Care sunt cauzele pentru care declinul pieței auto occidentale nu e resimțit (deocamdată) în România
Autor: Carmen Constantin
Declinul pieței auto occidentale e încă departe de România. Întreaga industrie auto e pe plus și trage în sus economia. Creșterea de 4,1% din 2018 se datorează în bună parte (13% din PIB) constructorilor auto, fabricilor de subansamble și piese, chiar dacă infrastructura e departe de ceea ce-și doresc oamenii de afaceri, iar costul forței de muncă este în creștere.
Acest articol a apărut în numărul 65 (13 – 26 mai 2019) al revistei NewMoney
România înoată contra curentului. Înmatriculările de autoturisme au crescut în martie cu 20,82% față de aceeași perioadă a anului trecut. Tot Dacia este cea mai vândută mașină: aproape 3.000 de unități într-o singură lună, ceea ce înseamnă o creștere de 47,5%. Pe locul al doilea, cu 927 de mașini, Renault crește cu 119,67% față de martie 2018. Ford e pe al treilea, dar cu o creștere de numai 1%. În declin sunt Volkswagen, Audi și Mercedes.
Firmele germane au probleme și acasă. Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) raportează scăderea pieței auto din Germania pentru șase luni la rând. Iar diminuarea cererii s-a generalizat la nivelul vestului Europei.
Cu toată creșterea din România și din alte state est-europene, numărul de înmatriculări de mașini noi e mai mic în primele trei luni din 2019, la nivelul Uniunii Europene, cu 3,3% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Statistica ACEA arată că tendința s-a accentuat în martie: −3,9%. Cererea s-a micșorat peste tot, dar în Italia s-a scufundat de-a dreptul (−9,6%). Urmează Spania (−4,3%), Marea Britanie (−3,4%), Franța (−2,3%) și Germania (−0,5%).
Mai devreme sau mai târziu, scăderea industriei auto germane se va simți și în comenzile către furnizorii români de piese și de subansamble. Unii dintre aceștia au început să acumuleze stocuri, încă de anul trecut, atrage atenția economistul-șef al băncii ING România, Ciprian Dascălu.
„Comenzile noi din partea industriei manufacturiere din Germania au înregistrat un recul, în parte și din cauza problemelor înregistrate cu sistemele de emisie de noxe ale motoarelor fabricate în Germania și a îmbunătățirilor pe care industria germană a întârziat să le facă. Probabil că acesta este unul dintre factorii care au dus la acumularea de stocuri din perspectiva industriei prelucrătoare din România“, explică Ciprian Dascălu.
TIMP PENTRU ADAPTARE. Vestea bună este că o scădere mai mare a pieței auto germane și occidentale, în general, nu se va simți în România imediat. Mai e timp ca fabricile să se adapteze la noutăți, la motoarele electrice.
„Noi avem clienți în aproape 50 de țări, inclusiv în Germania, unde e un client destul de mare, dar pe partea de after-market. Într-adevăr, în timp am putea fi afectați“, spune Sebastian Bulumac, general manager al companiei arădene Valvetek.
Schimbările majore vor apărea mai târziu, odată cu trecerea generalizată la motoare electrice. „Evident că unii furnizori vor fi afectați, pentru că de unele piese nu va mai fi nevoie. Noi nu vom fi loviți, pentru că numărul mașinilor care funcționează cu combustibil nu se va reduce imediat.“ Managerul arădean observă însă mai multă „agitație la firmele-colos care-și fac cifra de afaceri, 100% în unele cazuri, cu marii producători auto“.
BMW MERGE BINE. La nivelul primului trimestru din 2019, BMW e singurul producător german care poate raporta o creștere în România. Filiala constructorului german nu se arată îngrijorată de viitor. „Apetitul pentru diesel în România, pentru mărcile noastre, a rămas unul foarte crescut, aproape 4 modele diesel la 1 pe benzină. În Germania, abia acum se stabilizează la o cotă de aproximativ egală cu vânzările pe benzină“, spune Alexandru Șeremet, PR manager la BMW Group România.
În ciuda tuturor problemelor din economia românească, constructorul auto german o duce aici mai bine ca oricând. „Anul trecut, am depășit pentru prima dată pragul de 3.000 de automobile livrate. Și în acest an, așteptăm o creștere susținută de noile modele pe care le-am prezentat pe piață în ultima perioadă: gama X (gama SUV, recent reîmprospătată și extinsă în 2018 şi 2019 cu două noi modele), BMW Seria 3 (care a debutat în martie cu o nouă generație), gama de modele electrice și plug-in (care se va extinde la 10 modele până la final de 2019).“
AVANTAJUL ROMÂNILOR. Marele avantaj al furnizorilor români este, cu toată problema lipsei autostrăzilor, apropierea geografică de Occident. În cazul unei crize europene a industriei auto, „primii vor fi afectați furnizorii de componente auto situați la o depărtare mai mare, care presupune un transport mai îndelungat și mai costisitor“, explică Ciprian Dascălu. Dincolo de acest avantaj, nimic altceva nu pare să-i ajute pe producătorii români de componente auto.
„Din păcate, nu este prea mult loc din perspectiva politicii fiscale de a interveni și de a introduce stimuli în economie. Nici politica monetară nu poate ajuta prea mult. Deși ratele de dobândă sunt destul de ridicate, sunt presiuni de depreciere asupra monedei naționale.“ Economistul-șef al băncii ING România mai avertizează că „spațiul de manevră pentru a interveni și a contrabalansa eventuale șocuri externe este limitat spre rezervat“.
În ciuda evoluției negative a pieței occidentale, atât oamenii din industrie, cât și experții se arată optimiști. „La nivel global, se înregistrează o creștere ușoară. Perspectiva este în continuare pozitivă, având în vedere că ne aflăm în mijlocul celei mai mari ofensive de modele din istoria BMW“, precizează Alexandru Șeremet. Perspectiva sa optimistă este totuși rezervată, „având în vedere că piața globală rămâne volatilă și impredictibilă, cu factori precum Brexit sau conflictul economic între SUA și China care nu pot fi controlați“.
UN SCENARIU. Ciprian Dascălu spune că scenariul de bază făcut de colegii săi din Germania arată că cel mai probabil vremurile dificile sunt totuși în spate. Experții financiari se așteaptă la „o revenire a industriei auto germane. Riscurile ar veni mai curând din introducerea unor tarife vamale unilaterale de către Statele Unite. Abia acestea ar compacta destul de mult industria auto germană și ar avea efect în cele din urmă și asupra industriei auto din România“.
Managerul arădean Sebastian Bulumac e și el precaut optimist. „Noi producem supape pentru motoare, vândute cam pe toate continentele, dar nu suntem chiar în prima linie a problemei. Cred că, anul acesta, volumul de vânzări va fi la fel cu cel de anul trecut. Nu aș îndrăzni să sper la mai mult. Dacă ar fi ca în 2018, ar fi bine.“
China, vinovatul de serviciu
Scăderea producției de automobile din Occident se explică și prin problemele apărute pe o mare piață a lumii, China.
- PRIMA SCĂDERE. 22 de milioane de mașini noi s-au vândut, anul trecut, în China, cu 6% mai puține decât în anul anterior, 2018 fiind primul an de scădere după 1990.
- OPT MINUSURI. Februarie a fost cea de-a opta lună de scăderi consecutive: −13,8%.
- Încetinire. Guvernul chinez a redus ținta de creștere economică pentru 2019, la 6%, față de 6,6%, cât a fost în anul trecut.
FOTO: Guliver / Getty Images