Cum și-a revenit Nicolae Ciuleac, acționarul majoritar al Carniprod, după ce a pierdut șapte milioane de euro din cauza pestei porcine

Florel Manu 21/10/2019 | 11:29 Special
Cum și-a revenit Nicolae Ciuleac, acționarul majoritar al Carniprod, după ce a pierdut șapte milioane de euro din cauza pestei porcine

Nicolae Ciuleac, acționarul majoritar al Carniprod, a pierdut peste șapte milioane de euro din cauza pestei porcine. Acesta însă nu a fost sfârșitul afacerii sale.

Acest articol a apărut în numărul 76 (21 octombrie – 3 noiembrie 2019) al revistei NewMoney

Cum intri în sala de ședințe a procesatorului de carne Carniprod din Tulcea, îți atrage atenția un mesaj scris cu litere mari pe o coală A4, plasat printre zeci de diplome primite de compania tulceană în cei 26 de ani de existență: „Utilizarea este totul, averea este nimic“.

Cel citat e chiar acționarul majoritar, Nicolae Ciuleac (71 de ani). Antreprenor cu cetățenie română și aus­­tri­­­a­­că, revenit în țară la începutul anilor ’90, după ce în 1978 a fugit peste graniță și s-a stabilit la Viena, Ciuleac este un sus­­ți­­nă­­tor al ideii că averile nu se moș­­te­­nesc, ci se fac. Dar cu ce sacrificii?

Tăvălugul Pestei Porcine

În iulie 2018, apărea știrea că cel mai mar­­e procesator de carne și cres­­cător de porci din Tulcea, Car­­ni­­prod, este afectat de pesta porcină africană. În numai câ­teva zile, peste 48.000 de porci au fost sacrificați, ulterior fiind distruse și peste 600 de tone de carne și 100 de tone de preparate. Nicolae Ciuleac estima atunci la șapte-opt mili­oane de euro valoarea totală a pagubei, fără a include în acești bani și costurile cu sacrificarea porcilor și distrugerea cărnii.

Antreprenorul povestește că a primit vestea de la un înalt funcționar de la București. „În iunie anul trecut, m-a sunat duminica, acasă, un secretar de stat de la București, că vrea să ne întâlnim“, povestește antreprenorul. S-au întâlnit a doua zi, la sediul din Tulcea al companiei, iar trimisul de la București l-a informat că în Deltă fuseseră confirmate oficial focare de pestă porcină africană.

Omul de afaceri i-a răspuns că, în ceea ce îl privește, nu e un motiv de îngrijorare, întrucât a luat deja măsuri de biosecuritate și are porcii închiși. „Tot secretarul de stat mi-a spus că nu durează mult și vom avea și noi pestă porcină africană“, adaugă Ciuleac.

Și așa a fost. După doar câ­­te­­va săptămâni, virusul era confirmat atât în complexul de creș­­­te­­re a porcilor deținut de Carniprod, cât și în fabrica pro­­ce­­satoare de carne. Cele do­­uă unități ale Carniprod sunt chiar la intrarea în Deltă, la kilometrii patru și cinci, de o par­­te și de alta a drumului care leagă municipiul Tulcea de Murighiol, în apropiere de brațul Sfântu Gheorghe. Ciuleac avea în acel moment 500 de angajați, din care s-a văzut nevoit să concedieze 150.

În perioada care a urmat a primit și despăgubiri. Până acum, a încasat 27 de milioane de lei (5,7 mili­oane de euro) și mai așteaptă peste 800.000 de lei (170.000 de euro). Chiar și așa, urmele dezastrului sunt bine marcate în cifra de afaceri. Dacă în 2017 înregistra venituri totale de 17,7 milioane de euro și un profit de 1,7 milioane de euro, vânzările i-au scăzut anul trecut la 13,1 milioane de euro, iar profitul – la aproape 345.000 de euro. „În perioada în care am fost închiși, am adus circa 250.000 de euro din bani pro­prii pentru a plăti salariile“, spune acum antreprenorul.

La nivelul întregii industrii, sincopele vor continua. „Anul acesta nu vom asista la profituri pentru companiile procesatoare de carne“, spune Sorin Minea, proprietarul companiei Angst și președintele Federației Patronale din Industria Alimentară Romalimenta. Prețul cărnii, adaugă acesta, este destul de ridicat atât în Uniunea Europeană, cât și pe plan local (chiar peste media din UE), iar procesatorii încearcă să evite orice fel de majorări, cu riscul diminuării marjei de profit. Acest lucru îl practică inclusiv Carniprod, care în ultimele trei luni nu a mai crescut prețurile. „Avem majoritatea clienților pe zona de sud-est, unde po­pu­lația este mai săracă“, menționează Nicolae Ciuleac.

Însă, din câte a demonstrat până acum, Ciuleac e ge­nul de antreprenor care știe cum să treacă peste astfel de probleme.

Povestea lui Nicolae Ciuleac

Nicolae Ciuleac s-a născut la Timișoara și s-a specializat în tehnica frigului între 1963 și 1967, la Centrul Profesional și Tehnic „Mia“ Sibiu. A lucrat în țară ca fri­­go­­teh­­nist până în 1978, când a decis să fugă în stră­­i­­nă­­tate.

„Am fugit peste graniță cu gloanțele șuierând pe la urechi“, mărturisește acum Ciuleac, povestind că, înainte de a pleca, a încercat chiar și să se împrie­­tenească cu unii dintre grăniceri, gândindu-se că nu îl vor bate prea tare dacă tentativa sa va eșua și îl vor prinde.

A reușit să ajungă la Viena, unde a trecut printr-un interogatoriu al autorităților austriece, pentru a se sta­bili dacă a fugit din România din motive politice sau economice. În cele din urmă, a primit azil politic. Dacă s-ar fi stabilit că motivele plecării sunt de na­tură economică, ar fi fost trimis în Australia, Statele Unite sau Canada.

În perioada de acomodare de la Viena, a început să lucreze ca frigotehnist la mai multe firme, ajun­­gând să dezvolte instalații de frig în diferite țări din Europa și din Africa. Își amintește că era un job foarte bine plătit și că ajungea să aibă și diurne de 150 de dolari pe zi, echivalentul unui salariu lunar din România. A primit cetățenia austriacă în 1983, iar un an mai târziu a primit acordul autorităților comuniste să își aducă în Austria soția și cei doi copii.

Revoluția l-a prins în calitate de angajat al furnizorului austriac de echipamente pentru industria alimentară Laska. Doi ani mai târziu, directoarea companiei l-a sunat și i-a propus să deschidă în România o reprezentanță locală. A acceptat și a ales Timișoara ca oraș-bază, nu doar pentru că era orașul său natal, ci și pentru că se afla la jumă­tatea drumului dintre Viena și București.

Astfel a început să cunoască mai mulți directori de fabrici care procesau carne, majoritatea, cu capital de stat. La un moment dat, reprezentanții unui astfel de procesator din Tulcea l-au convins să se alăture companiei lor în calitate de investitor. Se întâmpla la un târg de la Romexpo, unde venise pentru a prezenta mai multe utilaje Laska destinate producătorilor din industria alimentară.

A sunat la Viena și i-a spus șefei lui că a găsit un client pentru toate utilajele cu care a venit la târg, însă acesta nu are banii să plătească pe loc. Conducerea firmei din Austria a acceptat ca echipamentele să fie achitate ulterior, iar Nicolae Ciuleac a pus la bătaie 300.000 de dolari din economiile personale pentru a finaliza fabrica de procesare de carne de la Tulcea. Se întâmpla în 1993, iar lucrările în­­ce­­pu­­se­­ră înainte de 1989, fiind apoi abandonate din lipsă de bani.

Ulterior, încă 500.000 de dolari au fost luați cu împrumut pentru tehnologizare. Inițial, cererea de credi­tare a fost făcută la Bancorex, însă banca a dat faliment. Ciuleac și partenerii săi s-au reorientat către Banca Agricolă și au primit împrumutul.

„Pro­­duc­­ția mergea atât de bine, încât am achitat datoria la bancă înainte de termenul stabilit inițial“, măr­­tu­­ri­­sește antreprenorul, care precizează că cererea era atât de mare, încât pe drumul județean care trece prin fața fa­bricii mașinile așteptau în coloană o zi întreagă pentru a-și ridica produsele comandate. Volumele cele mai mari de vânzări le aveau în acea perioadă pari­zerul și salamul, mai spune Ciuleac.

În 1994 a decis să întrerupă colaborarea cu compania austriacă și să se dedice afacerilor din industria procesării cărnii din România. S-a implicat permanent în dezvoltarea afacerii, încercând să impună în business „disciplina ger­­ma­­nă“.

Pentru că lucrurile nu mergeau așa cum ar fi vrut el, în 2002 a decis să preia conducerea companiei. La ora actuală, Nicolae Ciuleac este acționar majoritar al Carniprod, cu 55,96%, restul participațiilor fiind deținute de alte patru persoane.

Afaceri integrate

Între timp, Carniprod a devenit unul dintre principalii furnizori de preparate din carne pentru zona de sud-est, de la Constanța la Galați. Pentru a rezolva mai ușor pro­blema materiei prime, procesatorul avea nevoie de un furnizor constant de carne de porc. La doar un kilometru de fabrică, se afla un complex de porci – desprins din vechile cooperative de producție – care avea pro­bleme financiare.

„Le-am dat bani în avans să ne pro­ducă porc“, spune Ciuleac. Însă lucrurile nu au mers prea bine. Rasa pe care o creștea complexul în cauză era depășită și nu asigura calitatea dorită. „Le asiguram capitalul de lucru și luam porc gras“, com­ple­tează Constantin Crâncev (71 de ani), fostul director econo­mic de la Carniprod.

În aceste condiții, Nicolae Ciuleac a decis preluarea complexului de porci și dezvoltarea lui. Au urmat in­vestiții în modernizarea complexului, în achi­­zi­­ția unui siloz și în cumpărarea unor rase de porci care să ofere carne de calitate. „Am început să ne facem și pro­pria reproducție“, mai spune Crâncev.

Pentru a asigura in-house o parte din hrana nece­sară pentru animale, în 2002, Nicolae Ciuleac a luat în concesiune, de la Agenția Domeniilor Statului (ADS), pe o perioadă de 50 de ani, o suprafață totală de peste 500 de hectare de teren agricol, în apropierea fabricii. Astfel a reușit să producă în jur de 10% din necesarul de hrană pentru complexul de porci. În paralel a fost modernizată și fabrica, pentru că producția începuse să crească. Modernizările au fost făcute în două etape. Prima a început în 2002, iar a doua – în 2005. În 2007, fabrica era deja finalizată la standarde europene și primise și acordul de a face export intracomunitar.

Odată cu creșterea producției, Ciuleac a decis în 2008 ca procesatorul să aibă și propriile magazine de desfacere. Astfel a ajuns să dețină până acum 30 de magazine proprii în zona de sud-est a țării. Toate aceste investiții au fost făcute în cea mai mare parte din venituri proprii, compania fiind puternic capitali­zată. De altfel, Ciuleac spune că a apelat la împrumuturi doar atunci când a fost neapărat nevoie, decla­rându-se un adept al profitului reinvestit, în proporție de 65-70%, în cazul concret al Carniprod.

„Au fost momente când băncile ne curtau să ne dea bani, dar noi nu aveam ce face cu ei, pentru că aveam destui“, mai spune Nicolae Ciuleac, recunoscând în același timp că reacția instituțiilor bancare a fost total inversă atunci când au fost confirmate focarele de pestă porcină africană în unitățile companiei.

Fabrica, închisă complet

Odată cu modernizarea fa­bricii, achiziția complexului de porci și deschiderea rețelei proprii de magazine, Carniprod închisese, practic, lan­țul de producție. Compania producea materie primă, o procesa și o vindea în propria rețea de magazine. Numai că acest lanț avea să se rupă odată cu venirea pestei porcine. Cu toate că primele semne ale bolii au fost semnalate încă din vara lui 2017 în zona de nord a țării, acestea au început să se facă simțite în Deltă abia în iunie 2018.

Carniprod a fost închisă complet timp de patru luni, după care a reînceput, inițial timid, activitatea de procesare. „În perioada în care am fost închiși, am pierdut și contactul cu clienții noștri“, mărtu­­ri­­seș­­te Nicolae Ciuleac, care spune că în lunile care au urmat a fost nevoie ca firma să recapete încrederea pe piață. Dar nu a fost neapărat greu.

Cu o producție extrem de variată, compania are deja o rețea de distribuitori, iar din iunie a început și distribuția directă. „Obiectivul principal până în 2020 este să avem 2.000 de clienți activi pe dis­­tri­­buție directă“, spune Ionel Stan, directorul rețelei de distribuție a Carniprod. Până acum, compania are 690 de clienți direcți, cu acoperire în județele Tulcea, Constanța, Galați, Brăila, urmând ca din primăvara anului viitor să-și extindă distribuția proprie în Ialomița și în Călărași. „Distribuția directă este noua linie de business a Carniprod“, explică Nicolae Ciuleac, recunoscând că încearcă în acest fel să consolideze afacerile post-pestă ale companiei.

Pasionat de fotografie, Ciuleac a contribuit inclusiv la realizarea catalogului de prezentare a produselor Carniprod. În 2010, Ciuleac declara pentru „Forbes 500 miliardari“ că în tinerețe se ocupa chiar de fotografii la nunțile prietenilor, obținând astfel un capital serios pentru a-și cumpăra o mașină. Acum are mai multe aparate foto de top, printre care și unul produs de Phase One, cu un preț de peste 40.000 de euro. Nu doar fotografia este pasiunea lui Ciuleac. El deține nu mai puțin de nouă mașini de top din mărcile Mercedes, Jaguar, Audi, Lexus și Tesla.

Însă pe primul plan au fost și au rămas afacerile. În prezent s-a reorientat total și cumpără porcii de la cel mai mare producător local, Smithfield, și de la un complex din Sibioara (Constanța). Carnea de vită o importă după criteriul celui mai bun preț. În ceea ce privește repopularea propriului complex de porci, Ciuleac nu crede că o va face prea curând.

„Am vorbit cu me­­dici din Austria și mi-au spus să nu mă gândesc la repopulare mai devreme de cinci ani“, spune omul de afaceri, precizând că repornirea complexului de porci trebuie făcută cu prudență. Deocamdată, inves­­tește în modernizarea crescătoriei de porci, cu gândul că va reuși să treacă și peste hopul care i-a zguduit serios businessul în ultimii doi ani.


Acest material a fost documentat la Tulcea.

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.