Airbnb și New York se războiesc de peste zece ani. Cum a pornit conflictul

Mimi Noel 10/10/2019 | 11:49 Global
Airbnb și New York se războiesc de peste zece ani. Cum a pornit conflictul

De mai bine de zece ani, compania Airbnb și autoritățile din New York sunt prinse într-un conflict de primă pagină. Oficialii vor să limiteze platformele online care permit închirierea caselor, sus­ți­nând că astfel se adâncește criza imo­bi­­liară a metropolei supranumite Big Apple. La rândul său, Airbnb vrea legi­ti­­mitate în principala sa piață americană înainte de listarea din 2020.

Acest articol a apărut în numărul 75 (7 – 20 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Airbnb vs New York: mărul discordiei         

În ciuda concurenței puternice din partea hotelierilor tradiționali, Airbnb, un startup pornit în urmă cu 11 ani, a reușit până acum să negocieze reglementări care să-i permită să funcționeze în nu mai puțin de 500 de orașe din mai toate țările lumii.

Eva­luată recent la 31 de miliarde de dolari, compania se pre­gătește de listare. Doar că în acest moment are un mare obstacol de depășit – intrarea în legalitate în orașul New York, unde regulile sunt mai stricte, iar tacticile agresive ale Airbnb se pare că au avut efect de bumerang.

Orașul interzice închi­rierea pe termen scurt în cazul majorității locuințelor newyorkeze, ceea ce lovește în inima afacerii Airbnb.

În ultimii ani, autoritățile newyorkeze au alocat chiar resurse speciale – 8 milioane de dolari anual, o creștere de zece ori în ultimii patru ani – pentru a-i găsi și amenda pe cei care încalcă această restricție. Airbnb a fost citată de autorități în peste 17.000 de cazuri de astfel de închirieri ilegale.

Negocierile dintre cele două părți sunt în impas de mai mulți ani și evident că investitorii vor să tranșeze disputa cu orașul New York înainte de listarea din 2020, spun surse apropiate discuțiilor.

Acum, compania face eforturi pentru a ajunge la o înțelegere, conștientă că un eșec ar afecta evaluarea și, totodată, ar putea împinge și autoritățile altor orașe fie să înăsprească legislația, fie să renegocieze termenii în care companii precum Airbnb fac business.

Airbnb a confirmat oficial că intențio­nează să iasă pe piața de capital anul vii­tor, după apariția articolului din Bloomberg BusinessWeek.

„Cu cât activează în deplină legalitate, cu atât mai încrezători vor fi investitorii la momentul listării. Iar New York va fi una dintre primele piețe pen­tru ei“, spune Andrew Rasiej, președin­tele organizației neguvernamentale New York Tech Alliance.

Airbnb face presiuni pentru a deschide piața newyorkeză și este dispusă să ajungă la un compromis. Chris Lehane, director pe chestiuni juridice în cadrul companiei, spune că Airbnb va reuși, dar că trebuie știut că oricum nu este vital pentru business, New Yorkul aducând cel mult 1% din veniturile companiei.

De la ce a pornit conflictul

Un amendament din 2010 al Legii locuinței multiple interzice închirie­rea pentru mai puțin de 30 de zile în ab­sența proprietarului.

Este una dintre cele mai restrictive legislații din SUA, dar, chiar și așa, sunt peste 55.000 de locuințe care sunt în sistem Airbnb, generând 70 de mili­oane de dolari din cele 5 miliarde de dolari cât va obține ca venituri compania anul acesta. Majoritatea celor care închiriază nici nu știu că o fac ilegal.

În 2015, când Airbnb l-a angajat pe Lehane, fost consilier în Administrația Bill Clinton, a fost un semnal că dorește să ia tau­rul de coarne în chestiunea new­yor­keză. A trecut la atacarea politicienilor newyorkezi care au făcut presiuni pentru a faulta și mai mult Airbnb.

Principalul opozant al lui Lehane nu este un avocat, ci un puternic lider sindical – Peter Ward, președintele sindicatului newyorkez al hotelierilor și al proprie­ta­rilor de moteluri (organizație cu 40.000 de membri).

Airbnb a orchestrat o campanie de PR negativă avându-i în centru și pe Ward, dar și pe alți politicieni ostili afacerii. „Au recurs la amenințări și au pornit o campanie mediatică masivă pentru a strivi opoziția. Ar fi avut nevoie de o abordare cu mănuși de catifea, pe când ei au ales să dea cu pumnul în masă“, atrage Ward atenția asupra strategiei greșite.

La rândul lor, sindicatul proprietarilor de hoteluri și de moteluri a sponsorizat cu sute de mii de dolari administrația locală condusă de primarul Bill de Blasio.

În re­plică, Lehane susține că sindicaliștii nu sunt decât valeții marilor lanțuri hoteliere. În lupta cu Airbnb (inclusiv în media), Ward a reușit să coaguleze o coaliție for­mată din grupuri de hotelieri, politicieni locali, ONG-uri și entități ale proprietarilor.

Airbnb ajută orașul New York

Pe de altă parte, Airbnb face și lucruri prin care susține autoritățile newyorkeze – le oferă informații despre cei care își listează casa ilegal în sistemul Airbnb.

Totodată, a donat anul trecut 10 mi­lioane de dolari către ONG-uri newyorkeze. Nu i-a uitat nici pe politicienii prie­tenoși cu afacerea.

Josh Meltzer, care conduce demersurile de lobby cu autoritățile locale, spune că se fac eforturi pentru a găsi un teren comun. „Suntem complet dispuși să negociem. Dar avem nevoie de cineva rațional și corect de partea cealaltă a mesei“, spune acesta.

Există speranță însă. Foarte curând, este posibil să fie negociat un amendament legislativ care să oblige compania să furnizeze lunar informații despre cei care își închiriază casele, ceea ce le va permite autorităților să-i găsească. Și să-i amendeze pe cei care încalcă legea.

Mulți vor ieși din sistemul Airbnb, dar este de aștep­tat ca mutarea să legitimeze compania și în New York și astfel să amelioreze teme­rile investitorilor în contextul apropiatei listări.

Și Airbnb, și Ward au greșit în New York, subestimând criza caselor accesibile ca preț, este de părere Bradley Tusk, un investitor de risc și fost strateg politic pe lângă companii precum Uber Techno­logies.

„Este o chestiune care a degenerat până în punctul în care Airbnb a pierdut mult teren în zona politicului. Poți trage oare semnale de alarmă într-un oraș în care activezi ilegal? Ar fi al naibii de ciudat“, a mai spus Tusk, care în 2009 a condus campania pentru primărie a lui Michael Bloomberg, proprietarul companiei-mamă a revistei Bloomberg Businessweek.

Tehnologia & turismul

Airbnb este o plat­formă online prin care se pot închiria camere, apartamente sau case întregi direct de la proprietar.

  • Idee. În 2008, Brian Chesky și Joe Gebbia, cofondatori ai companiei Airbnb, au decis să în­chirieze saltelele din apartament în peri­oada unei conferințe.
  • Finanțări. În 2009, cei doi primeau deja finanțare de la Sequoia Capital. În septem­brie 2016, atrăgeau o finanțare de o jumă­tate de miliard de dolari de la Google Capital și de la Technology Crossover Ventures.

de Olivia Carville, adaptare de Mimi Noel

Articol preluat dim BloombergBusinessweek

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.