Kinderpedia, aplicația prin care părinții au acces continuu la dialog cu profesorii și educatorii, se extinde în Marea Britanie și Portugalia

Senica Micu 29/06/2020 | 12:06 Digital
Kinderpedia, aplicația prin care părinții au acces continuu la dialog cu profesorii și educatorii, se extinde în Marea Britanie și Portugalia

Kinderpedia, aplicația prin care pă­rinții au acces continuu la dialog cu profesorii și educatorii, face pași către o extindere internațională. Pe listă se află Marea Britanie și Portugalia.

La doar cinci zile de la închiderea școlilor din cauza pandemiei de COVID-19, mărtu­risește astăzi antreprenoarea Evelina Necula, „am integrat pe Kinderpedia funcția de predare video la distanță“, devenind astfel, timp de două luni, singura aplicație pentru educație care permitea pornirea unei videoconferințe direct din orarul zi­lei. Dedicată interacțiunii dintre grădi­nițe, școli și părinții copiilor, povestea Kin­der­pedia a debutat în 2014 cu o fi­nan­țare europeană de 135.000 de euro. Șase ani mai târziu se pregătește să intre și pe alte piețe europene și să ajungă pe breakeven în România.

„Am ales numele ușor, pentru că aveam în gând ceva care să inspire ideea de enciclopedie a copilului și a anilor săi de educație, por­nind încă din etapa timpurie. Deci, Kinderpedia“, spune Evelina Necula despre afacerea pe care a fondat-o împreună cu alți doi antreprenori, Daniel Rogoz și Va­lentin Ilea. De ce zona preșco­lară? Pentru faptul – demonstrat, de altfel – că anii copilăriei vin cu „niște oportu­ni­tăți uriașe de dezvoltare“, răspunde Necula, primii șase sau chiar zece ani din viața unui copil fiind intervalul în care implicarea familiei în educație are cel mai mare impact pe termen lung.

Am debutat în 2014, iar în 2015 aveam deja varianta beta a produsului, pe care să o prezentăm grădinițelor. Am vorbit într-o vară cu peste 80 de grădinițe. Din feed­ba­­c­kul lor am înțeles că percepeau o parte din valoarea pe care o astfel de soluție le-ar putea-o aduce, dar nu erau pregătite să o folo­sească zi de zi. Am introdus anumite funcționalități în plus și am început să lu­crăm la aplicațiile mobile, căci soluția exista atunci doar în varianta web“, deta­li­ază Necula.

Primii plătitori

Produsul odată validat, Kinderpedia a ve­nit în 2016 în piață și cu un proiect-pilot de doi ani, la care s-au alăturat 50 de grădinițe. „În 2017 am lansat și apli­cațiile native Kinderpedia pentru Android și iOS, pentru părinți. Iar în a doua jumătate a anului au venit și primii clienți plătitori. Practic, atunci am început monetizarea, însă cu doi ani mai târziu decât în proiecțiile noastre ini­țiale“, adaugă antreprenoarea.

Pe scurt, afacerea Kinderpedia a fost sus­ținută din venituri proprii în intervalul 2015-2018, tot profitul fiind reinvestit în aplicație. În 2018, fondatorii au reușit să atragă și pri­mii investitori privați, un grup de trei angel investors din Elveția. Efectul imediat? Kinderpedia a crescut de trei ori ca număr de utili­zatori activi în următorul an. În același timp, solicitările venite din partea școlilor care foloseau platforma i-au determinat să dezvolte și componenta de catalog electronic.

Grosso modo, până în toamna anului trecut, valoarea investiției în Kinderpedia ajun­sese la circa 785.000 de euro, potrivit zf.ro. În ceea ce privește veniturile, acestea au fost anul trecut la 100.487 de euro, pentru anul acesta estimându-se o dublare pe piața din România și atingerea pragului de breakeven.

„Stabilitatea cash flow-ului a venit din premiile câștigate la finalul anului trecut – locul I la acceleratorul Innovators for Children și locul III la Startarium. Îm­preună, cumulează o finanțare totală de 65.000 de euro, non equity based“, mai spu­ne Evelina Necula. Dar planurile de dezvoltare ale antreprenoarei nu se opresc doar la piața locală, pasul următor fiind extinderea în afara granițelor.

„Urmărim, în prezent, atragerea unei investiții de 500.000 de euro pentru scalare în Europa. Avem par­teneriate semnate pentru piețele din Marea Britanie și Por­tugalia. Vizăm, de asemenea, extinderea în Elveția.“

Mai mulți utilizatori

Despre criza COVID-19, antreprenoarea spune că a in­fluențat în două feluri Kinderpedia: pe de o parte, a crescut semnificativ interesul pentru tehnologie în educație, ceea ce a dus la „o creștere uriașă a numărului de utilizatori“, iar pe de altă parte, pentru că multe din­tre școlile și grădinițele care foloseau aplicația și înainte au fost afectate la rândul lor, veniturile au avut de suferit. Înainte de declararea stării de urgență, Kinderpedia era accesată de aproximativ 150 de școli și grădinițe, cu 17.000 de utilizatori, majorita­tea din zona educației private

. În prima săp­tămână din iunie, pe platformă erau deja înregistrați și predau profesori din peste 2.000 de școli, în timp ce numărul utilizatorilor activi ajunsese la 100.000. Printre par­te­nerii de până acum se află grădinițele Ioanid și Butterfly sau școlile Aletheea și Helikon.

Decizia Guvernului de a închide școlile și grădinițele a intensificat concurența pe acest segment, un exemplu de jucători cu ser­vicii similare fiind și Telekom România, împreună cu partenerul său Adservio. Po­trivit datelor Asociației Școlilor Particulare, în grădinițele și școlile private din România sunt înscriși aproximativ 150.000 de preșco­lari și elevi, segmentul generând anual veni­turi de trei miliarde de lei.

Antreprenoarea consideră că această criză a deschis educația către tehnologie într-un fel în care niciun alt demers, fie el guvernamental, fie civic, nu ar fi reușit să o facă. „Pe 19 martie am semnat un protocol cu Ministerul Educației și Cercetării și am oferit Kinderpedia gratuit școlilor publice, până la finalul anului școlar, pentru a continua predarea la distanță.“ În plus, 11 mo­dule special gândite pentru profesori ră­mân gratuite pe termen nedefinit.

Kinderpedia este astăzi o platformă de tip cloud, multi-language și multi-currency, găzduită pe serverele Amazon, accesibilă atât prin aplicații dedicate Android și iOS, cât și prin orice tip de browser. În același timp, îi menține pe părinți permanent co­nec­tați cu activitățile și progresele copiilor lor, incluzând funcții de management al clasei, orar, prezență, predare video la dis­tanță, ca­talog, carnet de note, modul de teme, mesagerie rapidă, galerie multimedia, ca­len­dar de evenimente. Practic, în loc să ur­mărească avizierul școlii sau al grădiniței, pagina de Facebook, grupul de WhatsApp, site-ul sau camerele web, părinții au la în­demână un singur instrument, care le oferă informații personalizate despre activitatea copiilor și progresul acestora la școală sau grădiniță.

„Educația din România are nevoie de so­luții tehnologice superioare și de antrepre­noriat social autentic. Din nefericire, o bună parte a celor care vânează astăzi contrac­tele cu școlile sunt dealeri de cartele SIM, de laptopuri și de tablete. Acest fenomen poate îngreuna digitalizarea, pentru că o tehnologie cumpărată la pachet nu beneficiază de gradul necesar de adeziune și de asumare din partea celor implicați“, mai spune Evelina Necula.

Pe lângă Kinderpedia, aceasta mai face echipă cu Daniel Rogoz și în OneTouch Advertising, agenția-părinte a platformei, un boutique de comunicare cu afaceri de apro­ximativ 230.000 de euro în 2019. O altă po­veste în care Necula a intrat cu puțin timp înainte de lansarea Kinderpedia, având la bază o experiență de mai mulți ani în marketing și în comunicare.

„Trecuseră 12 ani de când lucram în domeniu și îmi doream o nouă provocare. S-a demonstrat că aventura pe care o căutam era aceea a unui business pe cont propriu. Cu Daniel Rogoz lucrasem în trecut în calitate de client-furnizor. Ceea ce ne unea era faptul că, indiferent de oră și de pro­iect, eram ultimii oameni în picioare și nu ne opream până când nu era totul terminat“, își amintește ea. Câțiva ani mai târziu, povestea începută atunci rămâne la fel de vie.

Acest articol a apărut în numărul 93 al revistei NewMoney.

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.