Fondatorul agenției de turism Christian Tour a intrat într-un business nou

Senica Micu 14/02/2020 | 10:52 Oameni
Fondatorul agenției de turism Christian Tour a intrat într-un business nou

Cu o nouă provocare în cap de listă, unul dintre cei mai cunoscuți antrepre­nori români din turism se asociază cu un investitor elen în drumul său pentru cuce­rirea aerului.

Știre: Animawings, o nouă companie ae­ri­ană specializată în chartere, se pregă­tește de primele zboruri pe piața româ­nească. Momentul ales pentru lansare: ianuarie 2020. Ținta: 4.000 de ore de zbor până la fi­nalul anului. Numărul aeronavelor: două, pentru moment. La prima vedere, anunțul pare a fi un pas foarte îndrăzneț pentru un domeniu al aviației dominat astăzi de nume precum Wizz Air, Ryanair, Blue Air sau Tarom. Ana­lizând însă în detaliu fiecare aspect, Cristian Pandel, antreprenorul care a avut această idee, lasă de înțeles că „este loc în piață“ și că, „oricât de amețitor ar fi un business ca acesta“, cu toate riscurile care vin la pachet, totuși „îi deschide multe opor­tunități“.

Fondator al agenției de tu­rism Christian Tour, cel mai mare tour ope­­rator și organizator de zboruri charter, Cristian Pandel are însă și alte planuri pentru 2020, bine ancorate la sol. „Visul din copilărie al oricărui om este să poată zbura. Iar când ajunge să aibă propria companie aeriană, își spune: «Eu pot să zbor!». Cel mai mare risc aici este să nu își piardă capul din cauza înălțimii. Este foarte important să rămână cu pi­cioa­rele pe pământ. Pentru mine, Anima­wings este la fel ca orice alt business“, spune Cristian Pandel.

Loc în piață

Nu este vorba despre un operator low-cost, ci de un jucător pozițio­nat undeva între companiile de linie și cele low-cost, „un hibrid“ – așa cum s-a pozițio­nat în trecut și o altă companie ro­mâ­nească, Blue Air, concentrându-se pe desti­națiile de leisure. Având ca acțio­nari Memento Group – grup pe care antreprenorul îl deține împreună cu fratele său Marius, acesta din urmă cu un pachet de 20% – și operatorul aerian elen Orange2Fly, controlat de omul de afaceri Pantelis Sofianos, Animawings „a pornit de la nevoia reală de aeronave care să deser­vească tour operatorii ce organizează zbo­ruri charter în Ro­mânia“, spune directorul comercial Tudor Constantinescu, care a ocu­pat aceeași po­ziție și la Blue Air.

„Piața autohtonă a charterelor este în creștere, în timp ce numărul avioanelor disponibile pentru chartere în România nu reușește să acopere necesarul“, adaugă acesta. De altfel, în ultimii ani, România a fost una dintre țările cu cea mai mare creștere din Europa în ceea ce pri­vește traficul aerian. Punctual, Animawings va opera într-o primă fază două avioane de tip Airbus A320-200, cu câte 180 de locuri fiecare, care vor asigura zbo­rurile charter operate de o parte dintre tour operatorii din România spre des­tinații de vacanță din Turcia, Grecia, Spa­nia sau Tunisia.

Primul zbor ar urma să aibă loc în luna mai, pentru anul în curs estimându-se 4.000 de ore de zbor și un trafic de 300.000 de pasageri, cu o pro­iecție de du­blare a acestor cifre în următorii patru ani. Întreaga capacitate a fost contractată de tour operatori ce activează în România, printre care Christian Tour, TUI TravelCenter, Dertour sau Prestige Tour.

Cum funcționează acest parteneriat? Grecii vin cu cele două avioane, iar românii asigură marketingul și vânzările. „Este adevărat că sunt multe afaceri în domeniul acesta care falimentează (la nivel global, n.r.), însă în piața românească este loc, iar dacă nu o făceam noi, sigur o fă­ceau alții“, adaugă Cristian Pandel.

Potrivit datelor publicate de Asociația Aeroporturilor din România, circa 23 de milioane de pasageri au tranzitat aeroporturile de la noi anul trecut, cu 6% mai mult față de 2018. Cel mai mare aeroport in­ter­național din România, „Henri Coandă” București (Otopeni), a înregistrat 14,7 mili­oane de pasageri, fiind urmat de cele din Cluj-Napoca (2,9 milioane), Timișoara (1,6 mili­oane) și Iași (1,3 milioane).

Între trecut și viitor

Pandel a intrat în antreprenoriat în 1997, când a în­ființat Christian Tour, într-un spațiu închiriat la subsolul unei clădiri aflate aproape de Fa­cultatea de Drept din București. Avea 21 de ani pe atunci, era student al aceleiași fa­cul­tăți, iar primele bilete le-a vândut studen­ților pentru minivacanța de 1 Mai, la mare. Mărturisește că începutul nu a fost deloc ușor, dar a meritat, mai ales că „în peri­oa­da boomului economic din 2006-2007“, când în afacere a fost coop­tat și fra­tele său mai mic, Marius, agenția a crescut, alimen­tată și de dorința românilor de a descoperi locuri noi pentru vacanță.

„Christian Tour are acum volume de un milion de euro pe zi. În pe­rioada aceasta (ianuarie, n.r.), vindem cel mai mult“, spu­ne Pandel. După aproape 23 de ani de antrepre­noriat, Memento Group, în care Cristian Pan­del este acționar majoritar, a ajuns la un rulaj de 120 de milioane de euro în 2019, pentru finalul lui 2020 fiind estimată o creștere de până la 180 de mili­oane de euro, cu circa 600 de angajați.

Un plus a fost adus și de investițiile de aproxi­mativ două milioane de euro în tot ce în­seamnă tehnologie, în diverse platforme care ad­mi­nistrează hoteluri și nu numai.

Tot pe segmentul de turism, în urmă cu două luni, în portofoliul Memento Group a intrat un al doilea brand turistic – TUI Tra­vel Center. Concret, a fost preluată fran­ciza TUI pe România, iar pentru urmă­torii cinci ani, a fost bugetată o investiție de cinci milioane de euro, în condițiile în care Pandel estimează vânzări de 20 de mili­oane de euro doar pentru primul an de acti­vitate. Practic, franciza TUI va activa în România ca până acum, sub brandul TUI TravelCenter, și va avea propriile sedii, a căror activitate se va derula în pa­ralel cu agențiile Christian Tour.

În ultimii ani, bran­dul germanilor a fost repre­zentat în România de Eurolines, grup aflat în proprietatea omului de afaceri Dra­goș Anastasiu. Între timp, Anastasiu a vândut către DER Touristik Group, parte a grupului german REWE, toate activitățile sale de turism.

Dar Cristian Pandel nu vrea să se oprească aici și visează ca la un moment dat să construiască hoteluri. Până atunci însă, se concentrează într-o primă fază pe blocurile de locuințe.

„Acum mergem pe partea de rezidențial, adică proiecte mici de 70-100 de apartamente, a căror valoare este între 8 și 12 milioane de euro, cu o marjă de profit de 30-35%. Avem deja unul finalizat lângă Marriott și încă unul la Obor, care va fi terminat anul acesta, în decembrie. De asemenea, suntem în faza de autorizare cu un proiect în zona He­răstrău. Marius, fratele meu, se ocupă acum de tot ce înseamnă real estate. Vom avea ceva și în zona Expoziției, unde vrem să luăm un teren mai mare, de 12.000 de metri pătrați“, detaliază Cristian Pandel. Și mai spune că, pe termen lung, investițiile în imobiliare vor fi de ordinul sutelor de milioane de euro.

Calea aerului

Cel mai nou business din Memento Group este o companie aeriană specializată în chartere ‒ Animawings, din acționariat făcând parte și operatorul elen Orange2Fly. Care au fost pașii cu această investiție?

  • Început. În luna ianuarie 2020, Anima­wings a fost lansată oficial, la mai bine de un an de când au început primele discuții în acest sens.
  • Primăvara. Compania aeriană ar trebui să pri­mească certificatul de operare la jumă­tatea lui martie, urmând ca primul zbor să se în­tâmple la 1 mai, anul acesta, conform țin­telor stabilite.
  • Flotă. La început, vor fi două avioane de tip Airbus A320-200, cu câte 180 de locuri, aduse de operatorul elen Orange2Fly. Do­rința este ca, pe viitor, atunci când compania va deține o flotă mai mare, să poată fi deser­viți toți tour operatorii din piața locală, inte­resați de organizarea de zboruri charter.
  • Cifre. Până la finalul acestui an, sunt esti­mați 300.000 de pasageri, cu 4.000 de ore de zbor, iar în următorii patru ani, aceste cifre s-ar putea dubla.
  • Rute. În această vară vor fi operate zbo­ruri de pe cele mai importante aeroporturi din țară către destinații de vacanță din țări precum Turcia, Grecia, Spania, Egipt, Tunisia. Numărul destinațiilor va crește, cu siguranță, anul viitor.
  • Concurența. La momentul de față, piața românească de transport aerian este domi­nată de nume precum Wizz Air, Ryanair, Blue Air sau Tarom, iar din punctul de vedere al numărului de pasageri, în 2018 acesta a crescut cu aproximativ 6%, până la 23 de mili­oane, cel mai tranzitat aeroport internațional fiind „Henri Coandă“ București.
Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.