După ce UE a interzis tacâmurile și farfuriile din plastic, un polonez se concentrează pe o nișă exotică: farfuriile comestibile

Bianca Dobrescu 04/12/2019 | 11:23 Oameni
După ce UE a interzis tacâmurile și farfuriile din plastic, un polonez se concentrează pe o nișă exotică: farfuriile comestibile
După ce a investit peste șase milioane de euro pentru a schimba modul în care folosim farfuriile de unică folosință, polonezul Jerzy Wysocki vrea acum să re­vo­­luționeze și industria bioambalajelor alimentare.
Acest articol a apărut în numărul 79 (2 – 15 decembrie 2019) al revistei NewMoney

Imaginează-ți că te afli într-un restaurant din orașul polonez Przemyšl. Aici, ciorba ți se aduce într-un recipient maroniu de cu­loarea lemnului și miroase a grâu. Te uiți apoi în jur și îți dai seama că nu ești singurul care s-a gândit să facă același lucru. Și ceilalți clienți și-au mușcat, din simplă curiozitate, din farfurie. Prinzi curaj și reali­zezi că e cât se poate de comestibilă.

Acesta nu este vreun scenariu din seria­lul Black Mirror, ci normalitatea pe care Maria și Lukasz Lichtenberg, fondatorii Dent Cafe – un business care se ocupă cu dis­tribuția produselor stomatologice, cu vânzări de aproape 300.000 de euro în 2018 – au adus-o în Cluj-Napoca în urmă cu trei ani. După o experiență pe care cei doi soți au trăit-o pe meleagurile natale, au decis să îi propună o afacere producăto­rului polonez de farfurii biodegradabile din tă­râțe de grâu Biotrem și să devină astfel importatori exclusivi pentru România.

Numai că, între planurile de pe hârtie și realitatea concretă, s-au lovit pe de o parte de scepticismul producătorului polonez, iar pe de altă parte, lipsiți fiind de expe­ri­ență în HoReCa, au început să se descurajeze pe măsură ce testau piața. Până când au realizat că nu se uită acolo unde trebuie. „Prețul unei farfurii din tărâțe este în medie 1 leu plus TVA. În cazul prepara­telor precum mici și cartofi prăjiți este dificil să incluzi costul farfuriei în prețul final al produsului. Dar dacă vinzi mâncare de circa 35 de lei porția, atunci este mult mai ușor să-ți asumi și atitudinea respon­sabilă față de mediu. Ne-am îndreptat că­tre evenimentele de mâncare stra­dală din cadrul festivalurilor pentru că majoritatea vând mâncare premium și pentru că acolo impactul asupra mediului este unul semnificativ“, explică Maria Lichtenberg.

Ce gust are piața

Lansat pe piața româ­nească la finele lui 2017, brandul Biotrem a început să atragă atenția lanțurilor de res­taurante abia din 2018, odată cu vân­ză­rile efective sub umbrela Dent Cafe. „În 2018 am fost spre zero ca profit, pentru că adaosul nostru pentru produs este foarte mic. Mai precis, 20% din prețul produsului îl reprezintă transportul și totuși vrem să păstrăm un preț cât mai accesibil pentru piața românească.“ Lucru pe care și l-au per­mis pentru că se ocupau în continuare de distribuția produselor stomatologice, afacerea cu farfuriile biodegradabile ră­mânând mai degrabă la nivel de hobby.

Din vânzările de 300.000 de euro pe 2018 ale Dent Cafe, biofarfuriile au însemnat 10%, iar pentru anul în curs, cei doi soți es­­ti­mează o creștere la 60.000 de euro a ve­niturilor generate de acest segment. „În 2019 vom avea o cifră similară de afaceri, totuși Biotrem va însemna 20% din afacere“, spun ei. Farfuriile sunt produse într-o fabrică aflată în orașul polonez Zambrów, printr-un proces inventat în urmă cu 15 ani de antreprenorul polonez Jerzy Wysocki.

Crocante și rezistente, acestea sunt biodegradabile și se descompun complet în aproximativ 30 de zile. „Se pot servi lichide în ele și țin la temperaturi de peste 170 de grade Celsius, fără să se topească sau să ia foc“, explică Wysocki pentru NewMo­ney. Dintr-o tonă de tărâțe de grâu, Biotrem produce 10.000 de farfurii, la un total anual de aproximativ 15 milioane de farfurii. Iar viitorul arată bine pentru compania polo­neză, în condițiile în care Uniunea Europeană va interzice începând cu 2021 folosirea farfuriilor și a tacâmurilor din plastic.

În prezent, în lume sunt produse în jur de 167 de milioane de tone de tărâțe de grâu în fiecare an, iar o mare parte din această cantitate este irosită. Teoretic, pu­tem produce aproximativ 1.600 de miliarde de farfurii de unică folosință. Conform estimă­rilor libere, aceasta este mai mult decât întreaga cerere globală pentru astfel de produse. Datorită tehnologiei noastre, în principiu, am putea rezolva pro­­blema de­șeu­rilor de plastic practic peste noapte“, spune Wysocki.

O cauză bună

Crescut într-o familie de morari cu o tradiție de mai bine de 100 de ani, Wysocki a ajuns la farfuriile biodegradabile căutând un mod prin care să valorifice și tărâțele rămase în urma pro­­­cesului de măcinare a cerealelor de grâu la morile din Gizycko și Zambrów. „Însă am fost motivat și pentru a deservi o cauză bună, pentru că astăzi cantitatea de gunoi care poluează oceanele este uriașă și înspăimântătoare“, adaugă el. Deșeurile din producția de grâu înseamnă circa o trei­me din cât cântăresc cerealele, iar Wysocki a devenit repede conștient de po­tențialul pe care îl avea această nișă. Astfel, după cinci-șase ani de dezvoltare și o investiție totală de șase milioane de euro, Biotrem a ajuns pe toate continentele. La ora actuală, vesela și tacâmurile sunt utilizate atât pentru alimente calde, cât și pentru cele reci și sunt folosite acasă, la festivaluri sau în restaurante. Depozitate în con­diții potrivite, vesela și ta­câ­murile au o viață de raft de aproximativ trei ani.

Biotrem a început cu finanțare proprie și împrumuturi bancare, iar în 2015 raporta venituri de peste 100.000 de euro. De atunci, compania s-a bucurat și de sprijinul Centrului Național Polonez de Cerce­tare și Dezvoltare, a beneficiat de fonduri europene, dar și de ajutorul Agenției Poloneze pentru Dezvoltarea Întreprinderilor, astfel că a crescut cu 100% an de an. „Cu ajutorul lor, am fost capabili să obținem unele resurse și să transformăm prototipul într-un produs care să poată fi oferit extern“, detaliază antreprenorul polonez, anticipând pentru 2019 o creștere cu 340-400% față de 2018 a întregului business.

În momentul de față, produsele Biotrem se vând în 40 de piețe din întreaga lume, dintre care, deocamdată, Europa rămâne cea mai profitabilă. „Produsele noastre pot fi găsite pe rafturile unor mari lanțuri de re­tail din Cehia și Slovacia, Suedia, România și Olanda și ne pregătim să implemen­tăm comenzi foarte mari venite din Franța și Australia“, detaliază polonezul. De re­gulă, clienții sunt companii de catering, or­ga­nizatorii de evenimente și festivaluri mari sau lanțurile de restaurante. „Piața globală a tacâmurilor și ambalajelor de unică folosință fabricate din materii prime biodegradabile, precum tărâțe, bambus, frunze de palmier sau pulpă de celuloză, este estimată în prezent la aproximativ 12 miliarde de euro. Această valoare ar trebui să se dubleze cel puțin pe parcursul deceniului“, continuă antreprenorul.

Cu astfel de cifre în farfurie, Wysocki pre­gătește acum un produs nou, despre care nu dă detalii, dar spune că va revolu­ționa nișa ambalajelor biodegradabile pentru mâncare – adică o piață a cărei valoare actuală spune că este estimată la peste 500 de milioane de euro. Și care crește cu 8-10% în fiecare an.

Comisia Europeană a dat o directivă care va interzice, din 2021, farfuriile și tacâmurile de unică folosință din plastic.

  • Timpii. Dacă vrei să mănânci ciorbă fier­binte într-o farfurie din tărâțe, trebuie să iei în considerare faptul că durează circa 20 de minute până când aceasta se înmoaie.
  • Producția. Dintr-o tonă de tărâțe de grâu se pot produce circa 10.000 de farfurii sau boluri comestibile, biodegradabile.
După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.