FOTO Ce întrebuințare neobișnuită a găsit Radu Savopol, proprietarul 5 to go, unor mașini vechi de 60 de ani

Florel Manu 11/05/2018 | 12:21 Oameni
FOTO Ce întrebuințare neobișnuită a găsit Radu Savopol, proprietarul 5 to go, unor mașini vechi de 60 de ani

Cafeaua vândută la colț de stradă, în regim to go, a luat viteză în ultimii doi ani. Și pare să accelereze și mai mult. Cel mai mare lanț local de ca­fe­nele, 5 to go, vine cu o nouă provocare. De data aceasta, mobilă.

Acest articol a apărut în numărul 40 (14-27 mai) al revistei NewMoney

În urmă cu trei ani, Radu Savopol (44  de ani) și Lucian Bădilă (25 de ani) des­chideau într-un garaj din zona Centrului Istoric din Capitală prima cafenea 5 to go. După primele zece ore de muncă, rezultatele au fost catastrofale. Înca­sările totale au fost de doar 375 de lei. Între timp, au ajuns la o rețea de 80 de cafenele, iar anul trecut au avut venituri totale de 3,8 milioane de euro. Secretul: extinderea prin franciză.

De altfel, în momentul de față, doar trei dintre cafenelele lanțului mai sunt operate direct de Savopol. Și cum profilul clientului este în continuă schimbare, și businessul 5 to go suportă mici ajustări.

După ce a văzut că modelele „street food“ devin tot mai profitabile, antreprenorul a hotărât să inițieze un nou tip de franciză: cafeneaua mobilă. Și, ca busi­nessul să fie puțin diferit, a decis să iasă pe piață cu mașini de marfă vintage, amenajate cu echipamente de cafenea. „E un concept pe care am vrut să-l implementăm cam de un an de zile, dar n-am găsit un partener care să in­vestească în zona respectivă“, explică Radu Savopol.

Radu Savopol, cofondator 5 to go FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

AUTONOMIE DE MIȘCARE. L-a găsit în cele din urmă în Bogdan Săndulescu, un investitor care, alături de un asociat din Franța, va restaura și amenaja în stil de cafenea vehicule comerciale din anii ’60-’70. „Am cumpărat mai multe mașinuțe și am vrut să mă asociez cu un brand“, dezvăluie Bogdan Săndulescu, asociatul lui Savopol în businessul pe roți. Prima mașină amenajată este un Citroën HY, un vehicul comercial simplu care a devenit celebru în Franța anilor ’60, despre care Săndulescu spune că „a atras privi­rile încă de când am mers cu el la restaurare“. Numai că ame­naja­rea unei astfel de cafenele nu e întotdea­una simplă, după cum implică și niș­te costuri pe mă­sura efectului vizual.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

În plus, a durat ceva timp până a găsit și ateliere capabile să restaureze mași­nile. „Amenajarea la cheie, cu tot cu trans­formare, costă circa 25.000–30.000 de euro“, dezvăluie Radu Savopol.

În perioada următoare, antreprenorii urmează să mai transforme un alt vehicul comercial și o rulotă. Fiind vorba de mașini cu o vechime de peste 35–40 de ani, acestea nu vor fi înmatriculate. Ele vor fi deplasate în locurile de vânzare pe platforme și se vor mișca prin mijloace proprii doar în spații care nu sunt drumuri publice.

Cafenelele mobile vor fi amplasate în special la evenimente și vor vinde preponderent cafea și produse marca 5 to go. Însă ele vor mai putea fi întâlnite și în apropierea clădirilor de birouri. „În clă­dirile de business, spațiile sunt scumpe. Așa că prefer să închiriez două locuri de parcare și să pun o mașină acolo“, ex­pli­­că Savopol. De altfel, cafenelele mobile sunt amenajate în așa fel încât să fie independente în ceea ce privește alimentarea cu energie electrică și apă.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

 

Dar cafenelele mobile nu sunt singurul concept nou pe care îl lansează 5 to go anul acesta. În scurt timp, pe DN1, la Comarnic va deschide un drive-thru coffee, în ideea de a exploata traficul zilnic de aproape 50.000 de mașini al zonei. „Este amplasat într-o parcare, exact în zona în care se formează coloane pe DN1“, deta­liază antreprenorul. Amplasamentul va fi atipic în comparație cu restul cafenelelor 5 to go și va fi desfășurat pe o suprafață de 120 de metri pătrați, în amenajarea căruia s-au investit 60.000 de euro, sumă în care este inclusă și asfaltarea căilor de acces.

Fiind vorba de un nou concept, mana­gementul va fi asigurat chiar de Radu Savopol, care urmează să decidă în func­ție de rezultate dacă-l va extinde sau nu prin franciză. În paralel cu lansarea noi­lor concepte, 5 to go va continua să se extindă prin franciză atât în București, cât și în țară, țintind 100 de cafenele și o cifră de afaceri de 4,5–5 milioane de euro.

În afara Bucureștiului, Savopol crede că orașele cu un potențial mare de creș­tere sunt Clujul și Timișoara. În restul ora­șelor, numărul de cafenele deschise este de cel mult două. „Cred că asta este capacitatea majorității orașelor“, nuan­țează antreprenorul.

LA PREȚ FIX. Odată cu 5 to go, Savopol a adus pe piața locală și conceptul „fix price“ – orice produs vândut în cafene­lele rețelei – indiferent dacă e băutură pe bază de cafea, fresh, răcoritoare sau sortiment de patiserie – are un preț unic, de cinci lei.

Ideea de cafenea pe care se bazează Savopol vine din Israel, dar s-a dezvoltat mult și în Statele Unite. Cu doi ani înainte ca Savopol să deschidă 5 to go, omul de afaceri Avner Katz a inaugurat în Israel rețeaua de cafenele, baruri și supermarketuri Cofix, care oferă produse la un preț fix de cinci shekeli (1,41 dolari).

Franciza 5 to go este accesată în principal de tineri sau de studenți care vor să înceapă propria afacere. Investiția într-un 5 to go, „de la zero“, este de circa 15.000–20.000 de euro, sumă în care sunt incluse franciza de 4.500 de euro și ame­najarea și utilarea spațiului. Beneficiarii francizei mai au de plătit o cotă de 5,5% pe an din cifra de afaceri, din care 4% este redevența, iar 1,5% sunt cheltuieli de marketing. Cât despre câștiguri, acestea nu sunt prea mari, însă suficiente pentru cineva care începe prima afacere. O locație cu un vad bun aduce încasări lunare de peste 10.000 de euro și un profit de circa 2.000 de euro pe lună. Nu este o afacere care să permită tunuri. Este un business care se poate plia pe orice fel de amplasament. Cu excepția spațiului de pe DN1, cafenelele clasice sunt deschise în locații de la câțiva metri pătrați, până la 70 de metri pătrați.

În timp ce afacerea se dezvoltă destul de rapid în România, Savopol nu a re­nunțat la mai vechea sa idee a extinderii în străinătate. Nu neapărat în momentul de față, însă până la sfârșitul anului vrea să pregătească o strategie. „Prima țară vi­zată este Polonia, pentru că aici valoa­rea zlotului este asemănătoare cu cea a leului“, spune Savopol, adăugând că și-a fă­cut deja calculele și pentru o eventuală extindere în Marea Britanie și Germania.

Pe termen mediu, ținta sa este conso­li­darea businessului 5 to go. Este și unul dintre motivele pentru care, recent, a re­nunțat la restaurantul Old Nick, pe care l-a deschis în 2001 la Sinaia și în care a in­vestit în decursul timpului peste 200.000 de euro.

Totuși, decizia finală a fost influențată de mai mulți factori, cum ar fi creșterea cu 1.000 de euro/lună a chi­riei sau controlul de la distanță al afacerii, tot mai greu de realizat.

Restaurantul îi aducea venituri anuale de aproximativ 280.000 de euro și spune că este tentat de o redeschidere a unui Old Nick pe format mai mic, cu costuri mai reduse, însă nu știe când va veni acest moment. Savopol a mai avut un restaurant cu același nume – care a împrumutat porecla bunicului său, fost comandant pe distrugătorul Mărășești – și în București, într-o clădire veche din Piața Lahovari, dar l-a închis din 2015 pentru a se concentra pe afacerea 5 to go. Iar până acum, lucrurile au mers „ca pe roate“.

 

Cu ceașca plină

Piața cafelei din România a fost în 2016 de peste 430 de milioane de euro, fiind influențată de eliminarea accizei și creșterea veniturilor populației.

  • SORTIMENTE. Circa 60% din cafeaua consumată este naturală (din care 90% măcinată şi 10% boabe), restul fiind cafea instant, conform datelor Euromonitor.
  • PREFERINȚE. Brandurile de cafea preferate de români sunt Jacobs, cu o cotă de piaţă de 27,1%, Doncafé – cu 23,6% – și Nescafé – cu 10% din vânzări. În comparație cu alte țări din regiune, consumul de două kilograme per capita rămâne scăzut.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.