finanțare poate reprezenta o mare problemă. Online-ul românesc propune însă și o soluție-instant. Instant Factoring.
Acest articol a apărut în numărul 62 (1 – 14 aprilie 2019) al revistei NewMoney
După criza financiară din 2008, întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au avut cel mai mult de suferit în relația cu băncile. Astăzi, din perspectiva unei bănci, un startup fără cash flow pozitiv nu este un proiect bancabil, în contextul în care nu are suficiente active prin care să garanteze că-și va achita datoria. Prin urmare, succesul și eșecul oricărei afaceri noi se bazează pe capacitatea antreprenorului de a găsi forme de finanțare, iar factoring-ul este unul dintre puținele produse financiare care pot ajuta și un antreprenor aflat la început de drum. Pe asta au mizat și fondatorii Instant Factoring, primul fintech românesc de micro-factoring online pentru IMM-uri.
Lansată pe piață în primăvara anului trecut, în urma unei investiții de 500.000 de euro, compania are ca acționari nume cunoscute din mediul de business autohton, precum Alexandru Lăpușan, CEO și cofondator al companiei de soluții de afaceri și tehnologie Zitec și vicepreședinte al ANIS (24,5% acțiuni), Cristian Ionescu, managing partner al boutique-ului de investiții Chartered Debt Management și ex-CEO Coface România, Bulgaria și Slovacia (33%), Piotr Swieboda, CEO al Inovo VC, un fond de investiții de risc din Polonia (31%), sau Cosmina Pîrlea (11,5%).
PARIU PE MICII ÎNTREPRINZĂTORI. Instant Factoring, explică Lăpușan, se adresează firmelor mici, care sunt în proporție de 70% nebancabile și în afara zonelor de interes pentru jucătorii tradiționali de factoring. Cum funcționează? Dacă o companie proaspăt înființată are în desfășurare vreun contract cu un client solvabil, în loc să aștepte să încaseze banii în 30-60 de zile, poate beneficia de ei imediat, creându-și un cont pe platformă.
„Cu acei bani în avans, pe care îi primesc de la noi, pot fi onorate astfel alte comenzi, antreprenorii își pot plăti furnizorii, salariile, taxele sau orice altă prioritate urgentă au în acel moment“, detaliază Cristian Ionescu. Procesul de aprobare este în proporție de peste 90% automatizat. Fiind vorba despre o companie fintech, antreprenorii au reușit să îmbine tehnologia cu finanțările, reușind astfel să înlocuiască munca umană cu inteligența artificială. Tot procesul este online, de la înregistrarea în platformă și până la momentul punerii banilor în contul clientului, astfel încât tot procesul să dureze mai puțin de 24 de ore. Costul serviciului este reprezentat de un singur comision, în valoare de 3% pe lună din suma totală a facturii, și va fi afișat automat în momentul încărcării facturii de către client.
„Poate că ai salarii, chirii, leasinguri –cheltuieli minime lunare – și ai de încasat facturi, dar nu ai banii cash, ai un business bun, dar nu poți să îl crești până nu îți sunt achitate facturile, tocmai atunci poți apela la noi. O firmă care își vinde practic factura la noi poate să-și dubleze-tripleze numărul de clienți, pentru că nu mai este limitată de timpul prevăzut în contract până la achitarea facturii“, mai spune Ionescu.
Alexandru Lăpușan mărturisește că i-a surâs ideea de micro-factoring online tocmai pentru că venea din postura de potențial client care nu primește neapărat un împrumut de la bancă. „În 2008-2009 aveam facturi bune, dar ne era foarte greu să le transformăm în lichiditate. Până la urmă, am reușit să facem acest lucru, dar ne-ar fi ajutat mult o soluție în piață“, își amintește el momentele de început ale firmei Zitec.
În opinia sa, piața are nevoie de mai mulți jucători. „Facem un an de zile în aprilie. Încă nu avem concurență în piață. Suntem convinși că or să apară și alți jucători, fiindcă este o nevoie foarte mare. Noi vrem să apară și să ne ajute să facem un ecosistem în piață“, explică Lăpușan.
„În Europa de Sud și de Sud-Est, noi suntem primii. Aveam nevoie atunci când am pornit de o echipă care să înțeleagă treaba asta de factoring, adică managementul de facturi, riscul, și de o platformă foarte bună care să automatizeze toată treaba“, îl completează Cristian Ionescu.
Instant Factoring a încheiat 2018 cu un volum de peste 1.500 de finanțări acordate, în valoare totală de 2,7 milioane de euro. Valoarea medie de finanțare a unei facturi a fost de aproximativ 2.000 de euro, dublu față de estimările din momentul lansării pe piață. „Iar asta, în condițiile în care am lansat compania în aprilie, dar în ultimele luni ale lui 2018 am efectuat majoritatea finanțărilor“, explică Alexandru Lăpușan, cofondator al firmei Instant Factoring. Compania estimează să ajungă la break-even în prima jumătate a anului.
PIAȚĂ ÎN CREȘTERE. În România, firmele cu o cifră de afaceri de până la cinci milioane de euro reprezintă peste 98% din totalul afacerilor pe segmentul IMM și însumează 26% din cifra de afaceri totală a companiilor. Conform statisticilor Instant Factoring în legătură cu performanțele financiare ale IMM-urilor, întârzierile la plată au crescut în 2017 față de anii anteriori, plata facturilor făcându-se cu o întârziere medie de 80 de zile. Aproximativ 85% din facturi sunt achitate cu întârziere, cauza principală fiind lipsa de finanțare acută a segmentului IMM, iar cel mai mare risc pentru neîncasarea la termen se înregistrează în construcții, distribuție, agricultură, transporturi, metalurgie și servicii prestate întreprinderilor.
Desemnat cel mai bun startup fintech din Europa Centrală și de Est la Central European Startup Awards 2018, Instant Factoring a atras la începutul lunii noiembrie o finanțare în valoare totală de 1,5 milioane de euro de la un fond de investiții din Statele Unite ale Americii, bani cu care va susține extinderea pe piața autohtonă, dar și pe alte piețe din Europa Centrală și de Est, accesul la finanțare al micilor întreprinzători fiind o problemă care se regăsește la nivel global.
„Deja am făcut demersurile în Croația, o țară cu o economie de piață și cu o cultură similară cu a noastră, care încă nu are o soluție de finanțare de acest tip“, spune Ionescu. Iar până la finele anului, în funcție de cum vor merge negocierile, cu partenerii locali, și-ar mai putea face intrarea în Serbia, Ungaria sau în Polonia.
Până la finele anului, cei doi antreprenori estimează un volum al finanțării de 15 milioane de euro în România și plănuiesc să lanseze un serviciu online de microfinanțare pentru IMM-uri. „Produsul este gata, doar că nu este încă lansat și vine ca o nevoie identificată în piață, în contextul în care nu toți antreprenorii au de plătit facturi, pentru că nu lucrează cu consumatori finali“, lămurește Lăpușan.
În 2018, piața locală de factoring a continuat să crească pentru al patrulea an consecutiv, cu 11% față de 2017, depășind pragul de cinci miliarde de euro, arată datele Asociației Române de Factoring (ARF). Cea mai mare pondere (40%) din volumele derulate prin factoring este realizată de companii cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro, 38% – de către companii cu cifre de afaceri cuprinse între 5 și 50 de milioane de euro, în timp ce 22% se derulează de către companii de până la 5 milioane de euro, în care intră, în general, sectorul IMM.
În sus
Piața de factoring crește de la an la an. Doar în 2018, s-a majorat cu 11%, ajungând astfel la peste cinci miliarde de euro, potrivit ARF.
- Preponderent. Cea mai mare pondere (40%) din volumele derulate prin factoring este realizată de companii cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro.
- Smallbusiness. Companiile de până în 5 milioane de euro, în care intră, de regulă, IMM-uri, reprezintă doar 22%.
- Tranzacții interne. Sectorul FMCG se finanțează cel mai mult prin factoring, ajungând anul trecut la un volum de 834 milioane de euro.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney