Codul de bare împlinește 67 de ani. Care sunt avantajele acestei tehnologii

Andrei Dumitru 07/10/2019 | 14:36 Ştiri
Codul de bare împlinește 67 de ani. Care sunt avantajele acestei tehnologii

Astăzi, 7 octombrie, se împlinesc 67 de ani de când codul de bare, cel mai folosit sistem din lume, a fost patentat în Statele Unite ale Americii.

Deși în 1952  ̶  anul recunoașterii acestei invenții  ̶  nu a fost receptat pozitiv de mulți producatori, codul de bare a devenit o știință în sine, care a dus la dezvoltarea unor tehnologii moderne cu impact și o serie de avantaje în comercializarea mărfurilor.

La ce folosește codul de bare

Codul de bare este o reprezentare de date care pot fi citite pe cale optică prin folosirea unor tehnologii cum sunt cititoarele cu fir, cititoarele fără fir sau scannerele industriale.

Barele negre imprimate pe un spațiu alb sunt scanate și decodate cu ajutorul cititoarelor 1D sau 2D care măsoară reflexia luminii, interpretează codurile în numere şi litere şi le trimit spre gestionare unui calculator.

Format din 13 cifre, dintre care primele trei reprezintă prefixul țării de proveniență a produsului (594 pentru România), codul de bare este folosit în toate industriile producătoare sau de desfacere.

Însă, predominant, tehnologia codului de bare este prezentă în următoarele tipuri de activități:

Managementul magazinelor

Retailul este locul în care codurile de bare sunt cel mai des întâlnite, atât integrate în ambalajul produselor, cât și imprimate pe etichete care la rândul lor sunt lipite pe produse sigilate sau vrac.

Folosirea tehnologiei codului de bare în retail este acum la îndemâna oricărui producător, etichetele cu coduri de bare putând fi create simplu și rapid printr-o soluție de design și imprimare, completată de o soluție de scanare a codurilor de bare și de un sistem POS (point of sale/punct de vânzare).

Managementul depozitelor

O soluție Warehouse Management System de gestionare a depozitului se bazează pe scanarea codurilor de bare, soluție care ajută la automatizarea tuturor mișcărilor de mărfuri: recepție – plasare – identificare – selectare pentru livrare – înlocuire – realizarea inventarului.

Managementul evenimentelor

Industria evenimentelor este cea mai nouă industrie în care sunt folosite codurile de bare pentru acces și, implicit, gestionarea evenimentului în sine, fie conferință, expoziție sau concert. Printr-o soluție completă de gestionare a evenimentelor, cum este EventsClip, bazată pe scanarea codurilor de bare de pe invitații, nu doar că evenimentele sunt organizate eficient, iar aglomerația de la check-in dispare, ci pot fi făcute analize complete și compleze despre fluxul și comportamentul participanților. Toate informațiile generate astfel sunt utile în obținerea unor beneficii de imagine și de cost în organizarea evenimentelor viitoare.

Codul de bare – Avantaje

În prezent, codurile de bare sunt folosite pentru activitati din ce în ce mai diverse datorită avantajelor pe care le oferă. Printre aceste avantaje se află:

  • Timpul de muncă este redus semnificativ  ̶  dacă comparăm cu modul în care era ținut inventarul pe caiet în urmă cu mulți ani, acum, prin scanarea codului de bare, totul se întâmplă instantaneu, informațiile despre produse și stoc fiind transmise și vizibile în timp real;
  • Erorile umane sunt eliminate complet  ̶  greșelile făcute de angajați pot fi blamate fără nicio justificare, pentru că acestea dăunează întregului proces de lucru din companie; însă odată ce pe mărfuri se află coduri de bare, tehnologia de scanare nu mai permite apariția niciunei erori umane și îmbunătățește fluxul de lucru;
  • Eficiența este crescută considerabil  ̶  totul se întâmplă mult mai rapid, de fapt în timp real, atunci când un cod de bare este scanat: produsele sunt identificate rapid în raft, stocul este actualizat instantaneu, iar activitatea zilnică funcționează fără întrerupere.

Toate avantajele de mai sus aduse de tehnologia codului de bare oferă, pe termen mediu și lung, o serie de beneficii pentru dezvoltarea business-urilor, cum ar fi livrarea mult mai rapidă a produselor, mulțumirea și fidelizarea clienților și optimizarea costurilor.


FOTO: Pexels