Ce decizie surprinzătoare a luat Cristina Bâtlan, creatoarea pantofilor Musette

Cristina Dobreanu 18/04/2017 | 11:47 Special
Ce decizie surprinzătoare a luat Cristina Bâtlan, creatoarea pantofilor Musette

După principiul dacă nu riști, nu câștigi, Cristina Bâtlan, creatoarea brandului Musette, pregătește o investiție de anvergură într-un domeniu nu încă la modă: rezidențialul verde. Între timp, câteva dintre magazinele-fanion din afara țării ale producătorului de pantofi și genți au fost închise.

Pentru antreprenoarea Cristina Bâtlan (43 de ani), succesul a venit foarte devreme și s-a numit Muset­­te, brandul ajuns la afaceri anuale de 16 milioane de euro și o rețea de peste 20 de magazine în România și în afara țării. Încălțămintea, gențile și accesoriile premium pe care le-a creat au ajuns în piețe pe care puțini producători români au reușit să-și facă un nume, iar, deși producția crește de la an la an, Musette nu reușește să facă față cererii.

Și pentru că, astăzi, compania pe care a fondat-o în urmă cu mai bine de 20 de ani alături de soțul său, Roberto, și de fratele acestuia, Alin, are un parcurs stabil, cei trei se uită și către alte zone de investiții.

UN PARIU PERSONAL. „Avem în plan să facem o investiție imobiliară adevărată. Avem câteva clădiri, pe cheiul Dâmboviței, un teren mare pe care îl ți­­nem de mulți ani“, mărturisește antreprenoarea. Tot pe cheiul Dâmboviței sunt, în prezent, showroomul și birourile Musette, iar, la mică distanță, Vastint, divizia imobiliară a IKEA, lucrează la li­­vra­­rea primei faze a clădirilor de birouri Timpuri Noi Square.

Investitor în cadrul emisiunii „Arena Leilor“ și, mai recent, protagonista unei reclame a operatorului telecom Vodafone, fondatoarea Musette este ga­­ta să reintre în scenă, de această dată, într-un rol ca­­re pe câțiva i-a făcut să simtă gustul dulce al succesului, dar pe mulți amarul unui pariu pierdut.

Cristina Bâtlan vrea să transpună și în domeniul imobiliar filosofia pre­­mium pe care a urmat-o atunci când a construit brandul Musette. Pentru ea nu există standarde duble. Dar nici nu este o in­­ves­­ti­­ție lipsită de riscuri. De-a lungul timpului, busine­­ssul a mai fost pus la încercare – în 2002, când au investit greșit în prima fabrică, dotată cu o tehnologie care nu se potrivea cu cerințele lor, și înaintea crizei din 2008, când s-au împrumutat pentru a cumpăra un te­­ren de care nu aveau nevoie. Antreprenoarea măr­­tu­­ri­­seș­­te că acum decizia a fost îndelung chib­­zu­­ită, luând în calcul inițial, doar restaurarea clă­­dirilor.

De altfel, și terenul l-au cumpărat în timp, într-un interval de cinci-șase ani, până când au ajuns la 30.000 de metri pătrați. S-au consultat însă cu ar­­hi­­tecți și spe­­cia­­liști în domeniu, care i-au sfătuit să nu le recon­­di­­ționeze, standardele de construire fiind depășite. Au eliminat și varianta unor spații industriale, terenul fiind mult prea aproape de inima ora­­șului. Astfel au mai rămas doar două variante: spa­­ții re­­zi­­dențiale sau mixte.

cristina bitlan_getty_musette
FOTO: Guliver / Getty Images

 

Deocamdată, se gândesc cum poate fi optim ocu­­pa­­tă suprafața, dar nu au ajuns încă în faza „dese­­na­­tului de blocuri“, însă știu că acestea ar urma să ai­­bă 12 etaje plus parterul. „Nu știu exact câte blocuri vor fi, dar cred că în jur de 5.000 de apartamen­­te. Este foarte mare terenul.“ Cert este faptul că cerințele sunt cele mai riguroase. „Vreau să fie clă­­diri verzi“, punctează antreprenoarea, care, pe lângă materialele inovatoare care ar urma să fie folosite (prin­­tre care și pereți din alge pentru oxigenarea clă­­­­dirii), își imaginează și grădini care să înfru­­mu­­se­­țeze zona.

Pentru aceasta vrea ca standardele să fie cele mai ridicate (A++), iar constructorul, o companie aus­­tri­­a­­că. „Nu o să facem niște blocuri, așa, doar ca să câștigăm niște bani. Dacă nu o să venim cu un plus de inovație, mai bine nu le facem. Vindem te­­renurile și îi lăsăm pe alții să le facă.“

Nu știe însă dacă va reuși să facă 100% din ceea ce și-ar dori acum, fiindcă mulți au avertizat-o că „ar costa imens“, însă crede că este cea mai mare provocare, mai ales că o casă trebuie făcută astfel încât să treacă testul timpului. Data estimată pentru începerea construcțiilor? „Cred că pe la sfârșitul anului.“ Bugetul nu este încă finalizat, însă finan­­țarea va veni din credite bancare. „Nu vrem să gre­­șim, vrem să fie totul perfect. Nu vrem să avem întârzieri.“

VERDELE ÎN REZIDENȚIAL. Nu sunt singurii care au ales să investească în domeniul re­­zidențial – doar în Bucu­­rești și în împre­­ju­­rimi sunt 12.000 de locuințe în dezvol­­ta­­re, ca­­re ar pu­­tea fi livrate în acest an, potrivit celor mai re­­cente da­­te ale companiei de con­­sul­­tanță imobiliară Cold­­well Ban­­ker România.

Provocarea familiei Bâtlan vine însă din pariul pe care îl face pe construcțiile verzi, ca­­re presupun nu doar in­­vestiții mai mari – po­­tri­­vit infor­­ma­­țiilor din piață, cu circa 30% în plus față de construcțiile standard –, ci și o bună în­­țe­­le­­ge­­re din partea clienților – atenți mai degrabă la preț – a be­­neficiilor unei astfel de construcții.

În ultimii doi-trei ani, curentul „verde“ în con­­struc­­ții a prins tot mai mult, dar mai ales în segmen­­tul office, acolo unde dorința companiilor, vii­­toare chiriașe ale acestor clă­­diri, de a reduce costurile s-a întâlnit cu disponibilitatea cons­­tructorilor de a realiza ast­­­­fel de proiecte. „Certifica­­rea verde a devenit o ne­­ce­­si­­tate pentru toate dezvoltările co­­mer­ciale, iar numărul de clă­­diri sustenabile a crescut expo­­nen­­țial“, explică Răzvan Nica, managing director Build­­Green, companie spe­­cia­­li­­zată în con­sul­tanță pentru dez­­voltarea sustenabilă și cer­­tifi­carea verde ale clă­­dirilor.

În momentul de față, de­­ta­­lia­­ză acesta, România are peste 200 de clădiri verzi, de 100 de ori mai mul­­­­te decât în urmă cu cinci-șase ani. Numai anul tre­­cut, 30 de mari proprietăți comerciale (birouri, retail și industrial) din România au obținut un cer­ti­­fi­­cat inter­­na­­țional de sus­­­­tenabilitate.

În ceea ce privește lo­­cu­­in­­țele, lucrurile stau invers față de tendințele din segmentul de birouri, pentru că ini­­ția­­ti­­va aparține mai degrabă constructorilor. Răzvan Nica ex­­pli­­­­că acest decalaj printr-o în­­târziere a adop­­ției practici­­lor de dezvoltare sus­­te­­na­­bilă pe segmentul reziden­­țial ge­­ne­­rată de faptul că, pâ­­nă acum, acest aspect nu pri­­mea­­­­ză pentru cum­­pă­­ră­­tori.

Ansamblurile rezidențiale din România care au mizat pe zona segmentului de case verzi pot fi numărate pe degete, dar chiar și așa ten­­dința nu mai poate fi tre­­cu­­tă cu vederea: Amber Gardens sau Car­­ti­­e­­rul Solar din Bu­­curești ori Valley 21 din Bra­­șov sunt doar câteva exemple. „Se crista­­li­­zea­­ză un segment de piață pentru lo­­cu­­ințe verzi în Bu­­cu­­rești, având la bază cum­­pă­­ră­­torii cu ve­­nituri pes­­te medie, cu un nivel ridicat de edu­­ca­­ție, interesați de un stil de viață mai sănătos. Astfel de clienți lucrează de regulă în clădiri de birouri certificate, cunosc conceptul de clădire verde și au înțeles relevanța unei astfel de cer­­ti­­ficări“, mai spune Nica.

Cristinei Bâtlan îi plac pro­­vo­­cările și de aceea ale­­­­ge uneori calea care poate părea cea mai com­­pli­­­­ca­­tă. De altfel, și businessul cu pantofi a plecat de la design și o idee aparent sim­­plă: dacă îți pui în minte că poți realiza un lucru, acesta este pe ju­­mă­­ta­­te îndeplinit. Iar, dacă in­­vestiția în imobiliare este încă într-un stadiu incipient, Musette este, în schimb, în plină ascensiune.

REDESENAREA HĂRȚII MUSETTE. Cu două fabrici de pantofi la București și Huși și o fabrică de genți tot în Capitală, Musette produce în momentul de fa­­ță 1.200–1.300 de perechi de pantofi pe zi. Chiar și așa, „producția nu ține pasul cu piața și nu a ținut nicio­­dată“, spune Bâtlan.

Fostă olimpică la matematică, cea supranumită „doamna Musette“ face rapid și câteva calcule: Musette și-a dublat capacitatea de producție în ultimii doi ani, la care se adaugă o creștere de 30% anul acesta, în condițiile în care avansul mediu anual al  veniturilor companiei este tot de 30%.

În toată această nebunie a cererii, online-ul a avut un avans spectaculos în utimul an, de 130% (comenzi se pot face în toate țările comunitare). Pe de al­­tă parte, și structura rețelei de magazine fizice a mai suferit modificări. Musette a deschis luna aceas­­­­­­­­ta un al treilea magazin în Israel, printr-o fran­­ci­­­­ză lo­­cală operată de o familie de investitori.

Adunând și trăgând linie, pe lângă cele 19 magazine din România și cele trei din Israel, Musette mai are o prezență offline la Budapesta (două magazi­­ne), Viena (un magazin) și Sofia (două magazine). Re­­țea­­ua a mai avut însă și magazine pe care a fost ne­­­­­voită să le închidă de-a lungul timpului, cum ar fi cel din Liban sau cel din Mongolia – un ma­­gazin mic din Ulan Bator „deschis într-un mall, aflat lângă un trib, cu corturi“, unde colecțiile nu ajungeau cu re­­gu­­­­laritate.

Dar cele mai notabile dispariții de pe harta Musette sunt francizele din New York și Paris, acolo unde se dă tonul în industria modei din întreaga lu­­me. Deschise în plină criză, în 2010 și respectiv 2012, păreau să fie întruchiparea visului de extinde­­re internațională al oricărui antreprenor român pornit în căutarea succesului pe piețe occidentale mature. Cele două magazine au rezistat doar câțiva ani, dar asta nu înseamnă că Musette nu ar putea reveni acolo la un moment dat. Bâtlan ia în calcul o redeschidere cel puțin în cazul Parisului, iar pe lista sa de interes se mai află și orașe din Germania, Elveția și Emiratele Arabe Unite.

„Dacă faci un magazin nou, trebuie să ai produse și pentru el. Altfel suferă rețeaua și am stabilit că nu le va mai lipsi marfa“, explică antreprenoarea, punctând că, deocamdată, se concentrează pe rețeaua deja existentă.  Dar și pe crearea de noi modele de pantofi.

ÎN CĂUTAREA PERFECȚIUNII. Încă mai testează per­­sonal pantofii timp de 12 ore, iar pentru această iarnă pregătește lansarea unui model la care lu­­crea­­ză de un an și jumătate. Planurile nu sunt dez­­vă­­luite în totalitate, însă spune zâmbind: „Vreo lu­­nă de zile am făcut teste cu pantofii aceștia, aproape am dormit cu ei. Până nu ies perfect, nu ajung în pro­­duc­­ție“. Un pantof are de la 30 până la 80 de componente, pen­­tru care lucrează cu peste 30 de furnizori ita­­lieni, în timp ce partea de asamblare este o com­­bi­­na­­ție între linii automatizate și îndemânare ma­­nuală.

Nu sunt neglijate nici modelele bărbătești, dar pe acest segment le-a lăsat, parțial, mână liberă tehnicienilor italieni cu care lucrează. De altfel, unul dintre magazinele din București – Musette Men, din Promenada Mall – este dedicat exclusiv domnilor. Gama pentru bărbați reprezintă o nișă importantă, iar două dintre cele cinci persoane care formează echipa de creație coordonată de antreprenoare se ocupă „aproape exclusiv“ de aceasta. Chiar dacă nu le poate testa personal, produsele liniei „trebuie să fie perfecte și să respecte aceleași reguli pe care le respectă și pantofii de femei: să fie confortabili și să simți astfel că au fost ai tăi dintotdeauna“.

Pentru că a mărit echipa de design, a reușit să se desprindă puțin de Musette și să își caute surse de inspirație pentru colecții mai ales în Asia, acolo un­­de se simte cel mai bine și de unde s-a și întors cu o idee de afacere pe care o să o pună în practică anul acesta. „În Taiwan am descoperit culturile de ceai. Am fost în ferme de ceai organic și am făcut pri­­mul import de astfel de ceai în România. Ur­­mea­­ză să sosească.“

Pasul următor va fi deschiderea unei ceainării în București, tot în zona showroomului. „O să mă ocup și de distribuție, să văd cum am să fac ca să nu îmi complic existența, pentru că ceaiul este despre om, despre bunătate, despre a împărtăși.“ Cea­­­­­­iul, ca și orientarea către lucrurile organice, vi­­ne din modul ei de viață: adeptă a meditației, es­­te ve­­ga­­nă și practică Qigong, o tehnică de vindeca­­re chi­­neză care îmbină posturile fizice cu tehnicile de res­­pirație și concentrarea atenției.

CRIZE ȘI PERSPECTIVE. De-a lungul timpului a primit numeroase oferte pentru cumpărarea companiei, însă vânzarea nu este o opțiune. Cei trei fondatori au trecut prin momente dificile, care i-au învățat să fie mai precauți, iar „criza“ a rămas un cuvânt care pare că încă doare. Cri­­­­za a fost momentul în care ideea de a se di­­ver­­sifi­­ca și către alte zone decât producția de pantofi și genți a prins contur, însă nu își imaginau cât este de riscant.

De altfel, investiția lor în imobiliare de astăzi este ca un arc peste timp, deoarece au mai coche­­tat cu această idee și a fost unul dintre momentele care au pus existența companiei pe muchie de cuțit. Îna­­in­­tea crizei au făcut o investiție mare, tot imobiliară, într-un teren în apropierea Bucu­­reș­­tiu­­lui, în Popești. Nu știau exact ce ar fi vrut să cons­­tru­­iască acolo, însă era perioada de boom și toată lumea investea în imobiliare.

„Era un teren de care noi nu aveam nevoie. Pri­­ma dată când Musette a făcut o investiție, alta de­­cât cea în businessul de bază. Și a venit criza.“ Cum dez­­vol­­tă­­rile le-au făcut dintotdeauna din împrumuturi bancare, nici această in­­ves­­­­tiție nu a făcut excepție. „A venit criza și s-a schim­­­­bat și TVA-ul. A fost un credit ma­­re, de 5 mili­­oa­­­­ne de euro. Eu nici nu voiam să știu suma, știam doar că este grav.“ A trebuit să re­­nun­­­­țe atunci la câ­­­­­­teva zeci de oameni. Între timp, nu­­­­mă­­rul anga­­ja­­ți­­­­­­lor a crescut de la 400, la vremea res­­­­pectivă, la 600.

Musette a reușit să nu aibă de suferit, mai cu sea­­mă că, în plină criză, a mizat pe expansiunea în afara țării. Cristina Bâtlan a învățat atunci că frica este cea mai mare piedică în calea dezvoltării și că orice ino­­vație presupune o doză mare de risc. Și de aceea, brandul pe care l-a creat, al cărui nume este inspirat dintr-un instrument muzical franțuzesc, asemănător unui acordeon, pe care l-a văzut în cre­­a­­ți­­a lui Disney, „Pisicile aristocrate“, speră să reziste în timp ase­­menea celebrului desen animat. Cu condiția ca in­­­­vestiția imobiliară să nu fie, din nou, piesa de do­­­­mi­­no care ar putea destabiliza lucrurile.

Cine, ce, unde

Chiar dacă Musette stă cu ochii în special pe designerii celebri de încălțămite sau marii retaileri din industria de fashion, cum ar fi Zara, concurența puternică vine și de la producători locali.

Why Denis. Cu o istorie de peste 25 de ani pe piața locală, producătorul sucevean Denis, controlat de familia Cornea, are o rețea de aproape 40 de magazine, atât în România, cât și în Ucraina.

Il Passo. Retailerul de încălțăminte a lansat rețeaua de magazine în 1999, iar în 2012 a inaugurat și propria fabrică. Antreprenorul Petru Chiriac, cofondator Il Passo, spunea anul trecut că vrea să exporte brandul în Ungaria și Bulgaria.

Condur by Alexandru. Pantofii lucrați manual în atelierul din București sub brandul Condur by Alexandru ajung și la export, în special în China și Belgia, dar și în „exotica“ Nigerie.

(Auto)Portret

Cristina Bâtlan își schițează autoportretul pentru NewMoney, fără nicio legătură cu Musette

Calitatea pe care o admir la un om: Sinceritatea
Principala trăsătura a caracterului meu: Sinceritatea
Principalul defect: Sinceritatea
Eroul preferat: Colin Campbell (autorul bestsellerului „Studiul China“, n.r.)
Starea de spirit actuală: Zen
Cea mai mare realizare profesională: Musette și faptul că acum reușesc să fac și alte lucruri pe lângă Musette.
Cuvântul pe care îl folosesc în exces: „Superb“, dacă îmi place ceva. Dacă nu îmi place, nu spun nimic.
Singurul lucru pe care l-aș schimba la mine: Aș vrea să ascult mai mult.
Cea mai scumpă pereche de pantofi: O pereche de cizme Gianmarco Lorenzi pe care am dat 1.200 de mărci. Era prețul de importator. Erau foarte mulți bani pe vremea aia, dar am zis că mai bine îmi iau una decât zece.
Ce talent mi-ar fi plăcut să am: Alt talent?! (râde) Mi-am dorit tot timpul să cânt la pian.
Deviza: Mai puțin înseamnă mai mult


FOTO copertă: Cristina Bâtlan, creatoarea brandului Musette Sursa foto: Laszlo Raduly / Newmoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.