Care este prima mare rețea de clinici dentare din România care vrea să se extindă în Europa

Cristina Dobreanu 10/09/2018 | 17:29 Oameni
Care este prima mare rețea de clinici dentare din România care vrea să se extindă în Europa

Într-o piață extrem de fragmentată, un stomatolog și-a transformat numele în brandul unei rețele de clinici pe care vrea să o ducă în următorii ani în afara României. 

Acest articol a apărut în numărul 48 (10-23 septembrie) al revistei NewMoney

„La un moment dat, proiectul ăsta trebuie să mă depășească“, spune docto­rul Ionuț Leahu (34 de ani), fondatorul rețelei de clinici cu același nume. La doar șapte ani de la prima deschidere de clinică (impropriu spus deschidere, căci era cabinetul unei doctorițe care nu mai profesa) și o investiție de doar 1.500 de lei, astăzi Ionuț Leahu are cinci clinici (patru în București și una în Pi­tești) și se pregătește să o inaugureze pe cea de-a șasea la Timișoara, în toamna acestui an. Nu simte povara numelui pus pe firmamentul clinicilor pe care le-a fondat, ci dimpotrivă. A lucrat mereu alături de o echipă de medici, chiar și atunci când avea doar un mic cabinet în Popești-Leordeni. Astăzi este frecvent ca pacienții să nu fie tratați exclusiv de el, chiar dacă clinicile îi poartă numele. „Este destul de frecvent să fie așa astăzi pentru că noi avem cam 1.300-1.500 de pacienți unici pe lună și eu cred că văd 150-200 de pacienți lunar“, spune doctorul antreprenor.

Pe de altă parte, Ionuț Leahu poartă zilnic două pălării: cea de stomatolog, specialist în implantologie, și cea de antreprenor, șef al unei rețele de clinici în permanentă extindere. „Dimineața, în mașină și până ajung la clinică, sunt manager, când intru la consultații sunt doctor, apoi termin cu ele și mai dau telefoane, apoi mai am intervenții cu implanturi, apoi, recent, am intrat într-un interviu cu un dentist pentru clinica de la Timișoara“, po­vestește doctorul Leahu o zi din viața sa „fluidă“ unde lucrurile nu sunt nici pe departe strict delimitate.

Cele două pălării îl fac însă pe manager ceva mai indulgent – „ca medic știu că pot să obțin niște rezultate mai bune dacă mai investim în echipamente sau tehnologii sau dacă îi trimitem pe colegi la cursuri. Din punct de vedere opera­țional, dacă aș sta să fac calcule tot timpul s-ar putea să nu se întâmple mai mult de jumătate din lucruri“.

Filosofia medicului. Spune că pro­fitul este și el important pentru că re­prezintă „motorul“ acestei creșteri, însă nu trebuie să fie factorul principal care să îi motiveze. „Dacă îți faci treaba cum trebuie, banii vin. Te mai poți și împrumuta de la bănci pentru in­ves­tiții“, spune doctorul Ionuț Leahu.

Nu se imaginează vreodată stând doar la biroul de manager, energia îi vine din cele două activități: „Eu ca medic-antreprenor cred că trebuie să conduc această organizație până voi reuși să o stabilizez foarte bine“, iar acest lucru înseamnă, de fapt, o consolidare a poziției de lider pe piața rețelelor de clinici independente de stomatologie.

Jucătorii mari din domeniul medical au început să se uite și la cabinete de stomatologie, pentru a oferi o gamă cât mai variată de servicii. Un astfel de exemplu este achiziționarea Dent Estet de către MedLife, liderul serviciilor medicale private din România, în urmă cu aproape doi ani. Dent Estet, fondat în 1999, este liderul serviciilor medicale de stomatologie, după cifra de afaceri, care a ajuns la 8,5 milioane de euro anul trecut, însă după achiziționarea pachetului majoritar de către MedLife, nu mai face parte din ca­tegoria jucătorilor independenți. „Dent Estet își păstrează integral activitățile de management și este direct responsabilă de strategia de dezvoltare și de extindere. Structura și componența echipei de management au rămas neschimbate în urma tranzacției cu MedLife”, au precizat reprezentanții Dent Estet.

Deocamdată, clinicile Dr. Leahu nu sunt de vânzare, ci sunt mai degrabă pe cale să se multiplice. Timișoara va fi inau­gu­rată în această toamnă, în urma unei investiții de 850.000 de euro, dintre care 600.000 de euro sunt alocate doar echipamentelor, în timp ce Cluj, Brașov și Cons­tanța sunt orașele unde va deschide clinici în prima jumătate a anului viitor. Banii pentru extindere vin de la bănci, iar sursele de finanțare au fost împărțite pe trei destinații: pentru amenajare, pentru echipamente și pentru stocul inițial.

„Din investiție, 20% este contribuție proprie. Strategia noastră cam asta a fost: profitul de anul trecut reprezintă cam 20% din investiția de anul acesta“, explică doctorul. Așa își explică și ritmul de creș­tere susținut pe care l-a avut în ultimii ani. De altfel și cifra de afaceri este estimată să ajungă anul acesta la 33 de milioane de lei (7,1 milioane de euro) de două ori mai mare decât cea din anul anterior, de 17 mili­oane de lei (3,7 milioane de euro).

Motoarele acestui avans au fost deschiderea de noi unități și creșterea numă­rului de pacienți tratați, dar și a servicii­lor oferite: „Am ajuns cu diversificarea ser­viciilor la maximum. Acum facem și cele mai complexe intervenții ce țin de sfera chirurgiei maxilo-faciale, nu doar implantologia convențională. De aici și creșterile“.

De fapt, se pare că doctorului Leahu nu îi place să gândească la scară mică – astfel că, dacă pentru Brașov și Constanța investițiile se ridică la 600.000 de euro pentru fiecare dintre cele două noi clinici, pentru Cluj are planuri mult mai mari. Aici va investi 1,8 milioane de euro într-un spital de stomatologie, cu 14 cabinete. Spațiul, pe care îl va cumpăra, este situat central și are o suprafață de circa 1.200 de metri pătrați. „Este o inves­tiție foarte mare pentru ceea ce facem noi de obicei, doar un milion de euro în clă­dire pe care a fost foarte greu să o găsim, fără amenajare și echipamente“.

Viziune. Spune că momentul clinicilor integrate trebuia să vină în România de multă vreme, de cel puțin 15 ani, însă majoritatea sunt centrate în jurul proprietarului, ceea ce împiedică o dezvoltare foarte mare în țară și în afara ei. De aceea, abordarea doctorului Leahu, care în timpul studenției a lucrat pentru o bancă, este diferită. Cum știe că stomatologia este percepută mai degrabă ca fiind un serviciu de lux, iar oamenii din mediul rural nu au acces la stomatolog sau nu înțeleg importanța unei igiene dentare corecte, și-ar dori crearea unor cabinete mobile care să ajungă și în aceste medii, până acum defavorizate, dar care să fie legate la clinica din oraș pentru tratamente mai complexe. „De exemplu, cli­ni­ca din Cluj-Napoca și cu două cabinete mobile ar putea să deservească tot județul“.

Turismul medical reprezintă și el o com­ponentă importantă a businessului Dr. Leahu, însă el îi pune în această categorie și pe cei care vin din afara Bucureș­tiului, nu doar din afara țării. Spune că a făcut planurile de tratament astfel încât să nu fie nevoie să fie făcute multe de­plasări la intervale mari de timp. Potrivit calculelor sale, în medie, circa 20-30% din pacienți vin din afara Bucureș­tiului. Excepție a făcut luna august, când se întorc de regulă și românii plecați în străi­nătate acasă, perioadă în care acest procent a ajuns la circa 60%. „Pacienți vin din toate zonele țării. Nevoie este. Noi am ales aceste orașe acum pentru deschideri și în funcție de cât de ușor ne este să gă­sim o locație și să creăm o echipă. Altfel, avem planuri pentru toată țara“, spune doctorul-antreprenor, care subliniază zâm­bind că, totuși, bugetul pentru in­ves­tiții este limitat.

Atunci când se uită la spații pe care să le închirieze caută să facă contracte pe cel puțin zece ani, fiindcă in­vestiția mi­ni­mă în amenajare este 150.000 de euro, iar pacienții trebuie să se învețe să meargă în același loc. „Nu e un business de IT, ți-ai închis laptopul și ai plecat“, spune Ionuț Leahu. Totuși nici extinderea nu poate fi făcută doar de dragul de a spune că este mai aproape de pacient: „nu vreau ca apoi, pacientul să plătească o greșeală de management. Trebuie să ne întâlnim la mijloc, costurile trebuie să fie optimizate“.

Planurile lui nu se opresc aici, visează ca până când rețeaua va împlini zece ani de existență, adică în 2021, să poată trata o sută de mii de pacienți unici pe lună, să creeze o zonă de cercetare și dezvol­tare în stomatologie și să ducă clinicile Dr. Leahu în afara țării. Pe lista lui sunt deja state precum Marea Britanie, Irlanda, Italia, Germania, țările nordice și Elveția. Știe că dezvoltarea poate fi făcută și cu ajutor extern, de aceea nu exclude o listare la bursă sau un partener financiar. „Acum dețin 100% din business, dar dacă asta devine o piedică în dezvoltare, op­țiu­nile sunt infinite pentru a putea crește“, filo­sofează medicul antreprenor.

 

Radiografie de piață

Statisticile oficiale arată că, deși înainte de 1989 nici nu se putea discuta de cabinete de stomatologie private, deja până către jumătatea anilor ’90 erau în jur de 3.000 de unități private înregistrate. Astăzi, acestea sunt majoritare.

  • PRIVATUL, PE VAL. Datele din statistici arată că în România erau înregistrate în 2016 în total peste 14.800 de cabinetele stomatologice față de puțin peste 12.000, în 2010. În fapt, doar nu-mărul cabinetelor private a crescut. Astfel, dacă în 2010 erau 2.300 de cabinete stomatologice în proprietate publică, numărul acestora a ajuns la doar 32 în 2016, potrivit datelor INS. În schimb, numărul cabinetelor private active a ajuns în 2016 la peste 3.900 având afaceri cumulate de peste un miliarde de euro, potrivit CreditInfo România.
  • ROMÂNIA VS UE. Cu o medie de 75 de dentiști practicieni la suta de mii de locuitori, România este la jumătatea clasamentului în rândul statelor membre ale UE. Cel mai bine stă Grecia, cu 126 de medici stomatologi la suta de mii de locuitori, urmată de Cipru și Bulgaria, fiecare având câte 98 de stomatologi la suta de mii de locuitori, arată datele Eurostat referitoare la situația lucrătorilor în sănătate în UE (2014).

FOTO: Guliver / Getty Images

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.