Care este secretul unui business cu aer curat de aproape cinci milioane de euro pe an

Florel Manu 13/05/2020 | 12:06 Companii
Care este secretul unui business cu aer curat de aproape cinci milioane de euro pe an

Odată cu creșterea poluării în marile orașe, nișa afacerilor orientate către tra­tarea aerului a ajuns să fie estimată la nivel mondial la aproximativ 30 de miliarde de dolari pentru 2021. Tendința este remarcată și în România, unde piața dă și ea semne de creștere. Cel puțin pe moment.

Începutul de an a fost marcat, în special în București, de creșteri mari ale poluării atmosferei. Un fenomen care a generat un avans al vânzărilor de echipamente de pu­ri­ficare a aerului. Potrivit unui studiu comandat de Daikin România, vânzările de purificatoare de aer aproape s-au dublat în ianuarie 2020 față de perioada similară a anului trecut. O tendință care le-a dat încredere antreprenorilor cu businessuri pe această nișă că sunt pe drumul cel bun.

Efectele poluării

„A fost agitație pe seama știrilor legate de poluare. Au luat amploare și oamenii au pus mai mult preț pe purificare in-house“, spune Alexandru Țuca (35 de ani), fondator al companiei AlecoAir, specializată în echipamente de tratare a aerului, dar și în soluții de mobi­litate urbană. Potrivit lui Țuca, vânzările de purificatoare și dezumidificatoare scad primăvara, însă anul acesta a fost altfel, din cauza creșterii nivelului poluării. Apoi, criza provocată de pandemie a făcut ca oa­menii să stea mai mult acasă și să pună accent pe purificarea aerului.

Primele luni ale anului au fost bune pentru business, dar, după sărbătorile de Paști, activitatea a început din nou să sca­dă, constată antreprenorul. Aici este vorba atât de vânzări, cât și de serviciile de închiriere de aparate de dezumidificare, una din direcțiile de business profitabile ale AlecoAir. „Mergem cu dezumidificatoare industriale și profesionale la con­strucții noi sau la incinte inundate“, deta­liază Țuca.

Activitatea redusă din perioada restric­țiilor de circulație impuse de ordonanțele militare a condus și la o ușoară contrac­tare a activității din zona construcțiilor, astfel că închirierea de echipamente pentru uscarea spațiilor a scăzut. Și asta cu atât mai mult, cu cât activitatea era susți­nută inclusiv de halele industriale și de clădirile de birouri.

După primele trei luni au scăzut însă și vânzările către persoane fizice, nu doar către companii. Pe fondul acelorași ordo­nanțe militare, magazinul de prezentare al AlecoAir din Plaza România a fost închis ca urmare a deciziei de a opri cea mai mare parte a activității din marile centre comerciale. Anul trecut, AlecoAir a avut afaceri totale de aproape cinci milioane de euro, iar anul acesta, speră să înregistreze per­formanțe cel puțin similare, dacă nu chiar o eventuală creștere a veniturilor.

Business din întâmplare

Afacerile cu soluții de purificare a aerului au început pentru Alexandru Țuca din pură întâmplare. A intrat în antreprenoriat în 2006, alături de familia sa, pe segmentul de con­sultanță imobiliară. Cum businessul nu aducea câștiguri foarte mari, și Alexandru Țuca, și părinții săi au continuat să fie an­gajați în diverse companii. „A fost o peri­oadă când eram băiatul bun la toate“, spu­ne acum antreprenorul.

După circa trei ani de la demararea propriilor afaceri, părinții săi au pornit con­strucția unei case, de la care, spune acum antreprenorul, „a început totul“. Prin 2010, când lucrările au ajuns pe terminate, au luat în calcul uscarea mai rapidă a pere­ților pentru finalizarea construcției. Pentru asta, au apelat la echipamente de dezumidificare, iar după ce au văzut rezultatul, le-a venit ideea relansării businessului și transferarea motorului de dezvoltare a afa­cerii dinspre imobiliare către soluții de tra­tare a aerului. În scurt timp, au cumpărat primele echipamente pentru uscarea interioarelor din construcțiile noi, atât pentru revânzare, cât și pentru închirierea lor.

Afacerile cu soluții de purificare a aerului s-au dezvoltat mai puternic începând cu 2014. Inițial, compania nu avea nici mă­car sediu, iar depozit era una dintre came­rele din locuința părinților săi. Ușor-ușor, businessul a început să crească. De profesie informatician, dar și cu pregătire în zona de finanțe-bănci, Alexandru Țuca a pus la punct atât site-ul companiei, cât și restul procedurilor de vânzare și service. S-a axat și pe activitatea de call center, ofe­rindu-le astfel clienților informații despre echipamentele din portofoliul său. Retroactiv, spune acum că acesta este și motivul pentru care compania sa a crescut, pe fondul recomandărilor clienților.

Este mulțumit de evoluția vânzărilor de pe propriul site, însă AlecoAir este pre­zentă și pe platforma marketplace a retai­le­rului online eMAG. Din cauza probleme­lor ridicate de pandemie, vânzările și gestionarea problemelor legate de garanții și service s-au mutat exclusiv în online.

Puțină energie

Chiar dacă principala linie de business a AlecoAir este cea legată de soluțiile de purificare și dezumidificare a aerului, compania s-a în­dreptat, de circa opt ani, și către zona de mobilitate ur­bană. Mai precis, către vânzarea de vehicule elec­trice ușoare, chiar dacă inițial pu­țini au crezut că această linie de business va avea creșteri considerabile.

„Există un trend în piață către vehiculele electrice, iar fenomenul a luat amploare începând de anul trecut“, adaugă Alexandru Țuca. Grosul vânzărilor de vehicule electrice este axat pe trotinete, dar se aș­teaptă la creșteri și în ceea ce privește mo­no­ciclurile electrice, pe care le consideră mai utile și mult mai ușor de transportat.

Antreprenorul spune că una dintre lec­țiile pandemiei va fi legată de modul în care vom călători de acum înainte. Antici­pează o creștere a transportului indivi­dual, iar cum orașele sunt sufocate de traficul auto, estimează că nu va mai dura mult până când oamenii se vor orienta către mijloacele de transport electrice de mici dimensiuni. Dă ca exemplu creșterea cererii și a ofertei de trotinete electrice în cursul anului trecut, cu mențiunea că piața este deja invadată de produse din China, nu întotdeauna de cea mai bună calitate.

Pentru perioada ce urmează, Alexandru Țuca spune că firma sa va continua să dezvolte în paralel ambele linii de business. Până acum nu a apelat la ajutorul investitorilor, ci s-a finanțat prin credite bancare. Dar nu exclude total ideea unui exit, dacă va primi o propunere care să-i convină. La cei 35 de ani, are deja trei copii și consi­deră compania ca al patrulea copil al său. Motiv pentru care crede că este destul de greu ca un investitor să vină cu o ofertă atât de bună, încât să renunțe la businessul pe care l-a fondat.

Ce, cât, unde

În ultimii zece ani, la nivel global, tot mai multe state au luat măsuri de reducere a poluării. A apărut astfel segmentul echipamentelor care asigură tratarea aerului din încăperi, un business care s-ar putea apropia anul viitor de pragul de 30 de miliarde de dolari.

  • Dimensiune. Principalele regiuni de vânzare a echipamentelor de tra­tare a aerului sunt Statele Unite, Europa și China, care au reprezentat aproximativ 74,26% din veniturile ge­nerate în 2018.
  • Poluare. Statisticile din ultimii cinci ani arată că circa 77% din locui­torii Uniunii Europene sunt expuși la emisii poluante care de­pășesc limi­tele impuse de Organizația Mondială a Sănătății.
  • Risc. Printre cei mai nocivi poluanți atmosferici întâlniți în marile orașe se numără particulele în suspensie (PM2.5, PM10), dioxidul de azot (NO2) și ozonul (O3).

Acest articol a apărut în numărul 90 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.