Cu activitatea de zbor afectată serios de pandemia de coronavirus, compania aeriană Blue Air se zbate pentru a scăpa de insolvență

Carmen Constantin 24/07/2020 | 10:00 Ştiri
Cu activitatea de zbor afectată serios de pandemia de coronavirus, compania aeriană Blue Air se zbate pentru a scăpa de insolvență

Cea mai mare companie românească de transport aerian se zbate să nu intre în in­solvență. Blue Air a anunțat recent reluarea zborurilor către mai multe des­ti­nații externe, dar surse din piață spun că locurile se ocupă greu, și din cauza creș­terii numărului de infectări din România.

În vremurile de dinaintea pandemiei exis­tau tot felul de strategii ca să obții un bilet de avion la un preț rezonabil: rezervarea trebuia făcută cam cu 90 de zile înainte de călătorie, într-o seară din mijlocul săptă­mânii, iar lista de mici trucuri continua. Acum, un bilet București-Londra pentru 20 iulie, rezervat cu o săptămână mai de­vreme, costă cam tot atât cât trenul de la București la Cluj.

Diferența e că, odată ajuns în Marea Britanie, călătorul român e obligat să rămână timp de 14 zile în carantină, ceea ce le alun­gă multora cheful de city-breakuri în Regatul Unit.

Creșterea pe zi ce trece a numărului de țări care le impun restricții de călătorie ro­mânilor taie aripile companiilor aeriene, tocmai când anunțau reluarea zborurilor către cele mai solicitate destinații externe.

Cel mai mare operator aerian din România, Blue Air, se găsește în această situație. Blue Air anunțase la începutul lunii iulie re­luarea zborurilor regulate spre majoritatea destinațiilor sale. Era vorba de un plan de a asigura 250 de zboruri pe săptă­mână către Marea Britanie, Spania, Italia și Belgia, cu plecări din București, Bacău, Cluj și Iași. Blue Air anunța, de asemenea, că acoperă destinații din Franța, Germa­nia, Suedia, Danemarca, Finlanda, Irlanda, Cipru și Grecia. Anunțul venea pe fondul aplicării unor măsuri de relaxare în majoritatea statelor europene, odată ce au reușit să treacă de vârful pandemiei de COVID-19.

„Schimbări dese și impredictibile”

Claudia Tocilă, directoarea de marketing a celei mai mari agenții de turism online din România, Vola.ro, spune că interesul pentru biletele de avion a crescut enorm la în­ceputul verii. „Vedem creșteri de la o săp­tămână la alta, chiar și de 100%, iar cu fie­care anunț de ridicare a restricțiilor sau de orare de zbor extinse de la companiile aeriene, cu fiecare ofertă, aceste cifre cresc exponențial. Românii consideră călă­toria cu avionul sigură și călătoresc atât în interes personal, cât și pentru vacanță, o vedem în numărul de zboruri dus-întors în creștere“, explică ea.

Dacă zborurile se reiau ușor-ușor, nu toate sunt eficiente din punct de vedere economic. Fondatorul site-ului Boardingpass.ro, Gabriel Bobon, spune că se vede „o ușoară creștere a traficului aerian la ni­vel mondial“, dar suntem încă departe de ocuparea tuturor scaunelor disponibile, „din cauza schimbărilor dese și impredictibile ale condițiilor de vizitare impuse de fiecare stat“.

Cele mai multe companii aeriene sunt departe de a funcționa la capacitatea lor maximă. Cum sunt zboruri mai puține, „cele disponibile sunt foarte solicitate“, spune directoarea de marketing a site-ului Vola.ro. Potrivit Claudiei Tocilă, „ob­servăm că anumite zboruri dispar din sis­tem, ceea ce arată că se ocupă toate locurile“.

Vola.ro a suferit la fel de mult precum companiile aeriene în cursul izolării dictate de pandemie și își revine odată cu re­luarea călătoriilor inter­naționale. „În pe­rioada suspendării zborurilor, volumul de tranzacții pe Vola.ro a scă­zut în medie cu 90%. Însă, pe măsură ce se reiau zborurile, creștem cu fiecare săptămână și facem în continuare eforturi supraomenești să gestionăm zborurile anulate din trecut și noile cereri“, spune Claudia Tocilă.

Pierderi grele

Potrivit datelor centra­li­zate de International Air Transport Association (IATA), companiile aeriene din Europa vor pierde în 2020 aproape 20 de mi­­liarde de euro. La nivel mondial, pierde­rile vor fi de patru ori mai mari: aproximativ 80 de miliarde de euro.

Fondatorul agenției Boardingpass.ro spune că pier­derile companiilor românești sunt esti­mate între 100 și 150 de milioane de euro, iar peste 50.000 de angajați, di­recți sau indirecți, și-ar putea pierde locurile de muncă.

Deocamdată, doar compania de stat Tarom a anunțat concedierea a aproape 400 de angajați dintr-un total de aproape 2.000. Peste 1.000 au fost în șomaj tehnic timp de patru luni. Compania deținută de stat e, de altfel, într-o situație financiară mult mai proastă decât Blue Air. După 12 ani de pierderi majore, a intrat în pandemie „cu un picior în groapă“, după cum s-a exprimat în mai multe rânduri chiar ministrul transporturilor, Lucian Bode.

Blue Air nu a răspuns până la momentul publicării acestui articol la întrebările formulate de NewMoney privind intențiile reducerii cheltuielilor și eventualitatea unor concedieri, dar un comunicat publicat recent admite că nivelul încasărilor pe 2020 e cu 100 de milioane de euro mai mic decât cel planificat.

Compania susține că procedura de concordat preventiv, la care a apelat la începutul acestei luni pentru a evita să intre în insolvență, va permite ca suma să fie recu­perată în decursul a 18 luni. „La Blue Air, suntem hotărâți să ne onorăm toate angajamentele și să ne plătim toate datoriile“, declară CEO-ul Oana Petrescu.

Strategia companiei e legată direct de per­formanțele firmei din următoarea peri­oadă. „Blue Air va fi în măsură să gene­reze, în următoarele 18 luni, veniturile ne­ce­sare atât plății datoriilor eșalonate (…), cât și a datoriilor către pasageri și agenții, în timp ce pierderile directe generate de pandemie vor fi acoperite prin ajutorul de stat aprobat de către Guvernul României prin Memorandumul adoptat în 23 aprilie 2020“, se arată în comunicat.

Toate calculele pot fi totuși răsturnate ușor de o evoluție defavorabilă a pandemiei, care s-ar traduce prin noi restricții pentru călătorii români. Cât despre banii așteptați de la guvern: nu e clar în acest mo­­ment când și cât din ajutorul total de peste 120 de milioane de euro vor intra efec­tiv în conturile companiilor Blue Air și Tarom.

Executivul a anunțat, deocamdată, adop­tarea unui memorandum intern și de­ma­­rarea discuțiilor cu Comisia Europeană, nu și concluzia acelor discuții.

Mai toate statele membre ale Uniunii Eu­ropene au cerut sprijin pentru liniile lor ae­riene naționale, iar multe au și primit deja. Un exemplu: guvernul german și Co­misia Europeană au anunțat un acord cu pri­vire la strategia pentru sprijinirea companiei aeriene germane Lufthansa. Planul prevede un ajutor de nouă miliarde de euro, realizat printr-un împrumut acordat de mai multe bănci și garantat de statul ger­man, precum și prin injecții directe de capital, în urma cărora guvernul de la Berlin va prelua 20% din companie. E pentru pri­ma dată când statul german redevine acționar la Lufthansa, de la privatizarea to­tală a companiei, din 1997.

Comisia Europeană a acceptat, de asemenea, ca Franța să acorde un sprijin de șapte miliarde de euro pentru Air France, sumă care ar urma să provină dintr-un împrumut de patru miliarde acordat de șase bănci și garantat de statul francez în pro­porție de 90%, și dintr-un alt împrumut, de trei miliarde, acordat direct de statul francez.

Blue Air face profit

În lipsa finanțării promise de guvernul român, Blue Air trece prin dificultăți greu de anticipat la începutul anului. Nu poate rambursa pasagerilor săi contrava­loarea biletelor cumpărate pentru peri­oada martie-iunie, în total de aproximativ 20 de milioane de euro. Spre deosebire de Tarom, Blue Air a făcut profit în 2019: 72,2 milioane de lei, după trei ani pe minus. De gestionarea datoriilor în următoarea peri­oadă se ocupă KPMG Restructuring SPRL, departamentul de restructurare al KPMG România.

Gabriel Bobon (Boardingpass.ro) spune că, odată ce banii promiși de guvern vor sosi, e important ca ei să fie cheltuiți cu cap de managerii companiilor Tarom și Blue Air. Altfel, „s-ar putea să treacă peste această perioadă grea doar ca să se «pră­bușească» după ce fondurile se vor termina, în iarnă sau în primăvară“.

Claudia Tocilă adaugă că eforturile pentru redresarea liniilor aeriene românești sunt vizibile. „Oferta de zboruri low-cost este mai mare, aceste zboruri fiind și cele mai solicitate, în creștere comparativ cu anul trecut. Toate companiile aeriene fac eforturi să reia activitatea și să creeze rute noi conform restricțiilor în vigoare. Avem încredere că își reorganizează activitatea conform noilor condiții, astfel încât să își re­vină cât mai rapid“, declară Claudia Tocilă.

Blue Air pare să aibă acum prima șansă pentru a ieși din criză, comparativ cu Tarom, apreciază Gabriel Bobon, potrivit căruia compania deține atuul unui mana­gement care ia decizii rapid, așa că se poate adapta din mers condițiilor și pieței. În schimb, șansa companiei de stat Tarom de a supraviețui crizei e legată de faptul că e menținută pe linia de plutire prin decizii politice și din bani publici, zburând mai mult „din inerție“.

De 16 ani

Blue Air a fost înființată în 2004 de controversatul om de afaceri Nelu Iordache și a devenit, aproape un deceniu mai târziu, proprietatea Blue Air Airline Management Solu­tions, devenită între timp Blue Air Aviation.

  • Proiect. Firma deținută în prezent de fostul pilot Cristian Rada pregătea, înainte de pandemie, o listare de obligațiuni de până la 60 de milioane de euro, în această toamnă. Proiectul pare că a fost suspendat, în noul context.
  • Flotă. Blue Air deține o flotă de aproximativ 20 de avioane Boeing 737, potrivit Autorității Aeronautice. Parte din avioane au fost împrumutate de la alte firme, în urmă cu doi-trei ani, și vor fi înapoiate în următoarea pe­rioadă, odată cu încheierea contractului.
  • Clienți. Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, după numărul de pasageri tran­sportați. În total, în cei 16 ani de existență a companiei, peste 30 de milioane de oameni au zburat cu Blue Air.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney. FOTO: Mediafax

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper