Cine este antreprenorul care formează specialiști, inclusiv în domeniul IT, prin cursuri bazate pe joaca pe calculator

Florel Manu 06/03/2020 | 11:33 Digital
Cine este antreprenorul care formează specialiști, inclusiv în domeniul IT, prin cursuri bazate pe joaca pe calculator

Cum să faci o afacere să pară o joacă? Simplu, e răspunsul practic al celor de la Equatorial. O transformi într-o joacă.

Moștenim o companie și intrăm într-un oraș în care mai sunt și alte businessuri, iar noi trebuie să ținem afacerea pe linia de plutire. Interacționăm cu alți jucători din piață și suntem nevoiți să cumpărăm și să vindem produse. Însă nu suntem de capul nostru, nici noi, nici concurenții. Pe parcurs, în interacțiunile noastre intervin și niște roboți.

Evident, descrierea sumară de mai sus nu este un fapt real, ci un joc – „Oligo­poly“, un simulator de business creat ca să dezvolte abilități antreprenoriale. „Joci un rol în care îți testezi abilitățile din zona de general management, din zona de comercial și din zona de achi­ziții“, explică Dan Berteanu (48 de ani), fon­datorul companiei Equatorial, care uti­lizează conceptul game based learning (învățare prin joc, n.r.), oferind o alterna­tivă la trainingurile tradiționale desfășu­rate în sălile de curs.

Fondatorul acestui business compară jocurile de învățare pe care le dezvoltă Equatorial cu un simulator de zbor, în care nu pățești nimic dacă nu reușești să aduci în siguranță avionul și pasagerii la sol. La fel este și în cazul „Oligopoly“. „În­veți despre business fără să pierzi bani sau să strici viețile unor oameni“, com­pletează Dan Berteanu.

Practic, antreprenorul urmărește să îmbine trainingurile clasice cu tehnologia, pentru a forma specialiști în diverse domenii ori pentru a recupera forță de muncă din zonele în care activitatea a fost total auto­matizată.

Lecția americană

„Oligopoly“ este doar unul dintre cele patru jocuri de învă­țare pe care le-a creat până acum Equatorial, companie deținută în proporție de circa 25% de Bittnet, una dintre cele mai mari companii de training și integrare IT, listată la Bursa din București pe sistemul alternativ de tranzacționare AeRO.

Equatorial a avut în 2018 venituri totale de circa 700.000 de euro, piața pentru acest tip de business fiind una destul de mică. Dar și foarte tânără, pentru că acest stil de învățare a apărut în Statele Unite în 2004, iar în vestul Europei doi ani mai târziu. La noi a ajuns în 2014, odată cu dezvoltarea acestui tip de business de Dan Berteanu.

Equatorial se va concentra în perioada următoare pe pregătirea de specialiști IT

„Eu am venit în businessul ăsta de în­vă­țare în 2000“, spune Berteanu, care a înce­put atunci să lucreze pentru AchieveGlo­bal, una dintre cele mai cunoscute firme de învățare din lume. În acel moment, fran­ciza Achieve­Global din România și din Polonia era deținută de doi americani, Peter Strupp și John Guziak. Bertea­nu a fost angajat ca trainer, iar primul său proiect a fost cu divizia de vânzări corporate de la Raiffeisen Bank.

După ceva timp, cei doi americani i-au propus lui Berteanu să preia 10% din acțiunile firmei, moment în care a început să se gândească și la dezvoltarea compa­niei pe plan european. „Am făcut o gră­madă de lucruri în compania asta și așa am pus pe mine ceva carne de antrepre­nor“, adaugă Berteanu. Sprijinit financiar de americani, a reușit să pună pe picioare o companie de learning în Turcia și o alta în Serbia, preluând și o firmă din domeniul trainingului în Cehia.

În 2012, Berteanu a cumpărat franciza locală AchieveGlobal de la cei doi parteneri americani și a schimbat apoi numele companiei în Equatorial. Doi ani mai târ­ziu, și-a anunțat colegii că Equatorial ur­mează să devină o companie de învățare prin joc.

„Nu m-a crezut nimeni“, spune an­treprenorul, care a început în 2015 să dezvolte primul joc, „VRunner“. Un joc care are ca obiective rezolvarea unor pro­bleme serioase de business, cum ar fi cele legate de performanță, de engagement sau de schimbare a comportamentului.

Tatăl și fiul

De ce această nouă direc­ție? Berteanu răspunde cu un exemplu din familie. „Când fiul meu avea vreo 15 ani, l-am întrebat: «Cum a fost la școală azi?». Reacția sa a fost că nu a învățat nimic și că la școală este o «tristețe maxim㻓. S-a gândit atunci că noua generație ar putea fi atrasă de învățare doar schimbând tehnicile îmbătrânite, că un cursant învață mai repede făcând ceva decât să scrie după dictare despre acel ceva.

Tot el spune că, după ce ai trecut prin­tr-un curs clasic de învățare, la ieșirea din sală uiți 70% din ceea ce ți s-a predat. Recuperarea acestor 70%, adaugă antreprenorul, se poate face doar printr-o activitate practică. Potrivit acestuia, toate jocurile pe care le dezvoltă Equatorial pentru sesiunile de training sunt personalizate pen­tru organizația care ape­lează la ciclul de învățare.

În paralel, Berteanu este implicat și în Merito, un proiect educațional inițiat de Măriuca Talpeș, cofondatoare a businessului Bitdefender, care urmărește promovarea profesorilor cu adevărat valoroși. „În România sunt 228.000 de profesori, din care cel mult 10% au vocație de dascăli, dra­goste de copii și vor să creeze caractere“, spune Berteanu. Restul profesorilor sunt împărțiți de el în două categorii: „Cei dezinteresați, așa cum sunt și marea majoritate a copiilor, și cei cu mentalități înve­chite“.

Potrivit lui Berteanu, prin promovarea celor 10% din dascăli încearcă să mai recupereze din profesorii care acum sunt de­zin­teresați. În plus, Berteanu face parte din board la Romanian Business Leaders (RBL), implicându-se în mai multe programe de training, de-a lungul timpului.

„Aș paria oricând pe Dan ca șef de orga­ni­zație, să poată găsi esența și să o valorifice“, apreciază investi­torul în serie Sergiu Neguț, implicat la rândul său în programe educaționale de pre­gătire a oamenilor de business.

Slujbe noi

În 2014, când Berteanu a început să caute piață pentru primul său joc, acesta nu exista fizic, fiind doar schițat pe hârtie. „Am umblat șase luni cu jocul dese­nat pe o planșă și abia am găsit un client, Metropolitan Live“, își amintește antreprenorul. A încasat 80.000 de euro pe joc, pe care l-a dezvoltat ulterior. Recunoaște că a făcut și multe greșeli, dar în final a reușit să implementeze acest concept de învă­țare, investind în dezvoltarea de jocuri apro­ximativ o jumătate de milion de euro, dintre care 250.000 de euro doar anul trecut.

Dan Berteanu spune că businessul va merge pe două mari direcții. Va păstra cursu­rile pentru pregătirea de business, dar se va orienta cu mai multă aten­ție și către zona de IT, unde ar exista un deficit de 36.000 de specialiști, în condițiile în care sistemul de educație clasic produce cel mult 9.000 de IT-iști pe an. Și crede că pregătirea de IT-iști poate fi un business. „Dacă mâine am avea chiar 50.000 de specialiști pe piață, sunt sigur că în două luni, cel mult, își vor găsi de lucru“, crede Dan Berteanu.

Equatorial are în acest moment trei pro­iecte în domeniul IT, concentrate toate pe reconversia de personal. „Zona asta de reconversie, cu predilecție pe spațiul de IT, cred că o să crească și noi avem un rol de jucat acolo“, consideră Berteanu. Spune că multe companii automatizează diverse domenii, cum ar fi cele contabile și de operațiuni, dar că personalul nu va fi disponibilizat, ci orientat către IT, care are nevoie de tot mai mulți specialiști. Iar găsirea lor poate fi de-acum și o joacă.

În câteva cifre

Piața de training, consultanță în resurse umane și team building a ajuns în 2018 la circa 20 de milioane de euro, în creștere cu 30% față de anul precedent.

  • Tendințe. Cele mai multe cereri de servicii de training și consultanță în resurse uma­ne au venit de la companii din domeniile pro­duc­ție, IT&C și bancar.
  • Studiu. Pentru dezvoltarea managerilor, 57% din companii alocă un buget mediu anual de peste 400 de euro/manager.
  • Poziție. România este pe locul al patrulea în Europa în privința locurilor de muncă nou-create.
Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.