Au început prin a trimite corporatiștii la relaxare, iar acum au lansat un fond de investiții pentru finanțarea startup-urilor

Bianca Dobrescu 01/03/2019 | 12:44 Oameni
Au început prin a trimite corporatiștii la relaxare, iar acum au lansat un fond de investiții pentru finanțarea startup-urilor

De la antreprenor la investitor în serie nu e decât un pas. Unul pe care Andrei Crețu și Iulian Cîrciumaru îl fac de ceva vreme.

Acest articol a apărut în numărul 59 (18 februarie – 3 martie 2019) al revistei NewMoney

Una dintre principalele cauze pentru care tot mai mulți tineri cu potenţial an­treprenorial se tem să fie pe cont propriu și să își aducă ideile de afaceri la stadiu realizabil este accesul dificil la finanțare. „Dincolo de acest lucru, cred că le lipsește apartenența la o comunitate-suport, cel puțin la început de drum“, este de părere Iulian Cîrciumaru, cel care în 2016 a creat, alături de Andrei Crețu, fondul de venture capital V7 Capital, după ce au vândut către francezii de la Sodexo pachetul majoritar din 7card, conceptul de carduri cu acces concomitent la mai multe săli de sport și wellness pe care l-au lansat în 2012.

Dacă îi întrebi care este etapa care le aduce cele mai mari satisfacții din dezvoltarea unei afaceri, răspund la unison că e tocmai începutul. „Pentru că energia și timpul pe care le investești în pe­rioada de start nu se mai regăsesc în aceeași doză, etape mai târziu“, explică ei.

Aflându-se în căutarea unui sediu pentru V7 Capital, în toamna lui 2018 au creat un hub pentru antreprenori și freelancer-i. Este vorba despre V7 Startup Studio, o investiție de aproximativ 100.000 de euro în centrul Bucu­reștiului, care înseamnă și un loc unde sunt reunite startup-urile în care antreprenorii au investit până acum. „Am realizat că era nevoie de o comunitate mai mare. Așa că am deschis un Startup Studio, pe care vrem să îl dezvoltăm

într-un incubator“, spune Andrei Crețu. El crede că antreprenorii pot să aibă șanse reale de reușită atunci când, alături de ei, se regăsesc oameni care trec prin expe­riențe similare.

Spațiul de coworking are o suprafață de 350 de metri pătrați și o capacitate de 50 de locuri. Hub-ul oferă abonamente

lunare de 220 de euro, dar și acces de o ju­mătate de zi, o zi întreagă sau 10 zile/lună, la tarife începând cu 15 euro. Confidas, Pluria și Wineful sunt printre primele businessuri care își desfășoară deja activitatea aici.

ASTA AM ÎNVĂȚAT NOI. Diversificarea portofoliului atrage după sine o rată mai mare de succes decât o investiție într-o singură idee, iar finanțarea mai multor afaceri a fost exact ceea ce căutau cei doi tineri. „În 2016, ne-am întrebat care ar trebui să fie următorul pas. Să pornim o afacere de la zero, pe care să o creștem, sau să investim în mai multe companii? Pentru că asta am învățat noi, să creștem bu­si­nessuri și să facem consultanță“, spune Iulian Cîrciumaru.

Au ales cea de-a doua variantă și cu toate că afacerile în care s-au implicat deja sunt din domenii dife­rite, există etape similare pe care orice antreprenor la început de drum le parcurge. „Tocmai aici intervenim noi să îi ajutăm, indiferent de industria în care operează“, punctează Cîrciumaru.

Până la finele lui 2018, cei doi au investit, prin intermediul V7 Capital, aproape două milioane de euro în companii cum ar fi producătorul local de suplimente naturale pentru copii Minunino – în care au intrat cu 250.000 de euro sub forma unui împrumut convertibil în acțiuni –, startup-ul Wineful, o comunitate virtuală și un ma­gazin online pentru pasionații de vin, lansat în 2016, cu o primă rundă de 50.000 de euro, sau Confidas, o platformă pe care se pot verifica în mod gratuit firmele rău-platnice – fondată de Eduard Burghelia, un tânăr în vârstă de 21 de ani –, tot cu 55.000 de euro.

În paralel, prin același V7 Capital au lansat două businessuri dezvoltate inhouse: Pluria.ro, un serviciu care asigură accesul salariaţilor la sute de oferte cu discount din peste 14 categorii de produse, printre care turism, sănătate, retail, sport şi recreere sau restaurante, în care au investit 120.000 de euro, și Fitads, primul canal de comunicare indoor care vinde spațiu de promovare din sălile de fitness, o investiție de 50.000 de euro.

Tot­o­dată, V7 Capital s-a alăturat fondului GapMinder pentru a-și extinde in­ves­tițiile și în alte sectoare. „Ne plac startup-urile care au o componentă tehnologică, fiindcă sunt cu adevărat scalabile“, explică ei.

Alături de alți investitori privați, V7 Capital s-a implicat și într-o investiție sin­dicalizată, cu o valoare totală de cinci-șase milioane de euro, într-un fond de agri­­business. Afacerea presupune achizi­ția unor ferme de cereale, consolidarea și eficientizarea lor operațională.

Accent PE ANTREPRENORIAT. Cei doi s-au cunoscut în urmă cu 13 ani, când au devenit colegi în firma de consultanță A.T. Kearney. Au devenit prieteni și au în­ceput să se gândească la o afacere pe cont propriu. Numai că la acea vreme nu aveau nici timp, nici capital și, „poate, nici cele mai bune idei“, după cum măr­tu­risesc ei acum, pentru a începe vreo afa­cere. Doar niște joburi foarte bune.

Au făcut, totuși, câteva încercări. Una dintre acestea a fost SlideSourcing, un busi­ness care ar fi urmat să se ocupe cu externalizarea creării de prezentări și analize grafice în PowerPoint. O idee care le-a venit firesc, în condițiile în care orice proiect de con­sul­­tanță se finalizează cu o prezentare sufi­cient de detaliată. „Voiam să devenim un fel de serviciu externalizat de creare de prezentări la nivel global. Ne cumpă­ra­se­răm domeniu și ne apuca­se­răm și de site“, adaugă Cîrciumaru. Au avansat foarte mult cu proiectul, însă nu l-au mai lansat vreodată.

În 2011, s-au mutat la PwC. Aveau po­ziții de management, dar visau în conti­nua­re să pornească un business și se gân­deau serios la un instrument care să consolideze o piață fragmentată, însă dedicat zonei corporate. S-au gândit inițial la sa­loane de înfrumusețare sau la spălătorii auto, dar în cele din urmă s-au oprit la sălile de fitness. Au avut și o sursă de ins­pirație într-un model de business confirmat de piețe precum Polonia sau Cehia, cu abonamente unice pentru un număr nelimitat de săli de fitness. Adaptarea locală a devenit 7card, un card pentru sport, gândit ca beneficiu extrasalarial, în principal pentru angajații din corporații, prin care aceștia au acces lunar nelimitat la orice sală de sport parteneră.

7card a intrat pe piață în 2012, dar cei doi au rămas în continuare angajați, con­struindu-și afacerea în paralel. De altfel, din salariile de la PwC își plăteau utili­tățile, chiria și angajații. În primul an, au încheiat parteneriate cu 15 săli de sport. Afacerea a început să se autosusțină din 2014, când au renunțat la joburile din con­sultanță și s-au axat full-time pe antreprenoriat. Cumulat, investiția în primii doi ani în 7card a fost de aproximativ 100.000 de euro, bani proveniți din salarii și mici credite de nevoi personale.

Maximum 10 companii. În 2015, Bene­fit Seven, compania care deține 7card, a avut o cifră de afaceri de 1,8 milioane de euro, aproape dublu față de anul precedent. Un an mai târziu, Sodexo – unul dintre cei mai importanți furnizori de tichete de masă și tichete cadou – a cumpărat un pachet de 20%, într-un moment în care 7card avea 10.000 de abonaţi activi, an­ga­jaţi ai unor companii din IT&C, farma, retail, finanțe-bănci, asigurări sau FMCG. Rata accelerată de creștere s-a menținut și în 2016, când vânzările Benefit Seven au ajuns la 2,8 milioane de euro, cu un avans de peste 60% față de anul precedent. În vara lui 2017, Sodexo și-a majorat participația la 60%, valoarea tranzacției fiind confidențială. Între timp, 7card ajun­sese la peste 25.000 de abonați și parte­ne­riate în 35 de orașe din țară. Astăzi, 7card înseamnă circa 660 de parteneriate în aproape 60 de orașe din țară. Cele mai multe sunt în București, adică aproximativ 300.

În 2018, Benefit Seven a raportat afaceri de șapte milioane de euro și un profit operațional de 10%, respectiv 700.000 de euro, potrivit declarațiilor lui Cîrciumaru. „Sunt cifre cu 50% mai mari pe venituri. Iar profitul a fost semnificativ mai mare față de cel din 2017. 2017 a fost un an în care am investit în partea de capital uman, adică am crescut foarte mult echipa și am făcut angajări“, mai spune el. Pentru anul în curs, antreprenorul crede că Benefit Seven va ajunge la afa­ceri de zece milioane de euro.

Dar 2019 va însemna pentru Andrei Crețu și Iulian Cîrciumaru exit-ul total din Benefit Seven, Sodexo urmând să preia și restul de 40% din acțiuni. Cei doi vor continua în schimb să își extindă portofoliul de startup-uri. Dar nu mai mult de zece companii. Vor să facă și mentoring în noile afaceri, iar peste acest prag le-ar fi greu să se implice. Tot mai greu.


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.