Cum vrea un inginer care a lucrat peste 20 de ani la HP să repună pe picioare compania

Mimi Noel 06/09/2018 | 13:13 Global
Cum vrea un inginer care a lucrat peste 20 de ani la HP să repună pe picioare compania

După 23 de ani în care a trecut prin mai toate departamentele HP, actualul CEO, Antonio Neri, se bucură de un capital uriaș de simpatie din partea colegilor. Are însă de câștigat câteva victorii cruciale pentru a repune pe val HP, împo­vărată azi de o datorie de 14 miliarde de dolari.

Acest articol a apărut în numărul 47 (27 august – 9 septembrie) al revistei NewMoney

La centrul de suport pentru clienți din Bangalore, Antonio Neri s-a bucurat de o primire care nu se prea pupă cu imaginea companiei Hewlett Packard. Patru mii de angajați adunați într-un cort în căldura sufocantă de martie pentru a-l primi pe noul CEO și care apoi așteptau cuminți la rând pentru o poză cu el. La șase luni după ce i-a succedat fostului CEO, Meg Whitman, Neri a mai avut parte de astfel de primiri și la birourile din Asia sau din Europa ale HP. Simpatia cu care este pri­mit nu are legătură cu lingușeala pe care o presupune vizita șefului cel mare. Cu toții chiar cred când Neri le spune că HP a intrat într-o nouă eră, că are toate ins­trumentele necesare pentru a reuși și că oricare dintre ei poate urca în ierarhie de la un job în call center la cel de CEO, cum a fost și cazul lui.

„Ca angajat al HP timp de mai bine de 20 de ani, cunosc perfect fiecare sistem, fie­care proces, ce e funcțional și ce nu. Dar abia acum am ocazia unică de a trans­forma compania“, a spus Neri într-o con­ferință de presă susținută în iunie, la Las Vegas.

O VIAȚĂ CU HP. Doar că are foarte multe de dovedit. Puțin cunoscutul CEO, care a preluat poziția de la una dintre femeile de afaceri cu cea mai mare notorietate din SUA, merge încă pe urmele ei, păstrând în business componente care nu mai sunt atât de importante în era cloud-ului.

Giganții tehnologiilor cloud – Dell, Ama­zon, Microsoft și Google au golit baza de clienți ai HP și acum se pregătesc să îi ia și pe cei care au mai rămas. Tot ce a putut HP să facă a fost să taie costurile și nu­mărul de angajați și chiar și așa se zbate sub povara unei datorii de aproape 14 miliarde de dolari. În vreme ce HP a făcut câteva investiții și achiziții minore în timpul primelor două trimestre de când Neri a preluat mandatul de CEO, valoarea companiei a scăzut cu aproape 8% până la 24 de miliarde de dolari. Vânzările și profitul au crescut, doar că Neri a continuat poli­tica de a da divi­dende generoase și de a răscumpăra acțiuni, iar acțiunile au scăzut un picaj după ce, în mai, a anunțat că investitorii ar trebui să se aștepte ca a doua jumătate a anului să fie plină de provocări.

În plus, pariul companiei pe viitoarele tendințe tehnologice este departe de momentul în care va da și roade.

Cu toate acestea, noul CEO este plin de încredere. Are 51 de ani și de 23 lu­crează pentru HP, altfel spus a trecut prin momentele cele mai dificile din istoria companiei. „HP nu a încetat niciodată să ino­veze, nici în momentul celei mai mari rup­turi, în 2015“, spune Neri. Iar Whitman i-a predat mandatul plină de încredere. Dincolo de acest optimism, investitorii vor să știe cât timp îi va lua și dacă va fi su­fi­cient ce va face pentru a salva compania.

Neri povestește cu sinceritate că nu s-a așteptat niciodată să devină CEO. În HP a trecut prin toate eșaloanele companiei, de la serviciul clienți, a ajuns la di­vizia de printing, apoi la cea de computere. Apoi a condus unitatea de servere și rețelistică.

REORGANIZAREA. Whitman a încercat să pună lucrurile în ordine și prima mutare a fost să separe diviziile de consumer de cele de business. A urmat delimitarea diviziilor de software de cele de servicii. De când a preluat mandatul, Neri a încercat să repună în centru departamentul de inginerie al companiei. În octombrie și-a adunat directorii tehnici, mulți dintre ei blazați pe motiv că primesc doar proiecte pe termen scurt de produse și că HP nu are o viziune din punct de vedere tehnologic. Neri i-a asigurat că, din punctul lui de vedere, inginerii și nu baletul corpora­tist sunt cei care pot asigura un viitor companiei. Concret, a început să-și stimu­leze financiar inginerii care inventează pa­tente și comunică la orice oră și extrem de rapid cu ei atunci este nevoie de implicarea lui.

Cu toate acestea, problema HP rareori a fost legată de îmbunătățirea produ­selor din portofoliu. Provocarea majoră ține de incapacitatea de a vedea pasul următor, de a simți în nări vibrațiile noului ce va să vie.

În mandatul lui Whitman, Neri și-a câș­tigat un mare atu în interiorul companiei când, în 2015, a condus negocierile de achiziție a companiei Aruba Networks, la scurt timp după divizarea HP. Aruba, astăzi una dintre diviziile HP cu cea mai rapidă creștere, îi permite companiei să le sufle celor de Cisco Systems o impor­tantă felie de piață. Mai mult, anul acesta, Neri a fost extrem de atent la tranzacțiile de pe zona de servicii și software, iar la momentul oportun a ieșit la vânătoare. A cum­pă­rat startup-ul de rețelistică Plexxi.

„Avem nevoie să anticipăm trei sau patru curente tehnologice și să vânăm opor­tunități de achiziție pe ele. Cred că suntem într-un moment prielnic“, spune Vishal Lall, apropiat de Neri și responsabil de strategia, investițiile și achizițiile HP.

Unul dintre cele mai mari pariuri ale HP, o investiție de patru miliarde de do­lari diluată pe patru ani, este așa-numitul intelligent edge, un termen mai larg care include hardware și software care poate analiza date de la senzori, camere de luat vederi și alte dispozitive legate de internet din teren, și nu din centrele de date. Este o invenție care poate accelera ana­liza de date și limita riscurile legate de transferul lor sau de hacking, de pildă. Neri crede că produsele intelligent edge products vor putea eficientiza procesele în spitale, rafinării, rețele electrice, altfel spus genul de clienți pe care HP a reușit încă să-i păstreze.

În următorii ani, nu mulți, este de aș­teptat ca giganții Amazon, Microsoft și Google să se extindă extrem de agresiv pe zonele în care HP și concurenții săi direcți mai au încă cele mai mari atuuri. Firma de cercetare Gartner estimează că piața de azi de 30 de miliarde de dolari de infra­structură pentru servicii de cloud, care concurează direct serviciile HP, va ajunge la 83,5 miliarde de dolari până în 2021. Analistul Toni Sacconaghi de la firma de investiții AllianceBerns­tein apreciază că nu va trece mult nici până când se va vedea dacă efoturile lui Neri de a inversa situația pentru HP vor da roade.

Antonio Neri pare însă decis să creeze o companie „care rezonează cu piața“, dar și una în care anagajații să fie la fel de mulțumiți ca și investitorii. Ceea ce nu va fi deloc simplu.

 

 

Provocarea

Mandatul lui Antonio Neri nu este deloc ușor și eforturile de a întoarce norocul pentru HP trebuie să dea curând roade pentru a și-l păstra.

  • Trecutul. Fiul unui constructor de case, a crescut în Argentina. A studiat pictura și desenul timp de nouă ani și a absolvit o școală de arte. Pictează și azi într-un atelier construit în mijlocul unei podgorii pe care o deține în Livermore (California).
  • Trecuții. Câțiva dintre predecesorii lui au avut zile grele. Carly Fiorina a plecat pe fondul încasărilor slabe, Mark Hurd din cauza problemelor iscate de un scandal de hărțuire, iar Léo Apotheker după achiziția Autonomy Corp., o companie de analiză de date acuzată ulterior de o masivă fraudă contabilă.

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Nico Grant / adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.