Cum arată piața bursieră AeRO la doi ani de la înființare

Alexandra Pele 09/02/2017 | 18:18 Financiar
Cum arată piața bursieră AeRO la doi ani de la înființare

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Puțini investitori și mai puține companii și mult prea puține exemple de succes. Cam așa arată piața AeRO la doi ani de la înființare.

Bittnet Systems, cel mai mare furnizor local de servicii de training IT&C, cu afaceri de peste 2,2 milioane de euro în 2015, s-a listat pe AeRO în primăvara lui 2015. De atunci a reușit să strângă finanțări de peste un milion de euro – 150.000 de euro la listare și 920.000 de euro printr-o emisiune de obligațiuni.

Cristian Logofătu, unul dintre fondatorii Bittnet, crede că AeRO este o oportunitate ce ar trebui luată serios în calcul de companiile care nu au acces la piața principală. „Dincolo de accesul la capital, societățile trebuie să înde­pli­nească, odată cu listarea, condiții de transparență și guvernanță corporativă, să găsească modalități de dezvoltare pe termen lung, luând în calcul opiniile tuturor acționarilor, lucruri care nu pot decât să crească șansele de dezvoltare ale afacerii“, spune Logofătu, care a pus pe picioare compania în 2007, ală­turi de fratele său Mihai.

În ultimii doi ani, Bittnet a figurat în topul celor mai lichide companii de pe AeRO, după numărul de tranzacții, și a reușit să își tripleze capitalizarea (de la 7,8 milioane la 21,4 milioane de lei).

Acum, compania pregătește o nouă majorare de capital în urma căreia speră să atragă alți 175.000 de euro.

EXCEPȚIA. Bittnet este, însă, una dintre prea puținele povești de succes de pe AeRO. Dintre cele aproape 300 de companii listate pe piața alternativă, puține sunt cele care promit să se dezvolte ex­po­nențial, majoritatea covârșitoare fiind companii listate cândva pe Rasdaq și „parașutate“ pe AeRO odată cu închiderea celei dintâi. Aceste companii, în ale căror grafice de tranzacționare se găsesc cu greu semne de viață, și, atunci când acestea există, generează statistici foarte înșelătoare (creșteri de 1.500–3.000% ale prețului acțiunilor), sunt opace, nu co­mu­­nică și au, de cele mai multe ori, rezultate slabe.

„Pe piața AeRO, dominante sunt companiile de genul acesta, dar sunt și o serie de probabil 10-20 de companii care încearcă să facă ceva, și acolo lichidita­tea e un pic mai mare și nu apar astfel de evoluții ciudate ale prețului“, explică Nicu Grigoraș, director de tranzacționare la Intercapital Invest, companie de brokeraj care a intermediat cea mai recentă listare pe AeRO – compania de software educațional Ascendia, cu afaceri de 0,9 milioane de euro în 2015.

Cu titlul de scurtă notă de subsol, piața alternativă AeRO, construită pe mo­del polonez, este, în esență, o va­riantă îmbunătățită a fostei platforme Rasdaq, pe care au fost listate aproape o mie de companii în urma privatizărilor în masă de la finele anilor ’90. Sub un nou branding, AeRO se adresează acum în special companiilor cu potențial mare de creștere, cum ar fi startup-urile și IMM-urile.

Revenind la Ascendia, compania a fost înființată în 2007, iar în vara anului trecut s-a alăturat clubului foarte restrâns al nou-veniților pe piața alternativă. De la lansarea oficială din urmă cu doi ani, doar cinci noi companii s-au listat pe AeRO: Carphatia Capital, Delivery Solutions (Sameday Curier), Bittnet Systems, Life is Hard și Ascendia, prin plasamente private și listări tehnice, reiese din datele Bursei de Valori București (BVB).

„Am luat decizia listării din dorința de a putea ieși pe piețele externe cu produse proprii și de a putea vinde către segmentul corporate cu o altfel de an­ver­gură. Imaginea de companie listată aduce plusuri indubitabile în relația cu terții, atât în România, cât și în afara țării“, explică fondatorul și CEO-ul companiei, Cosmin Mălureanu.

Cum pe piața AeRO sunt foarte puțini cumpărători, iar aceștia sunt dispuși să aloce un procent relativ mic din portofoliu unor investiții considerate a fi pur­tătoare de riscuri mai mari decât cele de pe piața reglementată a BVB, plusul de „imagine“ este unul dintre argumentele frecvent aduse în favoarea listării.

„Într-adevăr, e o piață mică și nu e foarte lichidă, însă dacă vrei să ai un plus de imagine, dacă vrei să ai un plus de notorietate, dacă vrei să aibă mai multă încredere partenerii în tine, cred că e un mare plus să te listezi“, spune Grigoraș.

Cu toate că, din punctul de vedere al cerințelor și al birocrației, listarea pe AeRO este mai facilă decât pe BVB, eforturile depuse de companiile mici nu este de ignorat. „Listarea nu este foarte difi­cilă, dar implică instituirea unui grad de rigoare la nivelul întreprinderii care, de regulă, nu există în faza antreprenorială“, explică Ovidiu Dumitrescu, director ge­ne­ral adjunct al companiei de brokeraj Tradeville.

Cosmin Mălureanu, CEO-ul Ascendia, confirmă că efortul de listare nu a fost unul de neglijat, dar adaugă că beneficiile pot fi net superioare costurilor. Pe lângă avantajele de ordin financiar și de ima­gi­ne, Mălureanu vede în listarea pe AeRO „un procedeu de validare a propriului business“. Financiar, antreprenorul speră să vândă un pachet de 5% din acțiuni pe Bursă, „însă lichiditatea existentă face foarte dificil acest demers“, admite el.

PEȘTI PE USCAT. Dumitrescu de la Traville este de părere că investitori se pot găsi chiar și pe bursele puțin adânci ale României, problema fiind mai degrabă una de preț – diferența dintre așteptările acționarilor și evaluarea pieței. „În gene­ral, vorbim de investitori individuali cu un apetit de risc cel puțin mediu și de fonduri de investiții mai mici. Fondurile de pensii pot investi în imobiliare sau în private equity, de exemplu, dar nu pe piața AeRO“, explică el. Nici la capitolul încredere lucrurile nu stau prea bine. „Comunicarea între antreprenori și investitorii potențiali se face mai greu, există o doză mare de scepticism în ambele părți“, avertizează el.

Brokerii spun că există un oarecare interes din partea investitorilor persoane fizice pentru companiile mai mici de pe piața secundară, tentante pentru că au mult spațiu de creștere. „Noi le reco­man­dăm companii de pe piața AeRO, dar expli­cându-le foarte bine riscurile pe care ți le iei în momentul în care inves­tești și, bineînțeles, folosind sume foarte mici, adică procente foarte mici din portofoliu“, explică Nicu Grigoraș, de la Intercapital.

O RAMPĂ CĂTRE BVB? Întrebat dacă se gândește să facă pasul către piața prin­ci­pală, Cristian Logofătu de la Bittnet spune că această mutare reprezintă un obiectiv asumat de acționari, dar că, în momentul de față, compania nu înde­plinește trei dintre criteriile cerute de BVB. Este vorba despre publicarea rezultatelor financiare în format IFRS, publicarea de rapoarte și trimestrial, nu doar semestrial, și free-float-ul (acțiunile liber tranzacționabile pe Bursă). Pentru a trece la nivelul următor, respectiv pentru a fi admisă la tranzacționare pe piața principală, o companie trebuie să aibă, printre altele, un free-float de cel puțin 25% și o capitalizare anticipată de peste un milion de euro.

Deocamdată, nicio companie nu a făcut acest pas. Una dintre primele companii care s-au listat pe AeRO ar putea face un pas în direcția opusă. Octavian Bădescu, fondatorul și cel mai mare acționar al Delivery Solutions, vrea să răscumpere toate acțiunile libere la tranzacționare ale companiei de curierat (7,5%), la un preț de 10 lei pe acțiune.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Reperul polonez” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Conceptul pieței AeRO a fost preluat din Polonia, unde funcționează din 2007 o piață bursieră alternativă NewConnect, specializată în finanțarea IMM-urilor inovatoare.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • AERO. Sistemul alternativ de tranzacționare nu este o piață reglementată în conformitate cu legislația europeană sau cea locală privind piața de capital, însă este reglementată prin regulile și cerințele stabilite de BVB. Piața AeRO își propune să sprijine finanțarea companiilor care nu îndeplinesc criteriile de mărime sau vechime pentru listarea pe piața reglementată.
  • LISTARE. Companiile care doresc să se listeze trebuie să îndeplinească două criterii importante: capitalizare anti-cipată de 250.000 de euro și free-float de 10%. Listarea este intermediată de un consultant autorizat.
  • CONDIȚII. Intrarea pe AeRO se poate face în trei moduri: atragerea de finanțare direct în companie prin vânzarea unei părți (emisiune de acțiuni), accesarea unui împrumut printr-o emisiune de obligațiuni și intrarea directă, fără atragerea de finanțare. Succesul atragerii de capital depinde, potrivit brokerilor, de rezultatele companiei, dar și de interesul pe care acționarii îl acordă relației cu investitorii.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.