După ce a deschis cel mai mare showroom de optică din Europa Centrală și de Est, fondatorul Lensa continuă expansiunea atât național, cât și internațional

Senica Micu 13/10/2021 | 11:01 Oameni
După ce a deschis cel mai mare showroom de optică din Europa Centrală și de Est, fondatorul Lensa continuă expansiunea atât național, cât și internațional

A fost o zi tipică de toamnă, de final de septembrie, când Lensa.ro a des­chis la București cel mai mare showroom de optică din Europa Centrală și de Est. O investiție de 750.000 de euro, parte dintr-un plan strategic pe termen mediu și lung, care vizează, între altele, extinderea națio­nală și internațio­nală, atât în format online, cât și cu ma­gazine fizice.

Pentru Daniel Crăciun (31 de ani), fondator și chief executive officer (CEO) al retailerului de optică, este deja un pas firesc, menit să-i consolideze businessul în regiune. „Investițiile în deschide­rea de showroomuri Lensa în marile orașe din România ne-au ajutat să creș­tem businessul la o cifră de afaceri cu­mulată, de la înființare, de circa 25 de milioane de euro“, explică acesta.

Un mega store

După un martie 2019 în care a deschis un showroom cu o supra­față de 520 de metri pătrați, în apropiere de mallul AFI Cotroceni din Capitală – în acel moment cel mai mare de pe piața de profil din România –, Lensa.ro și-a consolidat prezența în off­line cu un nou mega store, de două ori mai mare, în zona Tinere­tului, cu un ca­talog de 10.000 de produse.

„Ne așteptăm la un trafic de trei-cinci ori mai mare față de un showroom de mici di­mensiuni, întrucât românii pot găsi în­tr-un singur loc o varietate im­presionantă de ochelari de vedere, de soare, lentile de contact și accesorii de optică. Șase cabinete optometrice îi vor ajuta pe cei care vor consultații gra­tuite să își aleagă noi ochelari de vedere“, punctează Crăciun.

Cu un total de peste 400.000 de clienți contorizați în cei opt ani de la in­trarea pe piață, Lensa.ro oferă și o gamă extinsă de servicii de optică, de la prescripții gratuite de ochelari la con­sultanță specializată privind achi­ziția de ochelari de vedere.

În momentul de față, compania are în plan local o rețea de 13 showroomuri, în mai multe orașe, printre care București, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Ploiești și Timișoara, cu o supra­față cumulată de peste 10.000 de metri pătrați. Până la finalul anului în curs, Lensa.ro își va continua expansiunea în România prin deschiderea a două noi magazine cu su­prafețe între 100 și 200 de metri pătrați, la Oradea și Arad, în urma unor investiții de circa 100.000 de euro/unitate. Ca parte a strategiei de dezvoltare, în 2022, în planul său de investiții sunt prevăzute alte 12 noi ma­ga­zine în România, care vor totaliza un buget de peste un mi­li­on de euro.

Tot anul viitor, Lensa.ro se va extinde în Europa cu magazine online, iar la începutul lui 2023 intenționează să inaugureze primul showroom din afara țării. În cifre, extinderea internațională înseamnă aproxi­mativ 200.000 de euro investiție într-un magazin online dedicat unei anumite țări și de 100.000 de euro pentru un magazin offline. „Nu pot confirma încă numele ță­ri­lor. Avem o listă cu mai multe țări, încă ana­lizăm pie­țele“, menționează Crăciun.

Începutul Lensa

Până să înceapă să dezvolte Lensa.ro, Daniel Crăciun a încercat și alte businessuri, din domenii diferite, precum web development, pa­ni­ficație sau retail de piese auto. Niciunul însă nu s-a concretizat așa cum își do­rea el. În 2013 a făcut o nouă încercare, cu o afacere de nișă online, Lensa.ro, având ca obiect de activitate vânzarea de lentile cosmetice colorate. Investiția inițială a fost de 500 de euro. Lensa.ro avea sediul într-un apartament de bloc, iar timp de două luni nu a avut nicio co­mandă. În primul an și jumătate a vân­dut doar astfel de lentile, iar când a vrut să mărească volumul, a ajuns la un pas să piardă businessul. A împrumutat 50.000 de lei de la bancă și a negociat cu o companie din Statele Unite să-i furnizeze atât lentile cu dioptrii, cât și simple, colo­rate. Inițial, americanii i-au dat un cont în care să facă plățile, dar banii virați i s-au întors. A primit apoi un altul, banii nu s-au mai întors, dar nici nu a mai văzut vreo­dată lentilele plătite.

Un moment important a fost în 2015, când l-a convins pe Florin Niță să i se ală­ture și să relanseze businessul. Niță lucrase înainte la Cosmote și la un importator Honda și avea experiență în vânzări, astfel că afacerea a început să se schimbe, odată cu venirea sa. La scurt timp a apărut și un magazin de prezentare, cu o supra­față de doar cinci metri pătrați. Deși mic, a fost suficient pentru a-i atrage pe clienții care doreau să vadă și fizic produsele, înainte de a le comanda. Odată făcut pri­mul pas spre offline, cei doi antreprenori – parteneri egali, fiecare cu 50% din afacere – au simțit, treptat, nevoia unor spații de prezentare cu o supra­față (tot) mai mare.

Soluții de criză

Afacerea creștea și fă­cuse deja trecerea de la lentile colo­rate la lentile de vedere și apoi la rame pentru ochelari. Saltul a fost vizibil și în veniturile totale ale companiei, care, în 2017, depă­șeau cu câteva sute de mii pragul de un milion de euro. 2017 a fost și anul în care Lensa a decis să des­chidă și primul său cabinet de optică. Ulterior, a început să testeze mai multe produse, iar cifra de afa­ceri a crescut cu mai mult de 100% în 2018, până la 3,1 milioane de euro. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei a fost de 11 mili­oane de euro, iar pentru 2021 estimă­rile sunt de cel puțin 17 milioane de euro, în timp ce numărul de angajați ar urma să ajungă la 230.

Despre 2020, primul an de pandemie, Daniel Crăciun spune că a fost extrem de provocator, însă a avut avantajul că era prezent și în online, mutându-și rapid toate resursele acolo. „La începutul pande­miei, am mers puternic înspre zona de online. Noi, pentru că vindeam dispozitive medicale, am avut aceleași beneficii ca și farmaciile și nu ne-am închis, dar, chiar și așa, traficul ne-a scă­zut cu 95% în perioada aceea în care oamenii au stat în casă. Împreună cu colegii, am găsit cele mai bune so­luții pentru online“, detaliază Crăciun. Antreprenorul adaugă că, în primele patru luni de la declanșarea pandemiei în România, a investit în online 500.000 de euro, bani direcționați printre altele către „flu­xuri, automatizări, tot felul de flow-uri“.

În contextul unei noi posibile crize cauzate de valul patru, antreprenorul spune că este pregătit să ia măsurile potrivite pentru eficientizarea businessului. Mai ales acum, când, după ex­periența anului tre­cut, vede lucrurile cu alți ochi.

Acest articol a apărut în numărul 125 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.