Cum s-au pregătit chinezii de la Huawei în „războiul de uzură” cu americanii

Mimi Noel 04/07/2019 | 12:25 Global
Cum s-au pregătit chinezii de la Huawei în „războiul de uzură” cu americanii

Ofensiva americană împotriva celei mai mari companii chineze, care gene­rează mai mulți bani decât Alibaba și Tencent la un loc, ar putea face parte dintr-o strategie mai largă de ne­go­ciere a unui acord SUA-China. Cine va câștiga?

Acest articol a apărut în numărul 68 (24 iunie – 7 iulie 2019) al revistei NewMoney

Când ajungi în campusul celor de la Huawei Technologies, amplasat undeva în sudul Chinei, nu ai cum să nu-i remarci pe angajații care umblă frenetic de colo-colo. Minivan-urile de un verde electric îi cară între clădirile de birouri ale campusului. Cantinele rămân des­chise până la miezul nopții.

Cea mai mare companie de tehnologie chineză s-a dezvoltat pe baza unei așa-numite „culturi a lupului“, cum o numesc unii angajați, dar mai ales cei din afara firmei. Abordarea „fără prizonieri“ capătă altă amploare, mai ales în contextul în care gigantul chinez este în plin război cu președintele ame­ri­can, Donald Trump.

Pe 17 mai, Ministerul american al Comerțului a pus Huawei pe lista nea­gră și astfel o blo­chează să mai cumpere software din SUA și componentele de care are nevoie pentru a-și rea­liza produsele.

Drept urmare, compania chineză s-a vă­zut nevoită să-și pună cei peste 10.000 de angajați din birourile din Shanghai, Shenzhen și Xi’an să lucreze în trei ture și să încerce să elimine dependența de software-ul american, spun surse apropiate companiei Huawei. De la portari și șoferi, toată lumea a fost mobilizată pentru a face față presiunii po­li­tice și comerciale tot mai mari la adresa companiei chineze. Reprezentanții companiei nu au dorit să comenteze mai mult, mărginindu-se să declare că au un plan de gestionare a acestei crize.

PROVOCAREA. Sunt echipe de ingineri care nu au mai plecat acasă de câteva zile, spun surse apropiate companiei, care au cerut să le fie protejată identita­tea. Mai mult, proiectanții chinezi lu­crează la dezvoltarea propriilor stații de bază pentru rețele, o componentă pro­dusă de companii americane precum Rogers Corp., care de altfel domină deta­șat piața mon­dială.

„Nu se pune problema dacă putem câ­ș­­­tiga. Trebuie să câștigăm“, spune apă­sat șeful uneia dintre echipele de cerce­tare și dezvoltare responsabile cu cipurile pentru comunicații. „Este un război cu o Chină care dorește să aibă propria industrie a tehnologiei comunicațiilor“, mai spu­ne inginerul care, la fel, a vorbit tot sub protecția anonimatului, dat fiind că an­gajaților li s-a interzis să intre în contact cu presa.

Ofensiva autorităților americane ar putea pune capăt unei ascensiuni fulminante pe care compania chineză o are de câțiva ani încoace. Huawei a devenit cel mai mare furnizor global de echipamente de rețea și al doilea mare producător de telefoane mobile inteligente, după Samsung.

Decizia SUA de a pune compania pe lista neagră are un impact imens și asupra producătorilor globali de cipuri din SUA și din Europa și afectează întregul lanț de aprovizionare al industriei. Tot­odată, ar putea amâna trecerea la tehnologia 5G, subminând un standard conceput să revoluționeze viața de zi cu zi, de la mașinile autonome la chirurgia ro­botică.

SUSPICIUNILE. Președintele Trump își apără deciziile cu privire la Huawei – restricțiile impuse sunt un răspuns necesar după ce compania chineză a ajutat regimul de la Beijing să spioneze alte țări. De mai mulți ani, compania este sus­pec­tată, chiar acuzată direct, că fură proprie­tate intelectuală de la companii mai mari, precum Cisco Systems sau T-Mobile.

Evident, Huawei a negat toate aceste acuzații. „Suntem în fața americanilor. Dacă am fi fost după, nu ar mai fi fost nevoie de atacurile președintelui Trump împotriva noastră“, a ținut să spună fondatorul Huawei, Ren Zhengfei, într-o de­clarație pentru Bloomberg Television din 24 mai.

În trecut, Huawei a mai asistat la îngenuncherea unei companii chineze. În 2018, Washingtonul a forțat ZTE să-și schimbe tot managementul, să plătească o amendă cu 10 cifre și să le permită observatorilor americani accesul la documentele sale interne. Cei de la Huawei și-au jurat că, dacă va veni și rândul lor, vor fi pregătiți.

„Suntem de partea bună a istoriei. După orice furtună, iese și curcubeul. Ne dorim ca toți să vă păstrați încrederea și să rămâneți implicați, făcându-vă la fel de bine sarcinile zilnice“, sună o parte din mesajul intern care a circulat în companie după ce SUA au pus-o pe lista neagră.

RĂZBOI DE UZURĂ. Surse din piață spun că Huawei și-a făcut stocuri de cipuri și de alte componente vitale, astfel încât își poate continua afacerea cel puțin trei luni de acum înainte. Cei mai mulți dintre cei 180.000 de angajați pe care compania îi are în lume rămân încrezători că Beijingul va reuși să gestioneze și să re­zolve disputa cu Washingtonul. Alții cred că guvernul chinez se va implica fie cu ca­pital, fie prin anumite măsuri pentru a susține compania.

Pe 17 mai, ziua în care Huawei era pusă pe lista neagră, China a anunțat o scutire fiscală pentru companiile chineze de design de cipuri și de software. În traducere, HiSilicon, divizia secretă de pro­ducție de cipuri care susține eforturile Huawei de a scăpa de dependența de semiconductorii fabricați în SUA, nu va mai plăti taxe în următorii doi ani.

Chiar și cu acest sprijin, prin birourile Huawei din Tokyo și din Sydney, îngrijorarea plutește în aer. „Nu putem contesta impactul nociv, zilnic apar știri negative despre companie. Avem și clienți care ne încurajează, iar angajații fac eforturi să-și continue la fel munca de zi cu zi“, spune unul dintre salariații din Tokyo.

În timp ce Huawei strânge rândurile pen­tru a gestiona această criză, SUA con­­tinuă să adune aliați împotriva compa­niei chineze. La începutul anului, Australia și Noua Zeelandă au interzis echipamentele Huawei. Japonia, mai recent, iar Marea Britanie cântărește și ea această opțiune.

Președintele Trump a spus că ar putea ridica o parte din restricții în cadrul unui nou acord comercial cu China, dar deo­camdată negocierile au stagnat. Întreba­rea fundamentală este dacă acest război cu Huawei face parte din jocul negocie­rilor în contextul mai larg al unui acord comercial.

„Este limpede însă că, dacă interdicția este menținută pe termen mai lung, Huawei va pierde o cotă importantă de piață“, spune Chris Lane, analist în cadrul companiei americane Sanford C. Bernstein.

 

A contribuit Gao Yuan.

 

Foc încrucișat

Huawei a devenit cel mai mare furnizor global de echipamente de rețea și al doilea mare produ­cător de telefoane mobile inteligente, după Samsung.

 

  • PERICOLUL CHINEZ. Președintele Trump a numit Huawei o companie foarte pericu­loasă, dar a declarat că totuși ar fi deschis să o includă într-un acord comercial amplu între SUA și China.
  • PLANUL B. Potrivit vicepreședintelui companiei Huawei, Jeremy Thompson, există un plan de rezervă. Dacă sistemul de operare Android nu va mai putea fi folosit, inginerii chinezi au dezvoltat o alternativă pentru tele­foanele Huawei.
  • FAIRPLAY. Fondatorul Ren Zhengfei a declarat recent că se opune unui boicot al Chinei la adresa produselor Apple. „Cei de la Apple au fost profesorii mei, ei sunt cei care conduc. Ca elev, nu aș întoarce armele împotriva profesorului meu, nu? Niciodată.“
  • Aliatul. În plin război cu Trump, Huawei se pregătește să dezvolte o rețea 5G pentru operatorul rus MTS, care are 78 de milioane de abonați și o cotă de piață în Rusia de 31%.
  • Restricție. Facebook a anunțat că nu va permite Huawei să mai preinstaleze niciuna dintre aplicațiile sale − Facebook, Whatsapp, Instagram − pe terminalele companiei. Inter­dicția va fi aplicată doar telefoanelor care ies de acum încolo din producție.

Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Bloomberg News, adaptare de Mimi Noel

Cu contribuția lui Gao Yuan

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.