Ce strategii adoptă companiile locale de IT pentru a extinde propriile soluții software pe piața externă

Florel Manu 29/10/2021 | 10:25 Digital
Ce strategii adoptă companiile locale de IT pentru a extinde propriile soluții software pe piața externă

În timp ce multe companii străine privesc România ca pe o sursă de outsour­cing, firmele locale din IT caută să promoveze pe piață propriile soluții. Stu­diu de caz, furnizorul de software Bento.

La jumătatea lui octombrie, compania de tehnologie Bento și-a anunțat intenția de a se lista până la finalul anului pe piața AeRO a Bursei de Valori București (BVB). Înainte de listare, compania va face un plasament privat. Bento intenționează să atragă astfel aproximativ șase milioane de lei de la investitori (1,2 milioane de euro) . Banii astfel atrași ar urma să fie fo­losiți pentru dezvoltarea de noi soluții solftware, dar și extinderea operațiunilor companiei, atât pe piața locală, cât și pe plan extern.

Fondată de Vlad Bodea (36 de ani) și Radu Scarlat (36 de ani), foști colegi la Fa­cultatea de Automatică și Calculatoare a Universității Politehnica din București, compania are aproximativ 70 de angajați și colaboratori, fiind într-o creștere con­tinuă din 2018.

Compania este speciali­zată în dezvol­tarea și implementarea de soluții software și furnizarea de servicii de infra­struc­tură IT și cloud, orientân­du-se în special către piața locală, care generează în momentul de față peste 90% din venituri. Bento desfășoară opera­țiuni în mai multe industrii – energie, utilități, FMCG, telecomunicații, sănătate, agricul­tură, IT, mass-media, industrie alimentară, distribuție, transporturi și servicii – și a avut anul trecut o cifră de afaceri de peste 3 milioane de euro. Pentru anul în curs, cei doi antreprenori estimează venituri în va­loare totală de 5,3 milioane de euro, după un prim semestru cu vânzări de aproximativ 2,4 milioane de euro.

Pe linia de plutire

Pentru Bento, 2020 a fost un an în care compania a reușit să își concretizeze planurile de creștere. „În 2020 nu știam ce o să se întâmple în martie, dar planurile pe care le aveam noi nu s-au schimbat foarte mult când a început pandemia“, spune Radu Scarlat, partener și general manager al Bento.

La finalul pri­mului trimestru, explică acesta, a existat un șoc la nivelul pieței, o parte dintre clienți solicitând o reducere a abonamentelor, pe fondul emoției create de pandemia de COVID-19. Odată cu rela­xa­rea restric­țiilor sanitare, lucrurile au re­venit însă la normal.

Fiind o companie de IT, Radu Scarlat spune că trecerea în sistemul work from home nu a fost greu de făcut. „Pot să spun că am înregistrat o anumită îmbunătățire a modului de lucru după ce am trecut remote. Inclusiv ședințele online erau mai bine structurate“, adaugă Vlad Bodea, ma­na­ging partner al Bento.

Cei doi antreprenori mai spun că atât în 2020, cât și în 2021 au fost dezvoltate mai multe proiecte, dar au venit și clienți noi. Bento are două mari divizii – una de servicii de IT, infrastructură și cloud și o alta de dez­voltare de software. Referindu-se la cea dintâi, Bodea spune că există în conti­nuare loc de creștere, în condițiile în care companiile vor continua să investească în infrastructura IT pentru a le asigura în continuare angajaților posibilitatea de a lucra de acasă.

Speranțe de creștere există însă și în ceea ce privește dezvoltarea de soluții software, tot mai multe companii fiind interesate de aplicații personalizate, adaptate/dedicate modelului lor de business. „Noi am înce­put multe proiecte în 2019 și s-au concreti­zat în 2021. De acum înainte trebuie să ac­celerăm și mai mult“, spune Radu Scarlat.

Energia de pornire

Povestea Bento a în­ceput în 2004, când Vlad Bodea a în­fiin­țat 2B Intelligent Soft, făcând la acea vreme echipă cu tatăl său, Adrian, și unchiul său, Corneliu Bodea. În 2006, în afacere intra și Radu Scarlat, coleg de grupă la fa­cul­­tate cu Vlad Bodea. Atunci a apărut și conceptul Bento, iar primul mare client al celor doi tineri antreprenori a fost compania Adrem, care activează în zona de energie și utilități, înființată în 1992 de frații Alexandru și Corneliu Bodea.

Ne-au atras în zona de utilități. Am fă­cut servere de comunicații“, spune Vlad Bo­dea. Valoarea contractului a fost de apro­­ximativ 4.000 de euro, dar pentru cei doi tineri antreprenori „a fost ca o rampă de lansare“. În momentul de față, Adrem este un jucător important pe piața de ener­gie și utilități, cu o cifră d

e afaceri de circa 24 de milioane de euro anul trecut, potrivit raportărilor companiei la Ministerul Finan­țelor. De altfel, Adrem a rămas principala sursă de venituri pentru Bento în primii ani de activitate ai acesteia.

În momentul de față generează mai puțin de 20% din veniturile Bento, însă rămâne în continuare unul dintre cei mai importanți clienți ai săi. „Dacă acum mai bine de zece ani eram complet depen­denți de Adrem, acum nu se mai în­tâmplă acest lucru“, precizează Radu Scarlat, care re­cu­noaște că Bento a crescut o perioadă ală­turi de Adrem.

Pe un nou drum

În perioada 2006-2009, Bodea și Scarlat scriau singuri programele pentru clienții companiei. Apoi au început să facă și primele angajări, extinzându-și totodată oferta cu servicii de rețelistică și administrare parcuri IT. Și tot atunci a apă­rut ideea de a dezvolta propriile produse software, cum ar fi cele pentru managementul forței de muncă în teren. „Ne-am urcat pe stâlpi, am coborât prin canale“, își amintește zâmbind Vlad Bodea.

Afacerea a intrat într-un proces de restructurare în 2013. Cei doi antreprenori și-au redus dependența de companiile foarte mari, orientându-și oferta și către companii mai mici. Rezultatul a fost o nouă creștere organică, într-un ritm mai accele­rat decât cel anterior. Apoi, din 2018, Bento a adoptat o nouă strategie. „În ultimii trei ani ne-am ocupat de profesiona­lizarea modului în care lucrăm“, spune Vlad Bodea.

Între timp, Bento a dezvoltat colaborări și pe piețe ca Elveția sau Statele Unite, în cazul acesteia din urmă purtând în momentul de față discuții pentru deschiderea unui birou. Planul Bento este să intre pe piața americană cu propriile produse software, însă deocamdată oferă servicii de software custom și outsourcing. „Pornim de la software custom cu intenția ca po­ten­­țialii clienți să capete încredere și să in­trăm pe piață cu produsele noastre software, să adu­cem o altă valoare adău­gată“, detaliază Radu Scarlat.

Cei doi antreprenori spun că vor să mă­rească și echipa pe zona de dezvoltare de produs – formată din șase oameni acum –, cât vor putea de mult. Acest lucru depinde însă și de talentele pe care le vor găsi în piață. În plus, mai spun ei, modul în care se va derula această consolidare a echipei depinde și de rezultatele atragerii de capital după listarea la bursă.

În câteva cifre

Piața IT&C din România a crescut cu 22% în 2020, potrivit unei analize a integratorului de infrastructură și securitate IT Arctic Stream.

  • Valoare. În 2020, valoarea pieței locale de IT&C a fost de 11,92 miliarde de euro, față de 9,75 miliarde de euro în 2019.
  • Ritm. Pentru următorii trei-patru ani, sectorul de tehnologie din România va crește cu circa 14%-15% pe an, apreciază sursa citată.
  • Estimare. Dacă în perioada 2015-2020 sectorul IT&C a reprezentat circa 7% din pro­dusul intern brut al României, ponderea acestuia ar putea ajunge la 10% în următorii ani, în contextul investițiilor în transformarea digitală.

Acest articol a apărut în numărul 126 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.