Banii i-a făcut din tehnologie, însă lucrurile nu s-au oprit aici. Povestea de business a lui Emil Munteanu, cofondator al pensiunii Atra din Valea Doftanei

Florel Manu 19/10/2020 | 10:59 Oameni
Banii i-a făcut din tehnologie, însă lucrurile nu s-au oprit aici. Povestea de business a lui Emil Munteanu, cofondator al pensiunii Atra din Valea Doftanei

În al doilea weekend din octombrie, l-am găsit pe Emil Munteanu (45 de ani) în recepția pensiunii Atra, din Valea Doftanei (Prahova), pregă­tin­du-se pentru perioada de iarnă. Ajunsese și el la sfârșitul unui sezon atipic, cu blocaje în domeniul HoReCa și cu situații pe care nu le-a mai întâlnit până acum.

„Când am deschis, în ulti­mul weekend din mai, serveam masa direct în cameră“, spune Emil Munteanu, un antreprenor care se ocupă de mai multe businessuri, din domenii total diferite. Afacerea din turism o are de aproximativ opt ani, dar în antreprenoriat a intrat în urmă cu 20 de ani, alături de alți doi prieteni, în calitate de cofondator al companiei Power Net Consulting, specializată în furni­zarea de servicii și soluții de securitate IT.

Provocările pandemiei pentru Emil Munteanu

La început de martie, a închis brusc pensiunea. În mai, a început să pregă­tească sistematic redeschiderea ei. „Acele trei luni nu au fost pe zero, ci pe minus. Chestia cu șomajul tehnic a ajutat, dar am avut și partea de chirii și facturi la uti­lități“, detaliază antreprenorul.

Pe lângă cele zece camere pe care le are pensiunea Atra, a închiriat în zonă, împreună cu asociații săi, o vilă cu două camere și cu un salon generos, ideală pentru două familii cu copii. În plus, compania deține în Valea Doftanei încă o casă, unde este cazat persona­lul pensiunii care nu este din localitate, și toate acestea au generat costuri.

Redeschiderea businessului din turism s-a făcut treptat. Chiar dacă primii turiști au început să vină din 28 mai, pe 19 mai a avut loc pri­­ma ședință în care s-au discutat scenariile în care va fi repor­nită pensiunea. Începutul a fost mai greu. Atât personalul, cât și tu­riștii – care au apărut în număr mai mare abia din luna iunie – erau atenți la obiec­tele pe care le atingeau, însă, treptat, toată lumea s-a adaptat, chiar dacă si­tuația din acest mo­ment legată de infectările cu noul coronavirus este mai gravă decât cea de după încheierea stării de ur­gență.

Pentru a face cunoscută pensiunea, Munteanu utilizează în special mediul online, pe care îl consideră cel mai bun canal de promovare în această perioadă. Până la declanșarea pandemiei, afacerea de la pensiune era orien­tată în proporție de peste 35% către zona de B2B (business to business), în special evenimente corporate gen team building. Acum, afacerea e orientată în sis­tem B2C (business to consumer). „Din septembrie, cum începea școala, aveam evenimente de tip corporate“, spune Emil Munteanu, adăugând că businessul a reacționat relativ bine în intervalul iunie-septem­brie, când cifrele au fost cu circa 35% mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut.

Jucătorii din turism spun că, în perioada care a urmat stării de urgență, a crescut destul de mult numă­rul oamenilor care au vrut să-și petreacă timpul liber în zone mai izolate. „Sunt familii ori grupuri de turiști care vor un loc numai al lor și să interacționeze mai puțin cu alți vizitatori“, explica într-o discuție anteri­oară cu NewMoney proprietarul agenției de turism Paralela 45, Alin Burcea.

Și cum Atra se află într-o zonă izolată, pe malul la­cului de la barajul Paltinul, mulți turiști au căutat pensiunea, chiar dacă prețul unei camere în timpul săp­tă­mânii depășește 400 de lei, iar în weekend – 500 de lei. Din câte spune Munteanu, numărul de turiști care au ales inclusiv spații de cazare premium a crescut, pe fondul interesului mai mic de a călători în străi­nătate.

Pensiunea Atra

Vremea schimbării

Pentru a menține businessul pe linia de plutire, Munteanu spune că încearcă să in­troducă noi produse care să înlocuiască evenimentele corporate, pentru că nu vrea să se axeze doar pe do­rința turiștilor de a căuta locuri mai izolate. „Am in­­trodus recent conceptul «Work from Atra»“, spune antreprenorul, explicând că a preluat ideea după ce a văzut că multe companii își lasă să lucreze angajații de acasă sau de unde vor ei, dezvoltându-se astfel conceptul „work from anywhere“.

S-a gândit să le propună corporațiilor care organi­zau team buildinguri să achite câteva zile la Atra pentru ca salariații lor să lucreze de aici. A plecat de la ideea că un astfel de concept poate fi adoptat de companiile ai căror angajați au munci creative și au lucrat mult de acasă în ultima perioadă. Încă de la începutul lui septembrie, a sesizat că sunt oameni care vin și își achită singuri cazarea pentru a lucra câteva zile de la Atra și care spun că dau mai mult randament dacă se află într-un mediu mai relaxat. Așa că le va propune el acest lucru direct angajatorilor, pentru a relua colaborarea cu corporațiile, însă pe noul concept, „Work from Atra“.

De la declanșarea crizei sanitare, Emil Munteanu a reușit să-i facă pe furnizorii săi să vină cu produsele direct la pensiune, chiar dacă Valea Doftanei este un loc atipic pentru a face livrări. Comuna se află la capăt de drum, până când autoritățile de la Drumuri vor începe lucrările pentru realizarea legăturii cu localitatea Săcele de lângă Brașov, ca alternativă la evitarea aglomerației de pe clasicul DN1. În acest moment, cum vii dinspre Câmpina, Valea Doftanei este ultima localitate de pe acest drum.

În ideea de a păstra furnizorii în zonă, Emil Mun­teanu s-a gândit să pornească și un proiect de atra­gere a proprietarilor de pensiuni din zonă într-o aso­ciație. „Uniți, avem altă putere de negociere și putem co­manda volume mai mari“, precizează antrepreno­rul. El spune că vrea să-i facă și pe locuitorii din Valea Doftanei să devină furnizori pentru pensiunile din zonă. Și asta, pentru că există 17 stâne în jurul loca­lității, care pot livra lapte și celebra cașcavea care se face aici, produse care pot fi vândute către restaurantele pensiunilor. „Noi ne-am dezvoltat și o mică gră­dină pe un teren închiriat. În plus, plătim o familie din Valea Doftanei care are mai mult teren și produce legume pentru noi“, detaliază Emil Munteanu. El vrea ca pe viitor să atragă în businessuri colaterale mai multe familii din localitate, astfel încât zona să se poată dezvolta. Mun­teanu spune că are deja o colaborare cu local­nicii care îi aduc vara și toamna fructe de pădure și ciu­perci de pe dealurile din jurul comunei.

În plus, se gândește la o extindere pe plan local a businessului în turism. Vrea să ia în administrare și alte pensiuni, în care să ofere servicii premium pentru turiști. Crede că, de anul viitor, turismul local „va exploda“, pe fondul deciziei românilor de a nu mai merge deocamdată în excursii în afara țării.

Businessul din turism i-a adus în 2019 venituri totale de 500.000 de euro, iar anul acesta, crede că se va putea apropia de cifra de afaceri de anul trecut, dacă se vor menține creșterile de circa 35% înregistrate în fiecare lună de la redeschiderea pensiunii. Investiția inițială în Atra a fost de circa un milion de euro, sumă în care este inclusă și achiziția terenului, cumpărat în 2008, într-o perioadă de vârf a pieței imobiliare. Ulterior, a continuat să investească încă apro­xi­mativ 500.000 de euro.

Bani din tehnologie

Principalul business al lui Emil Munteanu rămâne însă Power Net Consulting, companie pe care a înființat-o în 2000, alături de Eduard Dimitriev (53 de ani) și Ștefan Mustață (45 de ani), fiecare deținând părți egale din business. Cei doi sunt implicați și în Atra, alături de un al patrulea asociat, Răz­van Florea (45 de ani).

Munteanu a început să cocheteze cu ideea antreprenoriatului încă din facultate. Mama sa înființase în anii ’90 o firmă care făcea comerț cu confecții. Mun­teanu spune că i-a plăcut mult ideea de a intra în afa­ceri. Până să ajungă însă pe cont propriu, a lucrat ca angajat în service-ul Flamingo Computers și apoi ca director tehnic la o mică firmă de IT care lucra mai mult cu entități din zona publică. Firma din urmă s-a închis după un an, iar cei trei prieteni au decis atunci să preia de la aceasta serviciile de garanție.

Până în 2016, Power Net Consulting a rămas cu o ex­punere de peste 80% în sectorul public, iar din 2016 s-a orientat către zona privată, care acoperă în momentul de față 99% din contracte. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 1,5 milioane de euro, iar pentru 2020, Munteanu estimează venituri de aproape două milioane de euro.

Power Net Consulting are acum trei mari linii de business. Prima reprezintă IT-ul clasic, oferind de la ser­vicii de instalare și configurare a serverelor până la soluții de migrare în cloud. A doua linie de business urmărește zona de securitate informatică – dezvoltată începând cu 2016, când a fost aprobat regulamentul european GDPR. Chiar dacă în România acest regulament a devenit operațional abia în 2018, compania lui Munteanu a început să-și construiască portofoliul de produse pe această linie încă din 2016. „Între 2016 și 2018, am lucrat aproape numai pe domeniul ăsta și pe proiecte numai în privat“, detaliază antreprenorul.

În ceea ce privește serviciile de securitate IT, antreprenorul spune că va crește cererea pe acest segment, cu atât mai mult cu cât multe companii au adop­tat modul de lucru de acasă sau pe cel hibrid.

În pas cu actuala situație creată de pandemia de COVID-19 este și a treia linie de business, care aco­peră soluțiile de digitalizare. Această afacere a intrat de anul trecut în portofoliul companiei. Pentru digitalizarea proceselor de business, Power Net Consulting utilizează o platformă de chatboți pusă la dispoziție de compania Druid, fondată de omul de afaceri Liviu Drăgan. „Suntem partenerii lor în România, revindem platforma și facem partea de implementare“, detaliază Emil Munteanu modul de colaborare cu Druid.

Inteligența artificială, mai spune el, poate fi utilizată de companii atât în procesele interne, cât și în cele externe. Pentru uz intern, exemplifică antreprenorul, chatboții pot fi folosiți în munca de HR. „Dacă un angajat vrea o adeverință, intră pe site-ul firmei și cere documentul dorit.“ În acest fel este înlăturat contac­tul fizic dintre angajați, iar procedura se poate des­fă­șura în câteva secunde de la lansarea cererii. Pentru uzul extern al platformei de chatboți dă drept exemplu băncile, care pot folosi inteligența artificială pentru a deschide noi conturi, scu­tin­du-l astfel pe client de un drum până la o sucursală a băncii.

Proiecte de mentorat

De cinci ani, Emil Munteanu este membru activ în aso­ciația antre­pre­norială Romanian Business Leaders (RBL). Încă de la început, participă ca formator la programe de mentorat pentru antreprenori. În același timp, sprijină un alt proiect al RBL, RePatriot, un program care încurajează în­toar­cerea în țară a românilor din diaspora, în special în vederea practicării antreprenoriatului.

Totodată, este activ în proiectul „Vreau să fiu Antreprenor“, care are ca scop promovarea antreprenoriatului printre elevii de liceu din întreaga țară. A ajuns inclusiv la liceul din Valea Doftanei, alături de Felix Pătrășcanu (cofondator Fan Courier, n.r.) și de Marius Bostan (fondator al proiectului RePatriot, n.r.). Spune că atunci chiar i-a provocat pe tineri să vină cu idei de afaceri care ar putea dezvolta Valea Doftanei. Iar reacția tinerilor a fost una logică pentru zona în care locuiesc, propunând înființarea unei platforme online prin care să poată fi vândute fructele de pădure culese din jurul localității.

Emil Munteanu spune că în RBL colaborează foarte bine cu antreprenori ca Dragoș Anastasiu, Felix Pă­trăș­canu și Dragoș Roșca. Referindu-se la actuala situație în care se află domeniul HoReCA, dar și alte businessuri din România, Dragoș Anastasiu spunea într-un interviu pentru NewMoney: „Cine nu va face pași mari către digitalizare și către combinația între offline și online va dispărea“. O lecție pe care o știe foarte bine Emil Munteanu, care spune că, în cazul Power Net Consulting, principala linie de business din această perioadă este digitalizarea proceselor de business. Menționează chiar că va face noi investiții pentru a se dezvolta pe acest segment și că a început deja să facă angajări. Este interesat de fondurile europene care vor fi oferite com­paniilor ca urmare a crizei COVID-19 și spune că în perioada imediat următoare se va înscrie la depunerea de proiecte pentru investiții în turism și IT.

Munteanu vrea să-și încurajeze și clienții să apeleze la proiectele pe fonduri europene pentru că, spune el, „în perioada ce urmează vom asista la un recul pe toate planurile“. Se arată mulțumit de decizia de a re­nunța la contractele cu statul și spune că mediului privat îi poate vinde mult mai multe tipuri de produse decât instituțiilor publice.

În ceea ce privește turismul, va continua să inves­tească în Atra. Vrea ca businessul să fie asociat zonei Valea Doftanei și crede că în perioada care urmează va reuși să atragă lângă el mai mulți proprietari de pen­siuni, pentru a pune zona pe harta destinațiilor de turism din România. Chiar dacă, acum, aceasta se află „la capăt de drum“.

Acest articol a apărut în numărul 101 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.