Ce au în comun retailerii Altex și Flanco în afară de domeniul electroIT

Cristina Dobreanu 20/03/2018 | 16:19 Companii
Ce au în comun retailerii Altex și Flanco în afară de domeniul electroIT

Ce i-ar mai putea lega pe Flanco și Altex în afară de electroIT, domeniul comun? Reorientarea către online doar că metodele sunt diferite.

Acest articol a apărut în numărul 36 (19 martie – 1 aprilie) al revistei NewMoney

Începutul de an vine cu efervescență pe piața electroIT: dacă Flanco a anunțat pentru prima dată că face pasul înapoi și taie în carne vie în rețeaua de magazine fizice, rivalul Altex mută surprinzător pe tabla de șah a online-ului și se listează pe platforma marketplace a eMAG. Adevăr sau provocare?

Pentru Flanco, 2017 a fost din punct de vedere al veniturilor un an peste așteptări: 983 de milioane de lei (215,5 milioane de euro), o creștere de 7% față de 2016, cel mai bun rezultat din istoria de 24 de ani a companiei. Totuși, 2017 a însemnat și o reașezare a rețelei de ma­ga­zine fizice – electroretailerul a închis 16 unități aflate în marile centre comerciale din București și din țară (cum ar fi cele din AFI Cotroceni, Iulius Mall Timi­șoara, Palas Iași, Iulius Mall Cluj-Napoca sau Iulius Mall Su­ceava), dar și unele mai mici, cum ar fi Arad Galleria, Craiova Mercur sau Cluj-Napoca Winmarkt. „În cazul în care con­di­țiile eco­nomice gene­rale, așa cum le știm astăzi, nu se schim­bă, nu mai avem în plan nicio închidere de magazin“, a precizat, pentru NewMoney, Dragoș Sîrbu, CEO Flanco.

Înainte și înapoi. Gestul nu e însă unul fără precedent pentru piața româ­nească. În 2015, Domo și-a închis toate cele 75 de magazine fizice, pentru a-și concentra operațiunile exclusiv pe online. În cazul Flanco, retailerul a făcut pasul înapoi din marile malluri, care aduc trafic, dar nu neapărat și vânzări pe măsură, pentru a se concentra mai ales pe dezvoltarea canalelor online, dar și pe o prezență offline în orașele mai mici. Pentru anul în curs, Flanco are în plan să deschidă alte 16 magazine mai mici, în care va investi cinci milioane de lei (peste un milion de euro), rețeaua retailerului urmând să ajungă la 136 de uni­tăți. Creșterea numărului magazinelor fizice este însă limitată – rețeaua Flanco nu va depăși 140 de magazine în urmă­­to­rii unu până la patru ani. Iar toată atenția va merge către online, canal care în momentul de față generează 20% din vân­zări, însă are o creștere de la an la an.

Viitorul magazinelor clasice nu sună însă la fel de bine. Dar asta nu înseamnă automat și dispariția lor. „Pe măsură ce e-commerce-ul va avansa, cred că numă­rul optim va fi undeva între 60-80 de ma­ga­zine fizice“, detaliază șeful Flanco. Însă offline-ul nu va dis­părea complet mai ales că, potrivit studiilor făcute de retailer, aproximativ 90% din clienții săi fac achiziții atât online, cât și offline.

Urmând trendul de creștere din Europa de Est, și piața de e-commerce au­toh­tonă a înregistrat un avans, ajungând la 2,8 miliarde de euro anul trecut, arată datele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Segmentul electroIT continuă să genereze cele mai mari veni­turi, dar creșterile nu mai sunt atât de spectaculoase cum erau în urmă cu câți­va ani, înregistrând un avans de doar 10%. Florinel Ioan Chiș, director executiv ARMO, estimează că tendința de creștere a online-ului românesc se va menține și în 2018, cu un plus de 40%, până la aproape patru miliarde de euro.

Numitorul comun: eMAG. Din această „plăcintă“ a comerțului online vrea să muște mai mult și liderul categoriei de electroIT, Altex România, controlat de antreprenorul Dan Ostahie. Retailerul, cu afaceri de peste 2,7 miliarde de lei (aproape 600 de milioane de euro) în 2016, cu 40% mai mari decât în anul anterior, a decis recent să își listeze peste 860 de produse pe platforma marketplace a eMAG – nu doar principalul său competitor, ci și locul unde produ­sele Flanco sunt listate de multă vreme. De remarcat că Ostahie e prezent de doi ani pe marketplace-ul eMAG, printr-o altă companie a sa, producătorul de echipamente IT&C, electronice și elec­trocas­nice Complet Electro Serv (CES).

„Este o recunoaștere a platformei eMAG Marketplace ca fiind un nou tip de canal de vânzare, unde orice retailer, mic sau mare, are posibilitatea să își crească vânzările fără investiții riscante“, comen­tează Iulian Stanciu, șeful eMAG. Mai mult, infrastructura platformei permite ca produsele vândute să ajungă nu doar la clienții din România, ci și la cei din re­gi­une. Având în vedere acest lucru, nu este exclus ca fondatorul Altex să încerce să testeze și piețele din regiune. De altfel, Ostahie a mai vorbit de-a lungul timpului despre o eventuală extindere a Altex în afara granițelor, dar fără să dea alte detalii.

„Parteneriatul Altex-eMAG Marketplace este unul avantajos pentru ambii retaileri, dar și pentru clienți“, spune acum directorul executiv al ARMO. Cu alte cu­vinte, pentru Altex înseamnă că astfel poate ajunge la un număr mai mare de clienți care îi pot aduce venituri și mai mari, consolidându-i poziția de lider pe segmentul electroIT, în timp ce pentru eMAG presupune diversificarea gamei de produse. În cele din urmă, „pentru clienți înseamnă accesul la o gamă mai variată de produse și posibilitatea de a compara prețurile în același loc“, argu­mentează Chiș.

Se prea poate însă ca această mișcare să arate și o limitare a capabilităților Altex de a fructifica până în prezent avantajele online-ului și o recunoaștere, impli­cită, a „supremației“ eMAG în online. Până la proba contrarie, Altex, liderul pie­ței de electroIT, rămâne unul dintre cei peste 8.800 de selleri din marketplace.

 

E-COMMERCE DE ROMÂNIA

Cu o creștere de 40% anul trecut, piața de e-commerce autohtonă se apropie de bariera de trei miliarde de euro. Și nu se va opri aici.

  • MAGAZINE. Există 25.000 de site-uri pe domenii .ro care au funcția „adaugă în coș“, însă doar 7.000 erau considerate relevante anul trecut, potrivit datelor GPeC.
  • BANI. Românii au cheltuit online, zilnic în 2017, în medie, peste 7,6 milioane de euro.
  • PRODUSE. În electroIT, categoria către care se îndreaptă cele mai multe cheltuieli online, valoarea coșului mediu a urcat de la 669 de lei, în 2016, la circa 800 de lei, în 2017.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.